"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Omzet ManpowerGroup Nederland nog maar heel weinig gekrompen

Wim Davidse duikt in de cijfers van Manpower. Die laten in Nederland de kleinste krimp zien sinds 2021.

Natuurlijk is ManpowerGroup weer de eerste staffing company die met z’n prestaties in het net afgelopen kwartaal komt. Met in Nederland de kleinste omzetkrimp sinds de zomer van 2021.

Wereldwijd zag ManpowerGroup de omzet in het eerste kwartaal met -5% ten opzichte van vorig jaar afnemen naar 4,4 miljard US dollar, ofwel zo’n 4,1 miljard euro (na correctie voor werkbare dagen, eventuele overnames en wisselkoersverschillen). Die omzetkrimp valt enigszins mee, nadat de omzet in 2023 met -4% gekrompen was en eind januari de verwachting was uitgesproken dat de krimp in het eerste kwartaal ergens tussen -4 en -8% zou uitkomen.

De brutomarge van het totale concern zakte naar 17,3% van de omzet en de winstmarge (voor rente, belastingen en afschrijvingen) zakte naar een heel lage 1,7% van de omzet. Toch reageerde de aandelenbeurs enthousiast, en zette het aandeel ManpowerGroup (MAN) 6% hoger, terwijl de beurs (S&P 500) met een minnetje van -0,2% afsloot.

De omzetdaling was (net als in de vorige kwartalen) met -3% het kleinst bij Manpower (de operating unit die zich richt op uitzenden) en aanzienlijk groter bij Experis (professionals, -11%) en Talent Solutions (RPO, MSP en Talentontwikkeling, -11%). Manpower is goed voor 58% van de totale bruto marge van de groep, Experis voor 25% en Talent Solutions voor 17%. Die verhouding wijzigt overigens langzaam: 15 jaar geleden, in 2009, waren de percentages volgens Investor Presentations van de groep nog 66%, 14% respectievelijk 19%.

De drie divisies realiseren hun omzet in een breed scala van sectoren; in de kwartaalpresentatie zijn die ten opzichte van eerdere overzichten wat anders geschikt, maar toch geven zij een aardig beeld van waar ManpowerGroup het geld verdient.

 

Jonas Prising, CEO en voorzitter van de board of directors van ManpowerGroup: “Werkgevers in Noord-Amerika en Europa blijven voorzichtig terwijl ze wachten op tekenen dat de economische omgeving zich op een duurzame weg naar herstel bevindt. In sommige van die markten stabiliseerde de vraag naar tijdelijk personeel en werving van vaste medewerkers op lagere niveaus, terwijl de vraag in Latijns-Amerika en Azië-Pacific en het Midden-Oosten solide bleef.”

In delen van Europa heeft de groep het nog moeilijk

ManpowerGroup Zuid-Europa is met 45% van de totale mondiale omzet veruit de belangrijkste regio voor de groep. Daarbinnen is Frankrijk met 56% van de regio-omzet (dus 25% van de hele groep) enorm belangrijk voor het concern. In Frankrijk daalde de omzet van ManpowerGroup met -5% (dat was nog -4% in het kwartaal daarvoor), in de hele regio daalde omzet ook met -5%.

ManpowerGroup Noord-Europa (goed voor 20% van de omzet van de totale groep) zag de omzet dalen met een stevige -12% (-10% in het laatste kwartaal van 2024). Vooral in het Verenigd Koninkrijk (-13%) en Scandinavië (-21%) kreeg de groep klappen. Met de winstgevendheid van deze regio, waar ook Nederland in valt, gaat het overigens al een paar jaar niet goed, en in dit kwartaal was de zo door de groep genoemde Operating Unit Profit precies 0 dollar.

In Nederland lijkt herstel in aantocht

Nederland is goed voor 11% van de omzet van de ManpowerGroup Noord-Europa, dus een omzet in Nederland van zo’n 90 miljoen euro in het eerste kwartaal. In ons land is de omzet in het eerste kwartaal met nog maar -2% gekrompen ten opzichte van een jaar eerder, en dat beeld week dus sterk af van dat in de regio Noord-Europa. (In België, goed voor 9% van de regio-omzet, groeide de omzet zelfs met +8%.) Ook ten opzichte van de Nederlandse omzet-prestaties in de voorgaande kwartalen was er een duidelijk verschil zichtbaar. In het laatste kwartaal van vorig jaar was de omzetkrimp nog -8%, over het hele jaar 2023 -7%.

Sterker, met de recente -2% realiseerde de groep in Nederland de kleinste omzetkrimp sinds de zomer van 2021, en was het pas de tweede keer in meer dan 20 kwartalen dat de omzetontwikkeling ongeveer op het niveau van die van de ABU Marktmonitor lag (eerder deze week bleek daar sprake te zijn van een omzetkrimp van -0,9%). In de grafiek ziet het eruit alsof de schaatser die het langst onder het ijs heeft gezeten nu toch ook eindelijk het wak heeft gevonden om naar boven te komen.

Verwachtingen

De omzet-outlook voor het hele concern in het tweede kwartaal is door de ManpowerGroup geraamd op een krimp van -2 tot -6%, voor Noord-Europa op ergens tussen de -7 en -11%. In Nederland lijkt het eindelijk wat beter te gaan, de lekken in onze buurlanden lijken nog niet gedicht.

Wim Davidse is director Trends & Insights bij ZiPmedia en toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *