Youbahn getransformeerd tot digitaal platform voor studentenwerk

0
785

Youbahn getransformeerd tot digitaal platform voor studentenwerk

Ard Huininga
Ard Huininga, directeur Youbahn | Foto: Roy Beusker

Interview met Ard Huininga, Directeur Youbahn

Youbahn bestaat sinds februari 2016 als aanbieder van studentenwerk. De organisatie valt onder de ADG Dienstengroep, waartoe o.a. ook Asito, Timing en Persoonality behoren.

Het uitzendplatform biedt werk in callcenters, retail, horeca en events, logistiek, officesupport, tuinbouw, schoonmaak en zorg.

Studentensteden
Op dit moment is Youbahn actief in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht en werkt geheel digitaal vanuit een kantoor in de Van Nellefabriek te Rotterdam. Komend jaar staat op de planning om uit te breiden naar andere studentensteden.

YoubahnIn 2020 heeft het platform het matchingsproces vrijwel helemaal geautomatiseerd. En hoewel Youbahn de termen jobs en gigs hanteert, is er geen sprake van zzp-werk. “Het werk wordt uitsluitend geboden op basis van de uitzendformule,” zegt Ard Huininga. “Dat is ook wat ons uniek maakt in Nederland. We zijn het enige platform wat via deze constructie werkt. Onze studenten zijn verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en bouwen tijdens hun werk vakantiegeld en -dagen op. Voor iedere opdracht sturen we een nieuwe opdrachtbevestiging. Via het platform bieden we twee typen werk aan. Een job betekent dat het werk een repeterend karakter heeft, dus bijvoorbeeld elke maandag voor de komende drie maanden. Als het gaat om een gig dan werkt een student één dag mee aan een bepaalde taak of project.”

Zonder intercedenten
“Dit jaar hebben wij een hele grote stap gezet in de digitalisering van ons aanbod. Daardoor kunnen we onszelf nu werkelijk een platform noemen. Voorheen waren wij meer een marktplaats die vraag en aanbod bij elkaar bracht. De matching werd door een team van intercedenten begeleid. In de eerste twee maanden van 2020 hebben we daar afscheid van genomen. Sindsdien wordt 80 tot 90% van het aanbod gematcht via het platform. Opdrachtgevers kunnen uit alle reacties op hun shift, zelf de student kiezen die het beste bij het werk past.”

Lage tarieven maken massa en schaalbaarheid belangrijk
“Onze tarieven zijn lager dan gangbaar is in de uitzendbranche omdat we alles digitaal doen. Onze marge is dus ook lager. Met de hoeveelheid transacties tussen vraag en aanbod en lage overheadkosten compenseren wij dat. We hebben bijvoorbeeld geen vestigingen waar mensen even binnen kunnen lopen, alles gebeurt digitaal.”

Ard Huininga, alles in één: marketeer, IT-er, data-analist
Voor de transformatie van een semi uitzendmarktplaats naar een werkelijk digitaal uitzendplatform werd Ard Huininga ingeschakeld. “Ik had al bij een ander platform van ADG gewerkt, Iemand.nl, dat in 2019 werd overgenomen door H-group,” zo vertelt hij. “Eerder ben ik binnen de Goede doelen loterij verantwoordelijk geweest voor marketing. Die combinatie van werkervaring bleek nodig in mijn huidige rol, waarin marketing, interesse voor IT en data samenkomen. Ik vind het interessant steeds te kijken naar data en te experimenteren met visuele inrichting, tekst en verwoording in een digitale omgeving. Hierdoor kan ik een goede sparringpartner zijn voor alle afdelingen en kan ik deze ook challengen. We stellen onszelf vragen als ‘Waarom zien we op maandag doorgaans een stijging van het aantal bezoekers in de app en op een bepaalde maandag niet, of andersom.’ Hier komen vaak verrassende inzichten uit die we vervolgens kunnen benutten om ons platform te optimaliseren.”

Wat doe je om studenten en opdrachtgevers te interesseren?
“Ons platform speelt in op de behoeftes van Generatie Z. Zij kijken anders naar hun werk-privé balans. Zij willen hun werk aanpassen op hun leven in plaats van andersom en dus zelf bepalen waar en wanneer zij werken. Via ons platform reageren zij alleen op jobs en gigs die passen bij hún agenda. De intrinsieke motivatie om te werken is daarom vele malen hoger en dat zie je direct terug op de werkvloer. Opdrachtgevers zijn daarmee ook laaiend enthousiast over ons platform, want zij hebben gemotiveerd personeel. Daarnaast kunnen ze 24/7 gebruik maken van het platform, kiezen ze zelf de juiste kandidaat voor het werk en bouwen eenvoudig een flexpool op waardoor ze dezelfde gezichten terugzien. Het platform verkoopt bijna zichzelf omdat het goed inspeelt op de behoeftes van opdrachtgevers en studenten. Daarnaast werkt het platform via een uitzendconstructie wat voor beide partijen een stuk zekerheid en vertrouwen brengt.”

Ratings en skillspaspoort
“Na afloop van het werk laten we zowel de opdrachtgever als de studenten elkaar beoordelen. Op deze manier kunnen studenten aan de hand van het werk dat ze gedaan hebben een skillspaspoort ontwikkelen. Het skillspaspoort wordt van henzelf, zij kunnen het meenemen naar andere platformen als ze dat willen.

Voor beoordelingen en ratings geldt uiteraard ook de kracht van schaal. Bij één slechte rating, zullen we checken of het een faire beoordeling is, maar als je te laat komt op je werk, is dat een geldige reden voor een slechte rating.

De extra service die wij bieden is de koppeling van vaardigheden aan een bepaald type werk. Wie van de opdrachtgever een goede beoordeling krijgt als barman, beschikt waarschijnlijk over goede sociale vaardigheden. Tegelijkertijd zijn goede sociale vaardigheden ook een belangrijke skill als je bijvoorbeeld werkt in de zorg of bij een callcenter. Jobs die totaal verschillend zijn, maar waar wel dezelfde vaardigheid vereist is. Met het skillpaspoort kunnen studenten inzicht krijgen in de skills waar zij goed in zijn, in plaats van het type werk. Dit zijn belangrijke inzichten die handvatten kunnen geven in de rest van hun carrière.

Op dit moment zijn we nog druk bezig met de ontwikkeling van het skillspaspoort en hopen deze medio januari 2021 te lanceren.”

Snelheid en waar gewenst een eigen flexpool
“Opdrachtgevers kunnen binnen 2 minuten werk op het platform plaatsen, elke dag van de week. Een student kan vervolgens op ieder moment van de dag hierop reageren. Voor opdrachtgevers is een flexpool ook ontzettend handig. Zij kunnen studenten die goed zijn bevallen, eenvoudig toevoegen aan hun flexpool en daarmee deze personen ook uitnodigen (uiteraard via het platform) voor nieuw werk. Je kan het dus zien als een digitale flexibele schil.”

Impact coronacrisis op jobs voor studenten
“Uiteraard hebben wij een forse daling gezien van ons werkaanbod in de steden dit jaar. Daarom hebben wij een switch gemaakt. In de maanden april en mei zijn wij naar de tuinbouw gegaan. Studenten die normaliter aangeven graag actief te zijn in horeca, evenementen en retail boden wij aan om in de tuinbouw te werken. De animo bij jongeren daarvoor was wat lager, maar wij hebben wel diverse klussen binnengehaald. Daar zijn we op voort gaan borduren en nu kunnen wij de tuinbouwsector ook bedienen als het moet.

In principe blijven we ons voornamelijk richten op het werkaanbod voor studenten in de steden. We zien nu wel weer werk terugkomen. In de sectoren transport, logistiek en e-commerce is veel werkaanbod. Doorgaans is dat werk in de industriegebieden aan de rand van de steden, maar het aanbod neemt toch weer toe, gelukkig. Het werkaanbod in officesupport is nog niet terug op het oude niveau. Denk hierbij aan ondersteuning van sales, marketing.

Komend jaar verwachten we de markt optimaal te kunnen bedienen. Door het wat rustigere jaar hebben we de tijd gehad om ons platform en onze processen te optimaliseren zodat we vliegend 2021 in kunnen.”

Interview: Hinke Wever