ABN AMRO: uitzendbranche groeit ruim 2% in 2021 en 2022

0
651

De coronacrisis zorgt voor grote verschillen tussen sectoren die er wel of juist niet in slagen hun verdienmodel tijdig aan de omstandigheden aan te passen.

De concludeert ABN AMRO in Sectorprognoses voor 2021 en 2022.

Bedrijven met een lage kostenbasis en goede financiële buffers hebben de beste troeven in handen. De bank schetst positieve vooruitzichten voor de sectoren leisure, retail en transport en logistiek in 2021 en 2022 na de sterke krimp in 2020. De industriële sector en zakelijke dienstverlening toonden veerkracht tijdens de crisis en wisten nieuwe inkomsten aan te boren.

Uitzendbranche
Binnen de sector zakelijke dienstverlening werd de schokgolf van het voorjaar onmiddellijk gevoeld door de uitzendbranche.

Uitzenduren trekken weer aan

Randstad, Adecco en Manpower verloren in het tweede kwartaal meer dan een kwart van hun omzet. Het herstel is inmiddels ingezet. Ondanks de crisis is er veel werk, maar niet in alle traditionele uitzendsectoren. Door uitzendkrachten te plaatsen op plekken waar de vraag is toegenomen, zoals bij GGD’s, teststraten, distributiecentra en supermarkten, weet de uitzendbranche inmiddels op deze verschuivingen te reageren.

Omscholingsprogramma’s die door de branche zijn opgezet helpen bij het herstel. Zo heeft Stichting DOORZAAM, dat zich inzet voor de duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten, 4000 ‘van werk naar werk-vouchers’ in het leven geroepen, waarmee uitzendkrachten zich kunnen laten omscholen om ander werk te doen. Dit soort flexibiliteit maakt de sector weerbaar. Vooruitkijkend zijn ook de macro-economische vooruitzichten gunstig voor de uitzendbranche. Een verwachte economische groei van boven de 2 procent in zowel 2021 als 2022 en de hoge werkloosheid zorgen voor groei. In de onzekere nasleep van een crisis verkiezen veel ondernemers immers flexibele – boven vaste arbeid.

Sectorprognoses in volumes, 2020, 2021, 2022

Krimp en herstel in leisure, retail, transport en logistiek

De crisis in 2020 heeft in de sector leisure (-50 procent) en retail (-8 procent) diepe sporen getrokken en ook volgend jaar zullen verschillende branches nog niet volledig zijn hersteld.

Desondanks laten de inkomsten herstel zien, onder meer door veerkracht in de horeca. Zo schakelden restaurants snel over op maaltijdbezorging, met een explosieve stijging van de bezorgomzet in april (+97 procent) en november (+76 procent) tot gevolg.

Ook de retail is hard geraakt, al zijn de gevolgen niet overal even groot. Zo daalden de verkopen van auto’s, kleding en schoenen sterk, terwijl vooral de online verkopen in supermarkten (+195 procent) en elektronica (+66 procent) met name in november versnelden ten opzichte van 2019. ABN AMRO verwacht dat beide sectoren zich uiteindelijk herpakken.

Vooral voor leisure ligt zowel in 2021 (+70 procent) als 2022 (+15 procent) een fors herstel in het vooruitzicht, maar blijft desondanks nog onder het pre-coronaniveau. Dat geldt in mindere mate ook voor de retail met 5 procent groei in 2021 en 2 procent in 2022. Ook in de transport en logistiek was sprake van een wisselend beeld. Doordat sectoren tot stilstand kwamen, was er veel minder lading, terwijl sommige bedrijven juist alle zeilen moesten bijzetten om supermarkten extra te bevoorraden en te zorgen voor de aanvoer van mondkapjes en andere medische producten. Naar verwachting zullen 2021 (+2,5 procent) en 2022 (+3,5 procent) rustiger verlopen.

Schade van crisis beperken met nieuwe verdienmodellen
De industriële productie in Nederland (-6,5 procent) daalde minder sterk dan in andere landen, doordat bedrijven volgens ABN AMRO goed inspeelden op de crisis. “Chemische fabrieken en plastic verpakkers produceerden miljoenen flacons met handzeep of desinfecterende handgels. De kunststofbranche produceerde ‘kuchschermen’ en de elektrische apparatenbranche zorgde voor extra beademingsapparatuur. De industrie staat er met een groei van 3,5 procent in 2021 en 4 procent in 2022 dan ook veel beter voor dan afgelopen jaar”, zegt Franka Rolvink Couzy, Hoofd Sector Research van ABN AMRO. “Juist in een crisis ontstaan nieuwe behoeftes en bedrijven die erin slagen hierop in te spelen, zullen hier sterker uitkomen.”

Bron: ABN AMRO, 17 december 2020

Lees ook
ABU week 41-44, 2020: verder herstel uren en omzet uitzendbranche
Interviews met Stichting DOORZAAM
Kans op werk begint met aandacht, waarna elke stap telt
Sectorfondsen werken samen aan plan van-werk-naar-werk