"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

‘Uitzendbranche staat grote uitdagingen te wachten’

“Voor de klassieke uitzenders is het een moeilijke markt.” Dat zegt Jurriën Koops, directeur van de ABU, in ‘De economische stand van Nederland’ van BNR Nieuwsradio. Koops bespreekt met welke uitdagingen de branche te maken heeft, en hoe ze die het hoofd probeert te bieden.

De uitzendbranche staat voor een aantal grote uitdagingen. De vraag neemt af, de economie slibt vast en er is een grote overvloed aan zzp’ers.

“Voor de klassieke uitzenders is het een moeilijke markt.” Dat zegt Jurriën Koops, directeur van de ABU, te gast in het programma ‘De economische stand van Nederland’ van BNR Nieuwsradio. “Maar het merendeel van onze leden is met veel meer bezig dan enkel ouderwets uitzenden. Zij detacheren, zijn met zzp-bemiddeling bezig, doen aan opleidingen.” 

“De vraag vanuit de markt wordt anders” 

Koops benadrukt dat de vraag van opdrachtgevers anders is geworden, maar vooral ook vanuit de kandidaten. Dat vraagt om investeren in bijvoorbeeld bij- of omscholing in een tijd waarin dat economisch niet even eenvoudig is. “Daarvoor moeten we arbeidskrachten langer aan ons binden en daarom moeten wij goed zorgen voor onze arbeidskrachten, onder andere door betere arbeidsvoorwaarden te bieden.” 

Skills-based matching

Ook stelt Koops dat het moeilijker is om de kandidaat te vinden in een markt van personeelsschaarste. “We doen dat onder andere door middel van open hiring: drempelloos solliciteren.” 

Koops benadrukt daarbij dat de uitzendbranche niet meer enkel gericht is op de perfecte kandidaat vinden: “Intermediairs helpen de opdrachtgever ook om het werk anders in te richten. Veel werk past niet meer bij de kandidaat en veel kandidaten passen niet meer bij het werk. Door op skills te matchen in plaats van op klassieke diploma’s, is een heel andere groep kandidaten beschikbaar.” 

ZZP

Veel uitzendbureaus zijn bezig met meer dan enkel uitzendwerk, stelt Koops. “Er is een heel grote groep jonge mensen die niet anders wil werken dan als zzp’er vanwege de autonomie die zij ervaren en de vrijheid om hun vakmanschap uit te kunnen voeren.” 

Koops merkt daarom op dat er een juridische scheefgroei ontstaat: “De wetgeving voor uitzenden wordt de aankomende tijd aangescherpt. De regels voor zzp’ers staan wel op papier, maar het is volstrekt onzeker of deze wetgeving er gaat komen.”

Toelatingsstelsel is beter voor de branche

Het toelatingsstelsel voor uitzendbureaus, dat wordt verwacht rond 2026, zal ertoe leiden dat de branche beter wordt, stelt Koops. Maar hij geeft aan dat hij zijn vraagtekens plaatst bij het succes van dit stelsel: “Nieuwe regels introduceren voordat je de handhaving voor die regels op orde hebt, zal niet leiden tot een betere branche.”

De gehele aflevering is hier te beluisteren.

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Eén reactie op dit bericht

  1. Laten we eerst de gedwongen zzp’ers helpen. Er zijn teveel mensen die noodgedwongen zzp geworden zijn in een aantal sectoren waar ook de uitzendbranche veel kandidaten destijds heeft geplaatst. In een aantal beroepen is zzp onmogelijk omdat er een gezagsverhouding is met het bedrijf waarvoor deze zzp’ers werken. Het skills matchen staat nog in de kinderschoenen, en dat is kwalijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *