Undutchables al 25 jaar gespecialiseerd in recruitment van internationals

0
275

Undutchables al 25 jaar gespecialiseerd in recruitment van internationals

Interview met Nick van der Dussen, eigenaar en General Manager

Undutchables

Undutchables werd in 1996 opgericht door Ilse Visser en Judith van de Klundert op een zolderkamer en groeide in rap tempo, waarna  Paula Verstappen, afkomstig van Vedior, werd aangesteld als General Manager.

In 2000 trad Nick van der Dussen in dienst bij de organisatie als recruitment consultant. Hij vond de sfeer en de ontwikkelingen in de organisatie zo boeiend dat hij er bleef. In 2018 nam hij de organisatie en de leiding over van Ilse Visser en Paula Verstappen.

Nick van der Dussen
Nick van der Dussen

Op dit moment heeft Undutchables vestigingen in Amstelveen, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en zelfs een franchise onderneming in Stockholm.

“In het begin boden wij vooral uitzendbanen in callcenters. De meertaligheid van onze uitzendkrachten maakte hen heel geschikt voor jobs in klantcontact. Door de jaren heen zijn de mogelijkheden verbreed,” vertelt Nick van der Dussen.

Niet alleen meertaligheid, ook de kennis van internationale culturen is een troef voor onze klanten. Naast de behoefte aan taalvaardigheid merken wij dat er in Nederland ook wel een tekort is aan vakkennis. Daarom zijn wij erkend referent geworden voor kennismigranten. In de afgelopen 25 jaar is de wereld immers een global workforce geworden. Die propositie kwam automatisch op ons pad. Wij zijn heel vindbaar en zichtbaar voor mensen die vanuit het buitenland in Nederland wonen en werken. Enerzijds zijn dat expats, anderzijds zijn het mensen die een periode of langere tijd – vaak ook vanwege de liefde van hun leven – naar Nederland zijn gekomen. Zij willen in ons land ook weer kunnen werken en zich hier op hun eigen niveau ontwikkelen.”

Breed spectrum aan kantoorfuncties
“Ons specialisme is de meertaligheid; denk aan kandidaten die Engels spreken in combinatie met elke moedertaal. Frans- en Duitstaligen zijn door de jaren heen populair in ons land. Medewerkers die de (handels)taal beheersen en de bijbehorende culturele aspecten begrijpen, zijn waardevol voor organisaties.

Wij richten ons op kantoorbanen, variërend van een starterspositie tot een executive rol en alle functies daar tussen in. Dit is niet gelinkt aan een bepaalde industrie, ons specialisme is heel breed inzetbaar. Wij werken voor grote multinationals, maar ook voor de ondernemer om de hoek die gaat exporteren naar een specifiek land, die iemand nodig heeft die de taal spreekt en de cultuur begrijpt. Soms zelfs in combinatie met bepaalde kennis van het vak, de doelgroep en het exportproduct.”

25 jaar en nog steeds hard nodig
Hoe heeft de werving van kandidaten zich in die 25 jaar ontwikkeld?
“Toen ik hier startte had ik een computer, maar deden wij ook nog veel per fax en telefoon. Sollicitaties ontvingen wij per brief, elke ochtend lag er enorme stapels op ons bureau.

Het wervings- en sollicitatieproces is sindsdien gedigitaliseerd. Toen LinkedIn zijn intrede deed, zei iedereen: die is het einde van bureaurecruitment. Maar niets bleek minder waar. Ik denk dat bureaurecruitment nog nooit zo groot is geweest als nu. Door alle media en de bergen berichten die ons overspoelen, inclusief alle impulsen, lijkt het alsof de chaos regeert. Wij verschaffen helderheid en structuur.”

