Intercedent, snelle verkoper of meer dan dat?

0
427

Intercedent, snelle verkoper of meer dan dat?

Barbara Kramer

Door Barbara Kramer, manager Stichting Examens Uitzendbranche (SEU)

Daar ging ik weer. Druk bellend stuiterde ik door het kantoor op zoek naar 15 inpakkers voor de volgende dag. Om direct daarna te focussen op het plaatsen van die éne kandidaat voor de functie van secretaresse bij die o zo belangrijke prospect. De dynamiek, de adrenaline, de kick van het scoren… ik houd ervan!

Die dynamiek kenmerkt het vak van intercedent, maar in de loop der jaren is er heel wat meer bij komen kijken. Want pas als de plaatsing rond is, begint het. Veiligheidsvoorschriften, formulieren om te voldoen aan de steeds complexere wet- en regelgeving, contractvormen en verloning. Eén klein foutje kan grote gevolgen hebben. Een boete voortvloeiend uit het onjuist toepassen van regelgeving, of een flexkracht die zijn salaris niet (op tijd) ontvangt. De antenne van de intercedent staat 24/7 aan.
En dat kan ook bijna niet anders. Met de continu wijzigende wet- en regelgeving is het een uitdaging om alle regels correct toe te passen. Een must, met het oog op risicobeheersing.

Snel scoren of lange termijn relatie?
Welke kwaliteiten moeten werknemers in huis hebben om aantrekkelijk te zijn voor werkgevers? Uit recent onderzoek van het UWV blijkt dat dit een combinatie is van brede vakkennis en 5 specifieke vaardigheden. Liefst 61% van de werkgevers noemt vakkennis als belangrijkste kwaliteit. In de top 5 belangrijkste vaardigheden vinden we ook ‘problemen op kunnen lossen’ en servicegerichtheid’.

Iedere intercedent zal dit herkennen. Dat zijn de kernwaarden van je werk, je doet niet anders. Dat brengt een heerlijke hectiek met zich mee met als beloning de kick van het scoren. Blijft het daarbij, of doe je meer?

Er zijn nog genoeg flexorganisaties die de intercedent zien als snelle verkoper. Dat is volgens hen de werknemer die het meeste oplevert.

Maar… is dat ook zo? Op de lange termijn? Natuurlijk moet de intercedent van nu hartstikke commercieel zijn en in staat zijn om de kandidaat voor een goed tarief te ‘verkopen’.

Ben jij alleen de snelle verkoper, of herken je dat juist meedenken en adviseren in oplossingen een steeds belangrijkere rol speelt? Als je voor een lange termijn relatie met je opdrachtgever gaat, moet je inhoudelijk een goede gesprekspartner zijn. Dát maakt een intercedent nog waardevoller voor de opdrachtgever. En daar heb je kennis voor nodig, diepgaande kennis die je niet even leert via een snelle training on the job.

Zoveel meer dan ‘matchen’
Waar we vroeger veelal bezig waren met het schuiven van – de juiste – cv’s wordt er tegenwoordig steeds meer gevraagd van de intercedent. Los van gesprekken over de gevolgen van de WAB, adviseren over het fasensysteem en de transitievergoeding, ga je als intermediair steeds vaker écht in gesprek met de klant. De openstaande functie is allang niet meer het enige of het belangrijkste onderwerp van gesprek. Er wordt gekeken waar ‘de pijn’ zit en wat de uitdagingen zijn voor de (nabije) toekomst. Als sparringpartner meedenken over de invulling van de flexibele schil, zorgdragen voor opleidingen van flexibel personeel, meedenken in contractvormen. De dienstverlening van uitzendorganisaties en daarmee de rol van de intercedent breidt zich in hoog tempo uit.

Kennis verkoopt
Opdrachtgevers willen zeker weten dat zij geen risico lopen. Zij zijn niet op zoek naar ‘snelle verkopers’, zij zoeken een partner die hen ontzorgt, met hen meedenkt en uiteraard vlot de juiste kandidaten aanbiedt. Als je deskundig en zelfverzekerd je verhaal kunt vertellen, is je positie aan tafel direct vele malen sterker.

Beschik jij over voldoende kennis om je opdrachtgever te adviseren over de beste route? Over wat wel en vooral wat niet mag? Kun je vertellen over eventuele risico’s? Zo ja, dan bouw je aan vertrouwen en aan een klantrelatie voor de langere termijn.

Kennis vergaren, moeten of willen?
Een (bijna) fulltimebaan en een druk privéleven maken het niet makkelijk om de schoolbanken in te gaan. Een cursus volgen gaat nét, maar durf je het aan om ook te blokken voor een onafhankelijk examen? Dat vraagt om een flinke tijdsinvestering. Toch horen wij van kandidaten dat ze blij zijn dat ze die keus hebben gemaakt – al dan niet als ‘moetje van de werkgever’. Het diploma is niet zomaar een ‘papiertje’ maar een waardevol bewijs van kennis, en dat doet iets met je.

Leren kost energie, maar zorgt ook voor verdieping, nieuwe inzichten en inspiratie. Het is gewoon leuk als je de kennis direct kunt toepassen in de praktijk en merkt wat het resultaat daarvan is. Voldoende en up-to-date kennis zorgt voor diepgang in je functie en maakt je interessant voor je klanten, je werkgever en de arbeidsmarkt.

Dat brengt mij tot één conclusie: kennis vergroten? Iedereen zou het moeten willen!

Barbara Kramer, Manager SEU

Lees ook:
De (onderschatte) waarde van een goede backoffice
De veranderende rol van salaris- en backofficeprofessionals
Een leven lang ontwikkelen, niet alleen voor de flexkracht

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here