"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

De eerste FlexNieuws TOP 100 ooit: met alle toppers, cijfers en inzichten

Onze Nederlandse flexbranche is gigantisch, met zo’n 20.000 bureaus en bureautjes die tientallen miljarden euro’s omzet verdelen, te midden van een turbulente economie en arbeidsmarkt. Met onze eerste FlexNieuws TOP 100 bieden wij een overzicht van die turbulente branche. Natuurlijk brengen we de grote, bekende bureaus in beeld, maar vooral ook de middelgrote en kleinere bureaus, de verschillende typen flexbureaus, hun specialisaties, hun omvang en hun groei. In een serie artikelen gaan we een aantal van hen en hun keuzes beter leren kennen, maar laten we dus beginnen met een overzicht.

Heel groot en veel klein

De totale Nederlandse flexbranche – in de statistieken aangeduid met de Standaard Bedrijfsindeling (SBI) code 78 – is vorig jaar gegroeid naar een totale omzet van 46,257 miljard euro. De grootste omvang ooit gemeten, na een groei van 6,1% ten opzichte van 2022. Dat enorme bedrag werd gerealiseerd door het niet minder aanzienlijke aantal van zo’n 19.460 flexbureaus (gemeten in het laatste kwartaal van 2023). De gemiddelde omzet per bureau was dus grofweg 2,4 miljoen euro. Iedereen die de kwartaalcijfers van de grote internationale staffing companies zoals Randstad, Adecco Group, ManpowerGroup en Brunel een beetje volgt, weet dan al dat er dus “een paar” grote tot heel grote bureaus zijn, veel middelgrote en enorm veel kleine. 

Dat beeld kunnen we bevestigen met onze eerste FlexNieuws TOP 100 ooit. Onze TOP 100 was in 2023 in totaal goed voor 21,319 miljard euro, dus 46% van de totale flexbranche, met maar 0,51% van alle flexbureaus. En binnen onze TOP 100 was de TOP 10 goed voor 60% van de omzet binnen de TOP 100, ofwel 27% van de totale flexbranche-omzet. Kortom, de flexbranche lijkt een sector die wordt gedomineerd door een paar alom bekende reuzen.  Maar eigenlijk is de branche sterk versnipperd en enorm dynamisch, met veel ruimte voor gedreven ondernemers.

Randstad, de Traditionele Vier en vooral de rest

Natuurlijk was in 2023 Randstad wederom veruit het grootste flexbureau van Nederland. Met een omzet van 3,195 miljard euro bleven zij de nummer 2 HeadFirst Group Nederland ver voor. Die groep groeide in 2023 met een enorme 17,3% naar 2,259 miljard euro, waar Randstad in Nederland juist de omzet met 9,4% zag krimpen. Zo daalde het Nederlandse marktaandeel van de Randstad-groep dus van 8,1% in 2022 naar 6,9%. Ook de andere aloude, gevestigde namen – RGF Staffing, ManpowerGroup en Adecco Group, samen met Randstad de Traditionele Vier – hadden het moeilijk in 2023: allemaal zagen zij hun Nederlandse omzet een beetje tot stevig krimpen. De flexbureaus in de FlexNieuws TOP 100 groeiden in 2023 samen 4,9%, dus minder dan de totale flexbranche (zoals gezegd, 6,1%), en dat relatief lage groeitempo was vooral een gevolg van de Traditionele 4. De overige 96 in onze TOP 100 groeiden samen met 9,8%, duidelijk harder dan de flexbranche als geheel.

Sterk verschillende segmenten in de FlexNieuws TOP 100

Natuurlijk bestaan er grote verschillen tussen de flexbureaus in onze TOP 100. We hebben onze lijst daarom op drie manieren gesegmenteerd, om die verschillen zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Om te beginnen hebben we de 100 bureaus gerangschikt van grootste omzet naar kleinste omzet, en ze vervolgens in zes omzetklassen geclusterd. In de grafiek zijn de omzetklassen weergegeven, en het totale groei- of krimppercentage per klasse.

Een snelle blik op de grafiek suggereert: hoe groter, hoe minder groei. De snelst groeiende omzetklasse is die van 20 tot 50 miljoen euro omzet per bureau in 2023; de klasse met de kleinste bureaus (minder dan 20 miljoen euro omzet in 2023) groeide iets minder hard, maar met gemiddeld 12,1% toch aanzienlijk sneller dan het marktgemiddelde, en dat geldt ook voor de bureaus in de klasse van 50 tot 100 miljoen euro omzet in 2023 (gemiddeld 9,8% groei).

