Hoe ervaren flexkrachten het beroep klantcontactmedewerker?

0
215

Welke gevolgen heeft corona op de zingeving die flexkrachten ervaren in klantcontactcenterwerk?
Klantcontactcenter werk, onderzoek naar ervaring van medewerkers
Medewerkers ervaren meer zingeving in hun contacten met klanten, al geven ze ook aan dat hun waardering voor het vak iets is gedaald.

Dat blijkt uit onderzoek dat Olympia en Stichting KIRC (Kennisinstituut voor Klantinteractie) in het voorjaar van 2020 hebben gedaan en dat zij opnieuw deden in het najaar van 2020. De resultaten uit afgelopen najaar tonen een toename van de mate waarin klantcontactcenterwerk als zinvol wordt ervaren. Tegelijk is de totale waardering voor dit werk iets afgenomen. Ondanks het verplicht thuiswerken en de tegenvallende beloning, is de zingeving en maatschappelijke relevantie van het werk gestegen. De klantcontactmedewerker waardeert het werk gemiddeld met het cijfer 7,4.

“Het algemene beeld van het vak is het afgelopen jaar veranderd van ‘Contact met klanten’ naar ‘Mensen helpen’, een flinke verschuiving voor de branche. Deze verschuiving zorgt ervoor dat er in het gesprek meer wederzijds begrip is naar beide kanten. De gesprekken hebben meer emotie, dus zowel de klant als de medewerker voelen zich gehoord. De klantcontactmedewerker voelt zich hierdoor meer gewaardeerd door de klant. Dit is goed nieuws voor het imago van het beroep”, aldus Gaia Giero, Klantcontactcenter expert en manager Zakelijke Dienstverlening bij Olympia.

Bron: Olympia, maart 2021

Lees ook
Thuiswerken vaker mogelijk in klantcontact
Welk effect hebben WAB en coronavirus op klantcontact branche?
Onderhandelingen CAO Facilitaire Contactcenters in volle gang