6 verbeterpunten voor leidinggevenden in de ogen van jongeren

0
435

6 belangrijke verbeterpunten voor leidinggevenden in de ogen van jongeren

Blog door Lucas Koren, YoungCapital

Leidinggevend Nederland krijgt gemiddeld een 7,2 van jongeren. Dat blijkt uit onderzoek dat Motivaction uitvoerde in opdracht van YoungCapital.

Volgens onderzoeker Jorn Lingsma is dat maar goed ook. “Maar liefst 84 procent van de jongeren geeft aan dat hun leidinggevende grote invloed heeft op hun werkgeluk. Daarmee hebben managers een absolute sleutelrol bij het behoud van jongeren in hun organisatie.” Een ruime voldoende dus. Maar is dat wel genoeg binnen deze schaarse arbeidsmarkt?
Belangrijkste eigenschappen voor directe leidinggevenden volgens jongeren
Goede managers scheppen zekerheid
Wil je jongeren langer bij je houden, dan zijn goede leidinggevenden dus onmisbaar. Maar wat maakt een manager nu goed? We vroegen jongeren welke eigenschappen zij belangrijk vinden in hun directe leidinggevende. Waardering tonen staat met 82% hoog in het vaandel bij jongeren. Ook afspraken nakomen (72%) en vertrouwen tonen (69%) zijn belangrijke eigenschappen in de ogen van jongeren.

Waar komt de behoefte aan waardering vandaan?
Uit eerder onderzoek is gebleken dat mensen die zijn vertrokken bij een bedrijf, vaak ‘gebrek aan waardering’, noemen als de belangrijkste reden voor hun vertrek. Vanuit die gedachte lijkt het logisch dat jongeren waardering op één zetten. Maar volgens hoogleraar organisatiepsychologie prof. dr. Astrid Homan is dat helemaal niet zo logisch.

Naast waardering tonen, afspraken nakomen en vertrouwen tonen, staan ook eerlijk en toegankelijk zijn en op een goede manier feedback geven in de top zes. Homan vertelt: “In deze top zes gaat het om de belangrijkste eigenschap van een leidinggevende tijdens de carrière. Iemand die is weggegaan heeft waarschijnlijk gedacht: ze willen me hier niet meer hebben. Die voelt zich dus in retrospect niet gewaardeerd. Maar hoeft niet per se waardering te hebben gemist toen hij er nog werkte.”

Homan vermoedt dat de behoefte aan waardering voornamelijk te maken heeft met verlangen naar zekerheid. “Jongeren hebben meer met onzekerheid op het werk te maken dan andere groepen. Ze hebben bijna nooit een vast contract. Als jouw manager waardering toont, laat hij of zij zien dat je waarschijnlijk langer mag blijven. Het gaat ook om bevestiging: je doet het kennelijk goed. Dat betekent dat je in de toekomst wel werk zult hebben, hier of elders.”

Ze vervolgt: “De hele top zes is te linken aan zekerheid. Als je leidinggevende afspraken niet nakomt en niet eerlijk is, kun je nergens op rekenen. Met een manager die jou niet vertrouwt, kom je niet ver in een bedrijf. Is je manager niet toegankelijk, dan kun je nergens terecht. Geeft-ie geen feedback, dan weet je niet hoe je ervoor staat.”

Ruimte voor verbetering
Even terug naar de score van leidinggevend Nederland. Een 7,2 is natuurlijk lang niet zo slecht, maar laat ook ruimte voor verbetering. Jorn Lingsma onderzocht op welke terreinen de meeste winst te behalen valt.

Lucas Koren
Lucas Koren

“Ik heb gekeken welke factoren jongeren noemen als belangrijk en hoe managers hierop scoren. Scoren managers laag, maar vinden jongeren de eigenschap wel belangrijk, dan zit daar de winst. Daarnaast heb ik gekeken naar factoren die jongeren niet noemen, maar die wel van grote invloed blijken te zijn op het werkgeluk en de beoordeling van de leidinggevende. Zo ontdekte ik in totaal vijf eigenschappen die voor verbetering vatbaar zijn.” Hier zit de winst: luisteren, stress voorkomen, op een prettige manier feedback geven, jongeren betrekken bij besluiten en talenten stimuleren.

Erkenning is het sleutelwoord
Neem je als leidinggevende geen genoegen met een zeventje? Dan lijkt ‘erkenning’ het sleutelwoord te zijn. Jongeren willen gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Ze willen weten dat ze de moeite waard zijn om mee te werken. Daarnaast willen ze dat je afspraken nakomt en altijd eerlijk bent tegen ze. Met erkenning geef je ze niet alleen de zekerheid die ze nodig hebben, je sterkt ze ook in hun identiteit. Dat is belangrijk, want hun identiteit zijn jongeren nog volop aan het ontdekken.

Zie ook
Zo maak je de perfecte vacature voor jongeren
Generatie Z – tips voor werkgevers die jongeren werven