Vanzelfsprekend is het moeilijker om in hoog tempo te groeien als je al groot bent, en makkelijker als je nog klein bent, en al wel een basis hebt gelegd. Maar een aanvullende verklaring is mogelijk dat een omzetniveau tussen 20 en 50 miljoen euro omzet per jaar de beste symbiose biedt van ondernemerschap en professionalisering. Te veel ondernemerschap kan leiden tot chaos, te eenzijdige aandacht voor professionalisering onderdrukt het ondernemerschap. Het vinden en onderhouden van synergie tussen ondernemerschap en professionaliteit is waarschijnlijk een cruciale component voor het recept voor succes.

Elke omzetklasse heeft een flexbureau dat in 2023 harder groeide dan de rest in die klasse. Dit zijn onze FlexNieuws KLASSETOPPERs, en we presenteren ze in de tabel. Ook vermelden we het laagste groeicijfer in elke omzetklasse; zo wordt duidelijk dat er in elke omzetklasse aanzienlijke variaties in groeisnelheden waren. Maar natuurlijk eerst: gefeliciteerd FlexNieuws KLASSETOPPERs!

Ook wordt zo duidelijk dat geen enkele omzetklasse is gevrijwaard van omzetkrimp: klein of groot, krimp is altijd mogelijk. In een apart artikel gaan we later deze zomer dieper in op de opvallende inzichten in deze branchesegmentatie, en gaan we in gesprek met onze KLASSETOPPERs

Typen flexbureaus en hun groei

Als we de TOP 100 clusteren naar de verschillende typen flexbureaus, worden de groeiverschillen tussen de segmenten nog groter.

(Een multi-specialist definiëren wij als een groep / concern van flexbureaus die elk hun eigen specifieke markt bedienen met een eigen (merk)naam. Generieke bureaus bedienen een veelheid aan marktsegmenten met één (merk)naam dan wel concernnaam; het verschil tussen generiek en groot generiek wordt bepaald door minder respectievelijk meer dan 200 miljoen euro omzet in 2023.)

Het sterkst groeiende type flexbureau was het segment van de brokers & managed service providers (Msp’s), met een gezamenlijke omzetgroei van 18,2% in 2023. De recruitmentbureaus (waaronder ook bureaus die ook interimmers plaatsen) zaten deze specialisten met een groei van 17,5% op de hielen. De vier segmenten van de detacheringsbureaus, de gespecialiseerde uitzendbureaus, de zzp-bemiddelaars en de multi-specialisten groeiden ook harder dan de markt, en ontliepen elkaar niet heel veel. De gezamenlijke omzet van de generieke uitzendbureaus groeide met +1,3% duidelijk minder hard dan de markt, en de gezamenlijke omzet van de HR- & backofficedienstverleners en van de grote generieke bureaus is in 2023 zelfs gekrompen.

Elk bureautype heeft een flexbureau dat in 2023 harder groeide dan de rest, onze FlexNieuws TYPETOPPERs. In combinatie met het laagste groeicijfer in elk typesegment wordt duidelijk dat er in elk typesegment aanzienlijke variaties in groeisnelheden waren. En natuurlijk ook hier: gefeliciteerd FlexNieuws TYPETOPPERs!

Ook in deze clustering is geen enkel segment gevrijwaard van krimp, met uitzondering van de zzp-bemiddelaars. In een apart artikel gaan we later deze zomer dieper in op de opvallende inzichten in deze branchesegmentatie, en gaan we in gesprek met onze TYPETOPPERs.

Ten slotte wordt duidelijk dat de grote generieke bureaus en de brokers/msp’s de meeste omzet boeken: samen waren zij in 2023 goed voor ruim 60% van de omzet in de TOP 100.

Segmentatie naar doelgroep

Tot slot kunnen we de TOP 100 ook nog segmenteren naar de doelgroep(en) waarin flexbureaus zich specialiseren. Bij deze segmentatie zijn de groeiverschillen nóg groter.

Het snelst groeiende segment bestond uit flexbureaus gefocust op de Zorg, op de voet gevolgd door de bureaus die zich hebben gespecialiseerd in Finance. In 2023 groeiden de meeste specialisaties harder dan het marktgemiddelde, met uitzondering van de bureaus gericht op Overheid / Zorg / Onderwijs / Sociaal domein, op Agro Groen Food, op studenten, op Industrie / Bouw / Logistiek / Techniek, en de segmenten van de generieke bureaus, klein / middelgroot of groot.

