"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Rianne Koene (Connexie): “Payroll is iets positiefs, het zorgt voor goed werkgeverschap”

De komst van de WAB leek even het einde van payroll in te luiden. Maar niets is minder waar, zo bewijst superspecialist Connexie, dat voor 2024 serieuze groeiambities heeft. De boodschap van de ‘nieuwe’ CEO Rianne Koene: “Wij geven door payrolling juist invulling aan goed werkgeverschap.”

Begin dit jaar vond er een directiewisseling plaats bij Connexie. De aanleiding was tragisch. In 2022 overleed Jean-Maurice Ehrismann, de man die samen met Mike Velings in 1998 payrollbedrijf Connexie in Tilburg startte. Voor de dagelijkse leiding van het bedrijf is daarom sinds februari 2023 Rianne Koene aangesteld als CEO. In mei volgde de benoeming van Patrick Rappoldt als CFO. En de driekoppige directie bestaat daarnaast uit Gijs van de Griendt (COO) – die al sinds 2003 bij Connexie werkt.

Aan de nieuwe directie de taak het bedrijf na de turbulente tijd weer flink te laten groeien. Want payrollbedrijven hebben het niet gemakkelijk gehad. Met de komst van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in 2020 werden de arbeidsvoorwaarden voor payrollkrachten gelijk getrokken met werknemers die in dienst zijn van de inlener in vergelijkbare functies. De payrollkracht krijgt ‘even veel’ als een werknemer in loondienst. In de flexbranche werd de WAB dan ook gezien als de doodsteek voor payrolling, iets wat Connexie altijd heeft bestreden.

Imago verbeteren

“Het was zeker spannend. Er werd gevreesd dat de WAB het einde van payrolling zou betekenen of dat de payrollmarkt in ieder geval flink zou inzakken. Maar dat is niet het geval geweest”, zegt Koene, die eigenlijk positief is over de WAB. “Dat wij de inlenersbeloning volledig moeten toepassen is goed voor payrollmedewerkers.”
Het goed betalen én niet concurreren op arbeidsvoorwaarden van payrollmedewerkers kan volgens haar bijdragen aan het veranderen van het imago rondom payroll. “We merken nog steeds dat sommige ondernemers terughoudend zijn over payroll. We laten zien dat we waarde toevoegen en geen geld verdienen over de rug van de payrollmedewerker. We zorgen samen voor goed werkgeverschap!” Door het toepassen van de volledige inlenersbeloning en door goed uit te leggen hoe de dienstverlening werkt tezamen met de tariefstelling kunnen payrollers het imago verbeteren, stelt Koene. “Transparant zijn is key.”

“Dat wij de inlenersbeloning volledig moeten toepassen is goed voor payrollmedewerkers.”

Puur payroll

Door de WAB stonden payrollers voor keuze: of ‘omkatten’ naar uitzenden door de werving en selectie (allocatiefunctie) van kandidaten op zich te nemen zodat zij hun payrollkrachten voortaan als uitzendkrachten kunnen inzetten.

Of kiezen voor puur payroll: verregaande specialisatie in verloning en (juridisch) werkgeverschap om organisaties te ontzorgen. Dit is wat Connexie doet. “In de basis zijn wij een HR dienstverlener die professioneel en compliant werkgeverschap biedt met een persoonlijke benadering en een sterk digitaal platform.”

Connexie biedt een digitaal platform waarop alles rondom werkgeverschap razendsnel geregeld wordt, van contract, verloning, opleiding en ontwikkeling van payrollkrachten tot verzuim. Zo kan een nieuwe payrollmedewerker zich binnen tien minuten volledig automatisch inschrijven en krijgt hij vervolgens alle informatie via de App. Dat geldt binnenkort ook voor de opdrachtgever, die eveneens een App heeft met alle informatie en communicatie.

De inlener ontzorgen van alle werkgeverslasten is door de complexere wet- en regelgeving en vele CAO- en pensioenwijzigingen een waar specialisme geworden, stelt Koene. “Wij beheersen dat spel en daarmee zijn we mega-relevant voor ondernemers.”
Connexie richt zich vooral op bedrijven met heel veel in- en uitstroom van personeel, zoals de horeca, retail, levensmiddelen- en leisure-branche. De klantenkring varieert van kleinere MKB-bedrijven (50 medewerkers) tot middelgrote bedrijven (duizend medewerkers). “Heel vaak hebben die bedrijven moeite om de juiste HR-resources te vinden en hebben zij een partner nodig. Wij doen waar wij goed in zijn, zodat de ondernemers kunnen doen waar zij goed in zijn.”

