"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Timing en In Person, een perfecte match

Interview met Paul Haarhuis, commercieel directeur van Timing, over de match tussen Timing en In Person.
Paul Haarhuis, CCO Timing

ADG dienstengroep, waar onder meer Timing toebehoort, neemt uitzendorganisatie In Person over.* Lees meer

Best of both worlds
“Wij laten een onafhankelijk integratieteam de kracht van beide merken en de onderliggende labels onderzoeken. We streven naar ‘the best of both worlds’.

De klik tussen Timing en Person is bijzonder goed. Allebei zijn het familiebedrijven met roots in Twente. Ook qua ondernemerszin en passie van de medewerkers voor hun merk en hun uitzendkrachten zien we een 100% match,” verklaart Haarhuis.

“In uitzendland veroorzaakt de overname wel een aardverschuiving. Tot nu toe werd de top vier gedomineerd door de beursgenoteerde bedrijven, respectievelijk Randstad, Recruit/USG, ManpowerGroup en The Adecco Group. Met de overname worden wij in omzet de nummer vier uitzendonderneming in Nederland,” zegt Haarhuis. “Wij gaan The Adecco Group voorbij. Dus, Manpower, eat your heart out, wij komen eraan.

Binnenkort werken 225 interne medewerkers van In Person onder de Timing Holding. Wij hebben inmiddels iedereen gesproken om ons voor te stellen en de grote lijn van strategie te bespreken. Dat werd enorm gewaardeerd. Elke dag zeiden wij tijdens deze bezoekronde na afloop in eigen kring: wow, wat een mooi team. Wij gaan een mooi bedrijf toevoegen aan onze bestaande club mensen. Wij zijn trots op hen en zouden – bij wijze van spreken – zo het stempel Timing kunnen geven. Het voelt alsof wij hen zelf hebben aangenomen.”

Management en labels
In Person voert momenteel een MKB label, een inhouse label voor een aantal grote opdrachtgevers, een horeca label 68 Degrees, een franchiseformule en het merk In Person EU-flex dat circa duizend Poolse uitzendkrachten uitzendt. Er zijn acht franchisenemers aangesloten bij het merk In Person.

Wij overwegen om voor een deel van de organisatie de de merknaam in tact houden. Een team van onafhankelijke specialisten gaat bij beide partijen onderzoeken wat the best of both worlds is. Op grond van hun gewogen, onafhankelijk advies zullen wij definitieve besluiten nemen.”

Er liepen al lijntjes
“De gesprekken rond de overname liepen al wat langer,” zegt Haarhuis. “Oprichter/eigenaar Herman Kok wilde dat zijn bedrijf in goede handen kwam. Er was al een lijntje tussen Hans Kroeze, de holding directeur van ADG en Herman Kok. Meerdere partijen hebben bij Kok aan de deur geklopt. Hij had geen interesse in een private investeerder, maar zag zijn bedrijf graag in handen van een familiebedrijf. Dat is gelukt.

De medewerkers van In Person voelen ook sympathie voor Timing en zien de kansen die deze koop hen kan bieden. ‘Als er dan toch een overname plaats vindt, zijn wij wel blij dat jullie het zijn,’ vinden ze. Die respons vinden wij heel plezierig.

Het hoofdkantoor van In Person zit in Enschede. Dat pand is van Herman Kok. Wij mogen het in heel 2019 nog gebruiken, daarna gaan wij eruit. Vanaf dan worden de hoofdkantoor activiteiten hier in Apeldoorn, in het kantoor van Timing, voortgezet. De medewerkers en wijzelf hebben zo een jaar de tijd om zich samen met ons hier op voor te bereiden.”

Paul Haarhuis, CCO Timing

Uitvoerend werk glans geven
“Met Timing maken wij ons sterk voor praktisch opgeleiden. Wij willen uitvoerend werk glans geven. Wij staan voor de doeners. Daarom bevorderen wij zoveel mogelijk de ontwikkeling van de medewerkers die elke dag de handen uit de mouwen steken om Nederland draaiende te houden.”

Flex en maatschappelijke ontwikkelingen
“De groei van flex wordt nogal eens gezien als de schuld van de uitzendbranche, maar het is een maatschappelijke ontwikkeling. Ga maar na: iedereen wil alles goedkoper en bestelt consumptiegoederen via internet. De retourkosten willen we als consumenten niet betalen. Online leveranciers zoals Wehkamp en Bol.com gaan al die portokosten zelf betalen. Vervolgens moet het productieproces goedkoper zijn. Om dat te bereiken moet er weer flexibel gewerkt worden. Ook alle pieken en dalen in vraag en aanbod van consumptiegoederen moeten flexibel worden opgevangen. Dus uiteindelijk veroorzaken wij als consumenten en als samenleving de groei van flex.

In overleg met opdrachtgevers en uitzendkrachten doen wij ons best om deze ontwikkeling in goede banen te leiden. Samen met In Person zetten wij daar onze schouders onder. Voor de twee miljoen die het werk doen om Nederland draaiende te houden.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws
Foto’s: Romi Wijsman

*De overname wordt op dit moment beoordeeld door de ACM

Gerelateerd
Paul Haarhuis: Waar blijft de innovatie van ons sociaal stelsel
Interview met Herman Kok over groei en geluk
Timing: Flexkracht ervaart onvoldoende waardering van opdrachtgever

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.