Geen werk in de horeca? Ik zie genoeg andere kansen

0
395

Geen werk in de horeca? Ik zie genoeg andere kansen

Trieneke Smink-Bos
Trieneke Smink-Bos

Interview met Trieneke Smink-Bos, die na vier jaar stopt als uitzender in de horeca.

Ze heeft de hotelschool gedaan, beschikt over een koksdiploma en ruime ervaring in de horeca. Wie met haar aan tafel zit, weet: zij kent het vak door en door, inclusief alle terminologie.

Ondernemend
Sinds 2016 runde zij met veel succes haar eigen uitzendonderneming SEE People in Leeuwarden en omgeving. “Het liep tot dit vroege voorjaar fantastisch. Leeuwarden was in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Dat feit heeft veel nieuwe ondernemers aangetrokken. Het gaf een boost aan de business en het toerisme in de stad, wat super was voor de werkgelegenheid. Nu heeft de coronacrisis in één klap roet in het eten gegooid. Het is echt overmacht.”

Balans opmaken
“In april van dit jaar heb ik de balans opgemaakt,” vertelt Trieneke. “Per 1 juni ben ik gestopt met mijn bedrijf. Natuurlijk baalde ik er eerst ongelooflijk van. Ik heb met hart en ziel aan mijn eigen uitzendbureau gewerkt en er veel plezier aan beleefd, fantastisch werk verzet. Het doet pijn als je dat niet voort kunt zetten, maar ik weet ook dat er iets nieuws voor in de plaats komt. Ik ben wendbaar en kan nog alle kanten op met mijn loopbaan. Zo sta ik er in.”

SEE People
“Horeca is sterk seizoensgebonden. In de winter zoek je als uitzender de medewerkers voor de klanten in je netwerk en sluit je alvast de contracten, zodat je voorbereid het seizoen ingaat, dat in maart en april begint. Dan doe je de eerste plaatsingen van personeel, maar dit jaar zaten in april de meeste mensen die ik had geworven nog op de bank. Het liep niet. Mijn grootste klanten gaven aan voor de rest van het seizoen geen werk voor mij te hebben.

In de afgelopen jaren heb ik ook veel personeel bemiddeld voor evenementen. Dat staat allemaal stil. Ik realiseerde me dat ik pas weer in april volgend jaar serieus zou kunnen ondernemen in de horeca. Ik heb nog wel een buffer, maar een heel jaar overbruggen met een zesde van de normale inkomsten, dat lukt niet. En ik ben niet iemand om stil te zitten en af te wachten.”

Welke alternatieven zijn er voor mensen uit de horeca?
“De markt is omgeslagen van krap naar heel ruim; horecazaken vallen om. Er is daardoor veel aanbod van personeel en weinig vraag. Mensen uit de horeca zullen zich moeten aanpassen of omscholen naar werk in andere sectoren.

Banen in de zorgsector sluiten meestal wel aan bij het type mensen uit de horeca. Studenten die een zorgopleiding doen, hebben vaak een bijbaan in de horeca. De koks die door deze crisis hun baan verliezen kunnen wellicht werk vinden in de technische sector. Zij zijn gewend procesmatig en ad hoc te denken en te werken. Technische banen sluiten daar wel bij aan. Al blijft het persoonsgebonden.”

Wat is jouw drive in het uitzendvak?
“Het allerleukste vind ik het zoeken naar de passie van mensen en dat naar boven te halen. Waar lopen ze warm voor? In welke werkomgeving komen zij tot hun recht? Ik heb me altijd ingespannen om voor iedereen die via mij aan de slag ging de juiste werk- en ontwikkelplek te vinden.

Ik ben open, energiek en enthousiast. Mijn interesse in mensen is oprecht. Er is tegenwoordig veel online recruitment, ik houd juist van persoonlijk contact. Ik ben nieuwsgierig en vraag mensen waar en hoe zij zichzelf zien over 5 of 10 jaar. ‘Welk werk wil je dan doen? Welke mogelijkheden wil je ontwikkelen? Hoe kan ik jou helpen om daar te komen?’ Het stellen van zulke vragen en daarover meedenken, dat heeft mijn hart.”

Van veel markten thuis
“Ik zou me dus kunnen voorstellen dat ik mezelf ontwikkel in het vak van re-integratieconsultant of loopbaancoach. Ik ben tegelijk een ervaren ondernemer, ik kan cateringprojecten verzorgen, ik ben ook een goede recruiter. Ik kan me voorstellen dat ik aan de slag ga als vestigingsmanager bij een uitzendketen. Ik kan als freelancer werken, een nieuw bedrijf opzetten of in loondienst gaan. Ik kan in feite alle kanten op. Zo kijk ik ernaar en dat geeft moed.

In de horeca wordt hard gewerkt; je moet je flexibel kunnen aanpassen aan allerlei omstandigheden. Dat zijn skills die werkgevers waarderen in personeel.”

Echt gezien worden
“Mijn bedrijfsnaam tekent mijn passie. SEE People. Mensen willen zich gezien voelen. Dat is het ook wat gasten waarderen in de horeca en hotellerie. Een praatje en contact maken; wat leuk dat je er bent! Mensenkennis en gastvrij zijn, daar draait het om. Ik weet zeker dat mijn werkervaring en mijn talent in een andere werkomgeving nog heel goed van pas komt!”

Interview: Hinke Wever