Lees ook: Nederland zit nu in top 10 van meest complexe payroll-landen

Verlengstuk werkgeverschap

“Wij zijn een verlengstuk voor onze klanten, Samen geven wij invulling aan goed werkgeverschap”, stelt Koene. Connexie neemt alle werkgeversrisico’s op zich. “Het belang daarvan wordt nogal eens onderschat. Je moet de hygiënefactoren echt goed op orde hebben. Op tijd betalen is belangrijk, je moet snappen dat die medewerker ook zijn rekeningen moet betalen.” En bij het invulling geven aan werkgeverschap komt volgens haar nog veel meer kijken. “Denk aan verzuimbegeleiding, het investeren in talentontwikkeling en in werkgeluk van de payrollmedewerkers. “Veel ondernemers zijn zo druk dat ze vooral bezig zijn met vandaag, niet met morgen. Dat doen wij wel als het gaat om werkgeverschap.”

Verwachtingen 2024

Connexie heeft momenteel een omzetvolume van € 100 miljoen en wil groeien, mede door een buy & build-strategie. Om een idee te geven van de huidige omvang van het bedrijf; bij Connexie werken op dit moment 34 mensen, variërend van developers, verloningspecialisten tot sales en marketing. En op het piekmoment had Connexie dit jaar 24.000 payrollmedewerkers op de loonlijst.

Dat de economie minder draait speelt Connexie als payrollbedrijf parten, maar minder dan bijvoorbeeld de uitzendsector. “Payroll is meer anticyclisch. Zo zijn in de coronatijd de sectoren waarin onze klanten zitten hard geraakt, maar zijn zij daardoor juist efficiënter geworden, hebben meer voor het uitbesteden via payroll gekozen. Payroll is als sector stabieler dan uitzenden.”

Koene verwacht dat 2024 dan ook een goed jaar wordt voor Connexie. “Door de economisch mindere periode zie je dat het aantal uren per opdrachtgever momenteel terugloopt, maar het aantal klanten groeit juist heel hard. We hebben nu een jaar een nieuwe directie, groeien als organisatie, hebben veel nieuwe mensen aangenomen. Dat is een investering in kwaliteit, efficiency en langdurige groei.”

Rianne Koene is als CEO het ‘nieuwe’ gezicht van Connexie. Haar filosofie: ‘je maakt ambities waar met betrokken medewerkers en een duidelijke purpose’. “Als iedereen goed in de wedstrijd zit, doen zullen we samen onze doelen bereiken.”
En die filosofie wil zij ook zoveel mogelijk uitdragen naar buiten. “Ik wil de positieve boodschap dat wij met payrolling invulling geven aan goed werkgeverschap nog meer overbrengen bij klanten.”

 


Biografie
Rianne Koene kwam als juridische opleiding bij Creyf’s Uitzendbureau binnen voor een bijbaan, maar ging daar uiteindelijk aan de slag als consultant. “Heel leuk werk. Ik heb altijd de drive gehad om te ondernemen, te bouwen en te scoren. En bij uitzenden komt alles bij elkaar, van bemiddeling, commercie tot juridische aspecten.” Reden voor Koene om geen advocaat te worden, maar voor de arbeidsbemiddeling te kiezen. Het was de start van een succesvolle carrière in de flexbranche, waar zij het traditionele pad heeft bewandeld, van consultant (Creyf’s), salesmanager, regiomanager tot directeur (ASA). “Ik heb meerdere labels van RGF Staffing aangestuurd en daar heel veel kansen gekregen.” Maar na 15 jaar was het tijd voor iets anders. Ze werd benaderd voor een functie als CEO bij payrollspecialist Connexie. Sinds februari 2023 heeft Koene de uitzendwereld verruild voor de wereld van payroll. “Payroll heeft veel raakvlakken met uitzenden, maar het is een totaal ander spel. Bij uitzenden ligt de nadruk op bemiddelen, bij payroll gaat het om goed werkgeverschap.”