Elke doelgroepspecialisatie heeft een flexbureau dat in 2023 harder groeide dan de rest, onze FlexNieuws DOELGROEPTOPPERs. In combinatie met het laagste groeicijfer in elke doelgroep wordt duidelijk dat er in elk segment aanzienlijke variaties in groeisnelheden waren. En natuurlijk ook nu: gefeliciteerd FlexNieuws DOELGROEPTOPPERs!

(* Een aantal doelgroepen kent maar één bureau dat zich louter op die doelgroep en op geen enkele andere richt.)

En ook in deze clustering bevatten meerdere segmenten een of enkele flexbureaus die hun omzet in 2023 zagen krimpen. Ook in dit geval gaan we deze zomer dieper in op de opvallende inzichten in deze branchesegmentatie, en gaan we in gesprek met onze DOELGROEPTOPPERs.

Specialiseren is verstandig en onvoldoende

In de turbulente, gigantische flexbranche, waar in 2023 bijna 20.000 flexbureaus samen meer dan 46 miljard euro omzetten, zijn op z’n minst een paar interessante zaken zichtbaar. Zo was onze FlexNieuws TOP 100, met dus maar 0,51% van alle flexbureaus, goed voor 46% van de totale branche-omzet. Uit de analyse van die TOP 100 blijkt dat specialiseren loont, of je nou uitzendbureau, detacheringsbureau, zzp-bemiddelaar, broker, msp of HR- & backofficedienstverlener, klein of groot bent. Heel simpel gezegd: kies een doelgroep, en wees daar goed voor.

Maar ook: kiezen is niet genoeg, want bijna elk segment kende ook in 2023 relatief trage groeiers en zelfs krimpers. Zorg daarom bovendien voor een paradoxale, magische mix van ondernemerschap en professionaliteit. Wordt de komende weken en maanden vervolgd!

Wim Davidse is director Trends & Insights bij ZiPmedia en toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur.

3 reacties op dit bericht

  1. Klassetopper, Typetopper én Doelgroeptopper! Dat is… TOP! Dank Wim, gaaf dat Just Good People zo dik vertegenwoordigd is!

  2. Hi Wim,
    Mooi overzicht, wij zijn zelf met 60pct gegroeid in 2 jaar tijd, maar eerlijk gezegd zegt omzet heel weinig. Volgende keer ebitda erbij vermelden en schuld positie.
    Alleen bedrijven met gezonde liquiditeit en solvabiliteit zijn het investeren waard en het vertrouwen waard van klant en collega’s.
    Grt
    Erik Wiechers
    Bergler Groep

  3. Ha Erik,

    Dank je voor je waardering en voor je opmerking over ebitda, liquiditeit en solvabiliteit. We zijn het natuurlijk van harte met je eens dat die (en andere lagging) indicatoren minstens zo belangrijk zijn, en zeker in samenhang.
    En dat geldt misschien nog wel sterker voor wat betreft leading indicators, met name medewerkers- en klantgerichte indicatoren, zoals employee engagement en customer loyaliteit; en natuurlijk investeringen en scholingsbestedingen, en dergelijke.

    Konden we maar meer van die verschillende indicators meenemen in onze omzet- en groei-overzichten! Ze zijn helaas zo kort na de afsluiting van het jaar nauwelijks tot niet beschikbaar, en de omzetcijfers van veel (maar lang niet alle!) flexbureaus gelukkig wel.

    Met enige regelmaat verschijnen er top 25-achtige overzichten die zijn gebaseerd op 3-4-5 lagging indicators, vaak van corporate finance-partijen, en die overzichten zijn dan meestal 1,5-2 jaar “oud”, met veel minder flexbureaus, vanwege de KVK-publicatieverplichtingen.

    In de afgelopen 10 jaar heb ik hier helaas nog geen effectief werkende oplossing voor kunnen vinden…

    Wat we wel kunnen met de omzet- en groeicijfers is TOPPERs en vastlopers ontdekken en volgen, verschillen tussen en binnen flexbranche-segmenten ontdekken en beschrijven, en verschillende meerjarige trends of juist trendbreuken. Dat levert, vinden wij en gelukkig veel lezers met ons, zonder meer veel interessante (strategische, organisatorische en marketing-) inzichten en inspiratie op!

    Ik hoop dat we je met onze FlexNieuws TOPlijst en alle verdiepingsartikelen nog vaak zullen kunnen informeren en inspireren.

    Groet!

    Wim