"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Hoe werf je jongeren uit Generatie Z – tips

Hoe werf je jongeren uit Generatie Z – tips uit de praktijk

Interview met Veerle Martens, CMO bij PlaytoWork

Veerle Martens, foto door Fabienne Lindenbergh
Veerle Martens, foto door Fabienne Lindenbergh

Veerle Martens heeft in 2017 recruitmentplatform Bijbanaan opgericht om handen en voeten te geven aan de werving van Gen Z’ers. In februari 2022 nam PlaytoWork haar start up over, waarna zij meeverhuisde en Chief Marketing Officer werd.

In dit interview schetst ze hoe Gen Z’ers hun weg zoeken en wat voor hen belangrijk is.

“Bij deze groep werkenden is het belangrijk vanaf het begin laagdrempelig en duidelijk te communiceren. Dat geldt helemaal voor mbo opgeleiden. Als er een match is, moet je als werkgever meteen doorpakken, want Gen Z is zo weg of alweer op het spoor van een job elders.”

Maak de drempel lager
Werkgevers vragen zich af hoe ze effectief in contact kunnen komen met jongeren voor jobs. En als het contact is gelegd, hoe richt je het wervingsproces dan zo in, dat het aanslaat en door Gen Z’ers als prettig wordt ervaren?

“Je kan op veel momenten van de dag bellen, geen contact krijgen en dan gefrustreerd zijn. Beter is het ermee rekening te houden dat de meeste van deze jongeren niet graag telefoneren met mensen die ze niet kennen. Stuur daarom liever eerst een Whatsapp bericht, waarin je zegt: wanneer kunnen we bellen? Daarmee maak je de drempel om contact te leggen al lager. Als ze jouw telefoonnummer herkennen en eventueel nog wat vragen kunnen stellen via de chat in Whatsapp, kun je bij hen de eerste onzekerheden over de baan wegnemen. Je kunt ook zelf als werkgever of recruiter vanaf het begin al wat informatie geven via de chat.”

Blijf consistent in communicatie
“Veel bedrijven steken al hun energie in het adverteren, waarbij zij zichzelf promoten. Als iemand gesolliciteerd heeft, houdt opeens die energieke toegankelijkheid op. Zo’n breuk in communicatie tussen ‘enthousiast’ voor de sollicitatie en het ‘niemandsland’ na de sollicitatie voelt vreemd aan en is echt af te raden.

Als je in contact bent met kandidaten, probeer ze dan altijd te activeren en jezelf als werkgever overtuigend te promoten. En houd dit ook vol, laat het niet uit je handen vallen. Anders voelt het als een lokkertje dat haaks staat op de werkelijkheid.

Bedenk ook: generatie Z heeft veel keus. Hun aandacht is snel bij een andere baan die misschien meer betaalt. Blijf je sollicitant daarom activeren, complimenteren en adviseren tijdens het hele sollicitatieproces. Zorg dat de aandacht oprecht en persoonlijk is.”

Niet meer bereikbaar
“Omgekeerd zijn werkgevers weleens gefrustreerd over de moeite die zij moeten doen om met kandidaten in contact te komen, of die na de sollicitatie niets meer van zich laten horen. Misschien komt dat omdat kandidaten bang zijn om te zeggen: ‘nee, ik wil deze baan niet’ of omdat ze denken: ‘ik heb al iets anders’ en vergeten om zich af te melden. Er kunnen verschillende redenen zijn, waarom ze opeens onbereikbaar zijn.
Daarom is het belangrijk een band op te bouwen, kandidaten te motiveren zodat ze enthousiast blijven en het leuk vinden om contact te houden.”

Het sollicitatieproces kent meerdere stappen. Veerle geeft aan aantal tips:

Wees concreet in de vacaturetekst
“Zorg dat je de tekst concreet en duidelijk formuleert. Containerbegrippen zoals ‘gezellige werkplek’ of ‘leuk team’ voldoen daar niet aan. Beschrijf liever: wat maakt de werkplek leuk? Wat is een goed salaris? Met name de mbo opgeleiden vinden dat belangrijk.”

Activeer je doelgroep vanaf de eerste regels
“Als je weet dat generatie Z binnen 7 seconden is afgeleid, begrijp je dat jij ze met jouw tekst meteen moet raken. Wat heb jij te bieden? Formuleer dat al in de eerste zinnen.”

Presenteer jezelf eerlijk en duidelijk
“Generatie Z is niet zo gevoelig voor gladde marketing tekst. Ze merken snel of het oprecht is. Online scannen ze ook in no time of het klopt met wat er via sociale media over jouw bedrijf wordt gezegd. Bovenal willen ze helderheid: waar en hoe kunnen zij groeien bij jouw bedrijf? Wat krijgen ze betaald?”

Advertentiecampagne
“De inrichting van een recruitment campagne is een kwestie van nauwkeurig tunen. Waar reageert je doelgroep goed of beter op? Dat kan in details verschillen en hangt natuurlijk ook samen met de branche, de sector, functie en de doelgroep waarvoor de campagne is bedoeld.”

Onderstaande advertenties [ja, het is reclame :-P] laten zien hoe je met een video aantrekkelijk én duidelijk kan communiceren.

“Met PlaytoWork posten wij onze campagnes op +60 social media kanalen, waaronder Facebook, TikTok, Snapchat, Instagram.

TikTok is populair. We zien dat er goede conversies mogelijk zijn. In onze campagnes op dit platform volgen wij trends. We meten alle uitingen op impact en benutten hierbij ook onze eigen opgebouwde database. We hebben 80.000 kandidaten in onze database, waarmee we feitenkennis en ervaring hebben opgebouwd voor de recruitment marketing.”

Hiring manager in beeld, het team laten zien
“Voor sollicitanten is het belangrijk om al een indruk te krijgen van hun (hiring) manager en het team. Met wie gaan ze straks werken? Welk gevoel hoort daarbij?”

Na sollicitatiegesprek binnen 24 uur reageren
“Bij de planning van het sollicitatiegesprek is het nodig om binnen 24 uur te reageren op een kandidaat. Anders heeft die al een andere werkgever of verliest die zijn/haar interesse. Wanneer die snelle reactie niet lukt in het recruitmentteam van de werkgever, pakken wij het op bij PlaytoWork. Wij kunnen het geautomatiseerd regelen en/of met ons team. Het loont; bij een snelle reactie gaan de resultaten omhoog.”

Eenmaal aan boord, bied ze coaching aan
“Solliciteren lijkt op daten. Als het klikt aan twee kanten, is er een werkrelatie mogelijk.
En net als in een persoonlijke relatie is het op de werkvloer een kwestie van geven en nemen. Gen Z mag natuurlijk ook best geconfronteerd worden. Soms moeten zij zelf een meer actieve houding aannemen. Benoem zulke dingen rustig en zet de communicatie voort, zodat die niet stilvalt als iemand eenmaal is aangenomen.

Gen Z’ers vinden het in het algemeen fijn om gecoacht te worden en te kunnen sparren. Dat hoeft geen externe coach te zijn. Je kan ook voorstellen: kijk maar eens rond en zoek iemand in ons bedrijf die jij een tijdje als buddy of coach zou willen. Dat kan een senior medewerker zijn, maar ook een junior of iemand van een andere afdeling. Geef je nieuwe medewerker dat vertrouwen. Daarmee geef je ze meteen het gevoel dat ze gezien en serieus genomen worden.”

Interview: Hinke Wever

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.