YoungCapital ziet nieuwe kansen met Jobbird

0
640

Interview met Ineke Kooistra, CEO YoungCapital

Maandag werd bekend dat YoungCapital de favoriet was om Jobbird over te nemen en een doorstart te faciliteren na het faillissement, eerder deze maand.

YoungCapital is sinds de start hard gegroeid en de laatste jaren is dat alleen maar toegenomen. De omzet groeit in 2018 met maar liefst 45%.

Ineke Kooistra, CEO YoungCapital

“Onze focus ligt op jongeren, dat wil zeggen van studenten tot en met young professionals. Wij bemiddelen ook afgestudeerde starters op de arbeidsmarkt en ervaren professionals. Die laatsten bemiddelen wij met name via detachering in de IT en technology,” zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital.

“Wij krijgen nu de kans een mooi merk over te nemen, waar sterk in is geïnvesteerd. Wij gaan de merknaam zeker behouden en zien Jobbird als een prachtige aanvulling op onze eigen vacaturesites.

Via Jobbird kunnen wij onder de aandacht komen van nieuwe opdrachtgevers en onze markt verbreden. Als klant maakten wij al gebruik van Jobbird en dat zullen we blijven doen. De site is open, men kan vacatures plaatsen en de helpdesk is ook weer bereikbaar.”

IT structuur
De modernisering van de IT-structuur van Jobbird vroeg nog aandacht, zo bleek onder meer in een terugblik op de oorzaken van het faillissement. Hoe pakken jullie dat op?
“Wij beschikken zelf over een geoliede technologie. Wij zijn in het bezit van 22 jobboards en werken in ons team met meer dan 60 developers. Wij zullen Jobbird integreren in onze werkwijze. Hoe wij dat precies gaan doen, daarover beslissen wij in januari, want het nieuws over deze koop en doorstart is nog vers, ook voor ons.”

Vacaturesites van YoungCapital
Welke vacaturesites hebben jullie al in je portfolio?
“In 10 landen werken wij met de vacaturesite Studentjob en elk van die sites heeft een eigen team met een eigen manager. Daarnaast hebben wij nog 11 gespecialiseerde websites zoals Scholierenwerk.nl, Vacatures-overheid-online.nl, Bijbanen.nl, Stagewerk.nl en Vakantiewerkonline.nl.”

Internationalisering
Jobbird wilde opschalen naar banen wereldwijd en had al diverse contracten met partners en opdrachtgevers klaar staan. Hoe integreren jullie dit in jullie internationale strategie?
“Jobbird was inderdaad al ver in het ontwikkelen van internationale contacten. Daar gaan wij natuurlijk ons voordeel mee doen. Wij zijn al twee jaar actief in Duitsland met uitzendvestigingen in Keulen (hoofdkantoor) en Berlijn. Begin 2019 openen we vestigingen in Hamburg, München en Leipzig.

Naast fysieke aanwezigheid is online aanwezigheid essentieel met het oog op de werving van kandidaten. Wie de kandidaat vindt en heeft, krijgt de klant.

In Duitsland hebben wij Deutsche Telecom verworven als launching customer. Zij vroegen ons 1.000 mensen te leveren. Die opdracht heeft ons weer nieuwe klanten en contacten opgeleverd.”

Marktproblematiek
Heeft uitzendwerk voldoende aanzien in deze krappe markt, waar extra begeleiding nodig is om kandidaten te vinden en voor te bereiden op banen? Met andere woorden: krijgen bureaus en uitzendkrachten de aandacht en beloning die ze verdienen?

“Daar is nog wel missiewerk te doen. Dit geldt niet alleen voor ons, maar voor de hele markt. De afgelopen jaren is de bureaumarge van veel organisaties op uitzenden behoorlijk gedaald. De costs to serve zijn juist gestegen. Online werven is kostbaar. Kandidaten zijn schaars. De technologie en de arbeidsuren die hieraan ten grondslag liggen worden duurder. Google, Facebook, Indeed en andere jobboards hebben hun tarieven aanzienlijk verhoogd. Werven via deze kanalen is voor bedrijven en recruitmentorganisaties nodig. Bijna niemand solliciteert meer spontaan rechtstreeks bij bedrijven via bijvoorbeeld een ‘werken bij’-site. De manier van zoeken vanuit de kandidaat is gigantisch veranderd. Alle aspecten verbonden met online werving zijn duurder. En die kosten moeten uit de marge worden betaald.

Dit betekent dat ook recruitmentorganisaties hun marge zouden moeten indexeren en voor veel bedrijven is dat niet acceptabel.

Er is een realistische marge nodig. Wie goed betaalt voor uitzendwerk zorgt ervoor dat er ook goede bureaus in de markt blijven. De branche kan daarvoor beter zijn werk doen en beter uitzendkrachten werven en begeleiden.

Om kandidaten te werven, op te leiden en ze te begeleiden hebben wij als uitzendorganisatie meer recruiters en meer talentmanagers nodig. Ja, dat gaat soms ten koste van de productiviteit, maar het is nodig om werkenden goede begeleiding te geven en de arbeidsmarkt te voorzien van de juiste vaardigheden en competenties. Het is essentieel dat dit inzicht doordringt bij opdrachtgevers.”

Team en klanten van Jobbird
“Wat betreft de voortzetting van Jobbird; wij gaan in gesprek met de medewerkers op de loonlijst en met de klanten die lopende contracten hadden.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Lees ook
Jobbird onder de hamer, wie koopt het?