"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

De 50.000 voorbeelden van de uitzendsector

Column door Aart van der Gaag, commissaris van het project Op naar de 100.000 banen

In de week dat Emile Roemer zijn idee voor verplichte certificatie voor uitzendorganisaties lanceerde, zat ik midden in de Week van de 1000 Voorbeelden. Tijdens deze week werden werkgevers, die de poorten voor inclusie geopend hebben, in het zonnetje gezet.

Maar eerst even over Roemer. Het is een alleszins zinnig voorstel. Ruim 10 jaar geleden hebben we vanuit de ABU een vergelijkbaar, en volledig uitgewerkt, voorstel (overigens ondersteund door onze toenmalige huisadvocaat, een zekere Ferdinand Grapperhaus) aan toenmalig minister Donner aangeboden. Die vond het wel interessant, maar staatsrechtelijk niet opportuun. Dit hoewel er toen ook al voldoende voorbeelden van verplichte certificatie in andere sectoren (bijvoorbeeld de chemie) waren.

Goede ideeën kunnen ook te vroeg komen… Ik hoop van harte dat er nu wel zo’n stelsel komt. Dan zal de overheid echter wel de handhaving op orde moeten brengen.

Het zou sanerend kunnen werken op het uitzenden, die “gouden branche met dat zwarte randje,” zoals mijn opvolger Jurriën Koops altijd zegt. Voor mij is het mooiste gouden randje tegenwoordig natuurlijk als uitzendbedrijven zich hardmaken voor inclusie, en met name de doelgroep Banenafspraak.

Die zijn er gelukkig. Elk jaar gaan enkele duizenden uitzendkrachten vanuit deze doelgroep aan het werk, maar dat kan beter. Bij het begin sprak de sector uit dat ze van de 100.000 er 30.000 zouden vullen. Daar zijn ze nog ver van weg. Toch zijn er ook mooie voorbeelden. Neem Ampliar, een uitzender uit Rotterdam, die in het kader van de social return jaarlijks honderden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een weg naar werk biedt.

Het evenement van de 1000 Voorbeelden werd dit jaar voor de vierde keer georganiseerd. Waar het in het begin alleen ons ding was, zijn na vier jaar velen actief geworden. Denk aan de 35 WSP’s, vele gemeenten, brancheorganisaties als Cedris en Oval. Het was een week vol seminars, workshops, werkgevers die in het zonnetje gezet worden en dit jaar een geweldig tijdschrift waar je alles in terug kunt vinden. Alles was digitaal. Jammer, maar dat kon niet anders.

Tijdens het hoofdevenement besteedden we aandacht aan de te verwachten, veranderende omstandigheden. De werkloosheid zal oplopen, bekende en mindere bekende doelgroepen zullen weer in de knel komen: jongeren, ouderen, langdurig werklozen, statushouders en nog vele andere groepen.

Laten we er nu voor zorgen dat er geen concurrentie tussen doelgroepen komt. Ik pleit voor één regeling. Een regeling die duidelijk is voor zowel werkgevers als werknemers. Een regeling die administratief ook hanteerbaar is. Na zes jaar ervaring, en 60.000 mensen aan het werk, kan de Banenafspraak als goed voorbeeld dienen. Veel lichten staan op groen. Het zou me niet verbazen als een volgend kabinet met zo’n regeling komt!

En dat zou dan de kans zijn voor uitzendbedrijven om zich te zien als onmisbare sociale partner. Ik pleit voor een 250.000 banenplan. En de uitzendsector gaat er daar minstens 50.000 van invullen!

Aart van der Gaag
Twitter: @aartgaag

Aart van der Gaag is commissaris en boegbeeld van het project 'Op naar de 100.000 banen', een initiatief van VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland.