Kristel Teirlinck 21 september 2021 0 reacties Print Het toenemende belang van skills naast vakkennisHet toenemende belang van skills naast vakkennis Hoe kun je hier als werknemer en als werkgever naar kijken? Kristel Teirlinck Door Kristel Teirlinck, consultant MatchQ In veel sectoren wordt er van werknemers verwacht dat ze van meer zaken verstand hebben dan wat ze in hun opleiding hebben geleerd. In bijvoorbeeld de industrie, autotechniek, ICT, bouw en tuinbouw wordt het werk complexer. Door technologische ontwikkelingen worden machines steeds meer computergestuurd. Van werknemers wordt verlangd dat ze meegaan met deze nieuwe ontwikkelingen, hun kennis actueel houden en zien wat er verandert binnen hun beroep. Dit betekent dat ze hun vakkennis aanvullen met extra vaardigheden die ze ‘on the job’, tijdens hun loopbaan ontdekken en gaandeweg leren beheersen en inzetten. UWV onderzocht welke specifieke vaardigheden anno 2021 relevant zijn in de ogen van werkgevers. Natuurlijk verschillen de gevraagde vaardigheden per sector en beroep, maar UWV ziet vijf vaardigheden als de belangrijkste die nodig zijn om als werknemer aantrekkelijk te blijven voor werkgevers (in elk geval voor de komende vijf jaar): Klantgerichtheid (43%) Probleemoplossend vermogen (32%) Communicatieve vaardigheden (30%) Samenwerken (28%) Digitale vaardigheden (24%) Aanpassingsvermogen (24%) Voor werknemers is het handig om te weten waar werkgevers op letten. Maar hoe kun je dergelijke vaardigheden bij jezelf herkennen? Voor veel mensen is het nog best lastig te duiden welke vaardigheden ze hebben met daarbij een goede onderbouwing. En andersom, hoe herken je als werkgever dat iemand deze vaardigheden heeft? Je kunt immers niet alleen maar op vertrouwen op je onderbuikgevoel of iemands verhaal klopt. Daarom groeit de behoefte om actuele vaardigheden van medewerkers of kandidaten voor jobs goed in beeld te brengen en te kunnen meten. Voor een werkgever is het van belang om mensen aan te nemen met de juiste competenties voor een bepaalde job. En, misschien nog belangrijker, om inzicht te hebben in iemands ontwikkelpotentieel. Wanneer iemand eenmaal is aangenomen, dan begint het eigenlijk pas. In het kader van ‘een leven lang ontwikkelen’ heb je als werkgever of HR professional een belangrijke rol in het identificeren van talent en het stimuleren van ontwikkeling. Het aangaan van ontwikkelgesprekken en medewerkers hiervoor uitnodigen en motiveren vraagt om een actieve zorgvuldige benadering door HRM en de betreffende managers. Dat begint bij het creëren van een veilige omgeving waar ontwikkeling centraal staat. Laat bijvoorbeeld medewerkers hun eigen talent ontdekken door het maken van een talentassessment. Dit helpt de medewerker om zijn/haar eigen sterke en zwakke punten te leren kennen. Het kan een mooi startpunt zijn voor een ontwikkelgesprek waarbij iemands talent het uitgangspunt is. Loop samen de resultaten door van een assessment en ontdek wat een medewerker nodig heeft om tot goede leerresultaten te komen. Baseer je ontwikkeldoelstellingen op hetgeen waar iemand intrinsiek goed in is. Op die manier haal je het beste uit je mensen en houd je de skills up-to-date. Lees ook Werkgever vraagt naast vakkennis 5 specifieke vaardigheden UWV dashboard Skills en beroepen gebaseerd op CompetentNL Selecteren op basis van skills verrijkt je blik op arbeidsbemiddeling TNO brengt skills in kaart voor betere matching assessments, competenties, HRM, skills, Talentontwikkeling, vaardigheden Print Over de auteur Over Kristel Teirlinck Kristel Teirlinck is arbeids- en organisatiepsycholoog met focus op talentontwikkeling. Bekijk alle berichten van Kristel Teirlinck