Het draait nog steeds om persoonlijk contact
“Vroeger leek het wervingsproces een beetje op slow cooking. Wij stelden een rolbeschrijving op en die werd dan aandachtig gelezen door de kandidaat. Op haar of zijn beurt schreef die een zorgvuldig afgestemd cv, stuurde dat op in een envelop met een handgeschreven brief en een postzegel. Daarna was het een kwestie van wachten op reactie. Tegenwoordig scant iedereen die een job zoekt zo ongeveer alles wat voorbij komt en klikt op goed geluk. In veel gevallen is er geen sprake van een doelbewuste sollicitatie. Omgekeerd resulteert dit in een generieke afwijzing. De echte communicatie verdwijnt op die manier en dat voelt oppervlakkig en nutteloos. De magie van een verbinding ontstaat nog altijd daar waar mensen werkelijk met elkaar communiceren en elkaar persoonlijk spreken. Dat is van alle tijden. Dat blijft.

Begrijp me goed. Ik vind het erg leuk en handig dat er zoveel kan worden gedigitaliseerd, maar dan vooral om meer ruimte te maken voor persoonlijk contact. Ik noem het altijd: high tech en high touch. Als je in high tech investeert, krijg je meer tijd voor de persoonlijke touch, voor gesprekken van mens tot mens; wie ben je, wat kun je, wat wil je, wat kunnen wij voor je doen?

Wij spreken op dagelijkse basis ontzettend veel mensen. Dat is het leuke van ons werk.
Juist voor expats is persoonlijk contact super belangrijk. Daarom werken bij ons intern ook mensen die zelf een international zijn. Zij weten hoe het is om naar Nederland te verhuizen en hier te moeten integreren. Die persoonlijke ervaringen zijn waardevol in het contact.”

Hele wereld in de database
“Wij hebben een enorm grote database op dit moment. Kandidaten met bijna elke taal ter wereld zijn er in vertegenwoordigd. Meertaligen uit Frankrijk, Duitsland, Spanje vormen de grootste groep kandidaten. Zij worden ook het meest gevraagd door bedrijven in ons land. Grote multinationals werken in ons land vaak met een shared service center voorzien van een Franse, een Spaanse en een Duitse afdeling.”

Is jullie concurrentiepositie veranderd?
“Ik denk dat alles voor iedereen toegankelijker is geworden. Die ontwikkeling zie je ook in bureaurecruitment. Als je morgen een goed idee hebt, maak je een site, zet je een bord in je tuin en dan ben je het, ook al kom je pas kijken.

Wij hebben in 25 jaar enorm veel internationale netwerken opgebouwd. Dat is onze troef.
Dat zien wij ook terug in contact met klanten en kandidaten. Het komt voor dat kandidaten via ons een baan hebben gekregen, omdat wij hen goed hebben geholpen en begeleid. Op een dag veranderen zij van een kandidaat in een klant, die zich opnieuw bij ons meldt, maar nu om zelf mensen bij ons in te huren. Dat gebeurt alleen als je je dag in dag uit betrokken opstelt. Het gaat erom dat je je service op het hoogste niveau weet te houden. Daar worden wij op beoordeeld.”

Met glans vertellen over ervaringen
“Ik weet dat wij met onze aanpak en ons recruitmentbureau van waarde zijn voor klanten en kandidaten. Ik heb het al 21 jaar zien gebeuren en kan er met glanzende ogen over vertellen. En ja, ook wij werken sinds maart vorig jaar door de coronamaatregelen volledig vanuit huis, maar wij merken dat onze klanten en kandidaten er prima mee uit de voeten kunnen.

Wat wij doen is een feest waard. Onze jubileumdag, vrijdag 5 februari jl., hebben wij daarom intern online gevierd met een ontbijt met lekkers, een hackaton, een videopresentatie en een digitale tour door Stockholmen. We sloten de dag af met een cocktailworkshop. Als de coronacrisis voorbij is, gaan wij met onze teams een mooie reis maken om het jubileum uitgebreid te vieren. Het draait om elkaar zien, waarderen, persoonlijk contact en saamhorigheid.

Als wij dat hoog houden, kunnen wij nog vele jaren van betekenis zijn voor alle internationals, kennismigranten en organisaties die op onze bemiddeling en ons netwerk rekenen.”

Interview: Hinke Wever

Lees ook
Undutchables viert zilveren jubileum
Nick van der Dussen nieuwe eigenaar en General Manager van Undutchables
Undutchables, interview met Ilse Visser en Paula Verstappen