Guruz – samen de kansen voor mbo’ers vergroten!

0
137

Samen de kansen voor mbo’ers vergroten!

Arjan Elbers
Arjan Elbers

Door Arjan Elbers, initiatiefnemer van Guruz

De missie van stichting Guruz? Het gat tussen bedrijfsleven en mbo Nederland kleiner maken en het mbo-imago serieus verhogen! Zo werf je mbo’ers van de toekomst.

Mbo en de arbeidsmarkt
Dat mbo belangrijk is voor onze arbeidsmarkt, daarover hoeven we gelukkig nooit meer te discussiëren als we in gesprek zijn met een bedrijf. Het grootste deel van onze beroepsbevolking bestaan uit mbo-opgeleiden. Toch is de mbo-doelgroep jarenlang het ‘stiefkind’ van onze arbeidsmarkt geweest. Het gros van alle kinderen wordt toch gemotiveerd om even zijn/haar best te doen om maar een hbo of wo af te ronden, want dat zou dat hoger of beter zijn of betere kansen bieden.

Leuk feit (afgelopen vrijdag was dat nog te zien bij Jinek) is dat er veel mbo-beroepen zijn die beter worden betaald dan hbo. Terug naar het begin, het mbo is erg belangrijk voor onze arbeidsmarkt en dat ziet heel Nederland ondertussen, want hier komt de grootste ‘pijn’ de komende tijd ook te zitten.

De komende jaren hebben we gegarandeerd geen tekort aan managers, advocaten en lifestyle coaches, maar juist aan goede techneuten, bouwers en zorgprofessionals.

En er is nog een uitdaging. Het bedrijfsleven ontwikkelt zich in zo’n rap tempo, de actualisering van die kennisontwikkeling is simpelweg niet bij te houden voor het mbo in Nederland. En dat is ook logisch. Wat voor elk mbo vaak een welkome oplossing is, zijn gastcolleges. De goeroes uit het bedrijfsleven die bevlogen over een onderwerp komen vertellen voor de klas. Super interessant voor studenten, docenten en voor de bedrijven. Want de verzorgers van goede gastcolleges, die weten: als je het goed doet? Dan stromen de stagiaires na jouw gastcollege echt binnen. Ook dit is weer gelimiteerd want een gemiddeld ondernemer of medewerker van je bedrijf kan natuurlijk geen drie keer in de week voor zo’n klas staan te springen.

Oplossing
Fan van gastcolleges, maar we maken ze wel schaalbaar! Dat dachten we bij Guruz. We gaan de allerbeste kennis van verschillende bedrijven ‘vangen’ in inspirerende online gastcolleges voor het mbo. Zo maken we de gastcolleges wel schaalbaar voor de bedrijven. Zo kun je als bedrijf jouw kennis en je employer brand naar zo’n half miljoen mbo studenten in Nederland brengen. Hoe mooi is dat?

Non-profit stichting
Ik kwam in de actiemodus en initieerde Guruz. Na 13 jaar Getnoticed maakt ik in de zomer van 2022 bekend uit de directie te stappen van het bekende digital recruitment agency om aan een nieuw avontuur te beginnen. Een recruitmentoplossing met serieuze zingeving was wat ik zocht.

Eerst toetste ik bij de mbo-raad het idee om online gastcolleges te gaan maken en die waren direct enthousiast. Vervolgens vond ik twee Founding Partners, prachtige organisaties die geloven in de missie van Guruz. Zowel DIT Personeel & Techniek als Driessen gaven groen licht om de stichting te funden als partners. Ook leverden beide organisaties een lid aan het bestuur. Patrick van der Ploeg trad aan als penningmeester namens DIT, Sing-Hui Yap werd secretaris namens Driessen. Het bestuur bestaat verder uit Paul Storimans (voorzitter) en Rudi van Hoof (bestuurslid).

Ik koos voor een non-profit organisatie omdat het succes van de missie voorgaat op geld verdienen. Als je het mbo echt wilt rocken, dan staat gratis toegang tot alle kennis op één.

Sector
Ook voor onze stichting Guruz geldt: focus, focus en focus. Uiteindelijk gaan we online gastcolleges maken voor alle mbo-sectoren, maar we zijn gestart met de sector techniek. Het allereerste online gastcollege is net opgeleverd in samenwerking met KPN. Een heel tof online gastcollege over glasvezel is hier te zien.

Naast geweldige kennis van KPN mag mbo Nederland rekenen op technische online gastcolleges van onder andere: VolkerWessels, VDL Nederland, de NS (Nederlandse Spoorwegen), Croonwolter & Dros en nog veel meer.

Het grote plaatje
Uiteindelijk willen we met Guruz duizenden online gastcolleges bij elkaar hebben. Een gebruiksvriendelijke omgeving voor alle mbo-docenten en -studenten om actuele kennis direct de klas in te krijgen. Als dat is gelukt en het mechanisme draait, hebben we het gat tussen bedrijfsleven en mbo-onderwijs echt een stuk kleiner kunnen maken.

Marketing
Mensen Googelen nog niet 1-2-3 naar oplossingen om hun kennis en employer brand tot in de haarvaten van het mbo te krijgen. Dit moeten we ze zelf uitleggen dus! Naast de geijkte paden zoals social media is Guruz druk bezig met het uitbouwen van een professioneel ambassadeurs programma.

Onze ambassadeurs zijn prominenten in de arbeidsmarkt, het bedrijfsleven, de overheid en het mbo-onderwijs. Ze ondersteunen de missie van stichting Guruz. Onze ambassadeurs zetten hun netwerk in om Guruz verder te helpen en ze werken als klankbord van de stichting. Guruz is dan ook bijzonder dankbaar voor de hulp van al deze professionals.

Meer weten?
Wil je meer weten als werkgever of mbo-instelling? Wil je onze missie helpen? Neem contact op met de stichting via www.guruz.nl. Je kunt mij ook boeken als spreker over mbo, de gouden generatie.

Vorig artikelVergelijkend onderzoek naar recruitment voor mbo-banen en -stages
Volgend artikelMeeste ongevallen met verzuim bij transport- en logistieke beroepen
Arjan Elbers (bouwjaar 1978) Brabander in hart en nieren. Arjan doet niet aan stijldansen, drama en koriander, doet wel aan Italiaanse wijn, veel droge humor en het spelen van piano. Hij werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd. Arjan is trotse oprichter en mbo Talent Magician van de non-profit Stichting Guruz (briljante online gastcolleges voor maximaal mbo) sinds 2022. Verder is hij voorzitter van Recruiters United, bestuurder bij Kiqit, mede-eigenaar & recruitmentstrateeg van Getnoticed en adviseur bij Purple Squirrel Effect. Arjan deelt zijn kennis onder andere als auteur van Het Recruitment Fundament en producer van het RTL-Z programma How to get noticed. Als veelgevraagd spreker in Nederland en België daagt hij graag de status quo uit. Samengevat: Strategic Recruitment Challenger & Ontzettende Vakidioot (hij kan verder ook echt helemaal niets).