Arthur Lubbers 14 april 2025 0 reacties Print Dennis Luyten (Brisker): ‘Onzekerheid is niet fijn, maar voor onze branche is het natuurlijk wel goed’Oorlogsdreiging, geopolitieke verschuivingen – welke impact heeft de wilde, woeste wereld op de flexbranche? “Hoe onzekerder, hoe meer men nadenkt over het inzetten van flex. Dus, aan de ene kant is onzekerheid niet fijn, maar voor onze branche is het natuurlijk wel goed.”Historische verschuivingen “Als uitzender of detacheerder ben je natuurlijk wel gewend om in macro-economische termen te denken, maar er zijn nu echt historische verschuivingen die impact hebben op al onze eindmarkten.” Han Mesters (sectorbankier ABN AMRO) haalt literatuur aan als De Nieuwe Wereldorde en Why Nations Fail. “De wereld is gebaat bij een gedelegeerde organisatie waarin mensen autonoom en pluriform kunnen functioneren.” Maar die organisatie lijkt zoek. “De wereldorde bestaat uit steeds meer blokken nu de VS zich terugtrekt en de wereldhandel staat onder druk.” Dat raakt de Nederlandse economie. “Wij zijn ongelooflijk afhankelijk van die internationale handel, zowel de maakindustrie als logistiek en agrarisch. Dat zijn drie topsectoren die heel erg relevant zijn voor uitzenders en detacheerders.” Aantrekkende markt Daarbij komt de cyclische neergang, wat er voor heeft gezorgd dat de uitzendsector twee moeilijke jaren achter de rug heeft. De cijfers uit de ABU marktmonitor zijn (qua uitzenduren) nog altijd tegenvallend. Dennis Luyten, mede-oprichter van Pay for People en CEO van Brisker Group (Pay for People en Tentoo), herkent dit beeld maar ziet het niet zo somber in. “De kleinere uitzendbureaus die bij ons zijn aangesloten doen het beter dan de markt. Bovendien trekt de industrie aan, de handel en ook langzaamaan de bouw. De economie heeft een knauw gehad, maar ik ben wel positief over komend jaar.” Defensie als groeimarkt De wereldwijde ontwikkelingen creëren ook kansen voor de flexbranche. Dat de EU 800 miljard euro wil investeren in Defensie bijvoorbeeld. Mesters: “Je kunt natuurlijk heel veel doen voor Defensie met het invullen van civiele functies. Neem maar van mij aan dat de vraag naar personeel daar sterk gaat stijgen. Reken maar dat bij Defensie nu scenario’s worden gemaakt.” Mesters verwacht dan ook dat de flexbranche inderdaad kansen krijgt op de eindmarkten die terugveren. “Dat geldt met name voor de industrie, overheid en de nieuwe defensiemarkt.” Luyten ziet in die laatste sector ook initiatieven in de markt ontstaan: “Iedereen is aan het nadenken, ‘hoe kunnen we daar aan bijdragen, hoe kunnen we in dat gat springen’? Scenario’s Geopolitieke ontwikkelingen lijken ver af te staan van de dagelijkse business, maar hebben dus wel degelijk invloed. Mesters adviseert flexondernemers dan ook om met het eigen managementteam de vertaalslag te maken naar wat dit concreet voor jouw bedrijf betekent. En een inschatting te maken van de waarschijnlijkheid dat het zich voordoet. Dat kun je vervolgens ranken en dan kom je tot twee assen van onzekerheid, waarop je een scenario kunt bouwen. Zo’n academische benadering vindt in de praktijk lang niet altijd plaats, maar Luyten stelt dat in de flexbranche wel degelijk naar scenario’s wordt gekeken. “De intermediairs die bij ons zijn aangesloten hebben natuurlijk gesprekken met hun inleners over het te verwachten inleenvolume. Die gesprekken gaan ook over het weerbaar maken van de organisatie tegen alle onzekerheid en het laten mee-ademen met de economie. Hoe onzekerder, hoe meer men nadenkt over het inzetten van flex. Dus, aan de ene kant is onzekerheid niet fijn, maar voor onze branche is het natuurlijk wel goed.” Flexondernemers profiteren “De flexondernemer wordt meer een trusted advisor voor zijn klant”, concludeert Wim Davidse, gespreksleider tijdens het webinar (zie onder). “Het is belangrijk voor uitzenders en detacheerders dat zij weten wat er in de eindmarkten gebeurt. Wie heb je straks nodig? Waar ga je die mensen vinden op de krappe arbeidsmarkt? Ga je om- of bijscholen? Allemaal belangrijk in het kader van strategische personeelsplanning.” Dat flexondernemers daarbij beter presteren dan de grote jongens is niet toevallig, denkt Luyten. “Zij zitten dichter op de markt, de kandidaat. En zij kennen de organisatie goed en hebben een betere (één-op-één) relatie met de inlener. Een ondernemer werkt nu eenmaal anders dan een intercedent.” Vooral kleinere, flexibele flexondernemers zullen volgens Luyten dan profiteren van de verwachte groeimarkten. “Iedereen in de markt is bezig met het afsnoepen van de grote jongens. En als straks weer lastig te vinden gespecialiseerde kandidaten voor functies in de industrie nodig zijn, dan maken de ondernemers die dicht op de markt zitten een grotere kans dan de volumespelers.” Goed werkgeverschap Misstanden rondom arbeidsmigranten domineren de politieke discussie over flex en uitzenden in het bijzonder. SNA-certificatie en een toelatingsstelsel (Wtta) moet dit tegengaan en Luyten juicht dit dan ook toe. “Als je ziet hoeveel partijen gecertificeerd zijn (en hoeveel dus nog niet, red.), dan is dat niet goed. Daar moeten we paal en perk aan stellen. Er gebeurt nog veel te veel in de markt wat niet acceptabel is.” Luyten mist echter in de discussie de rol van de inlener. “Ook wij krijgen regelmatig de verkeerde vraag van inleners, met verzoeken die gewoon niet kunnen. Dus kijk ook naar de inlener, want daar komt de vraag vandaan. In de (politieke, red.) discussie wordt daar nog steeds niet over gesproken.” Volgens Luyten gaat het bij goed opdrachtgeverschap in de flexbranche om samenwerking. “Wij zijn er voor de invulling van het juridische deel, maar je geeft samen invulling een het werkgeverschap. Wij bieden allerlei tools om het werkgeverschap zo goed mogelijk in te vullen, dragen bij aan het vergroten van duurzame inzetbaarheid en het beperken van uitval. Maar we moeten het uiteindelijk samen doen.” Dennis Luyten, CEO van Brisker Group (Pay for People, Tentoo) en Han Mesters (sectorbankier ABN AMRO) delen hun visie op de wereld van flex in gesprek met Wim Davidse (hoofdredacteur FlexNieuws) tijdens het recente Webinar Week van Werf& en ZiPconomy. Kijk het gesprek hieronder terug. Automatisering en AI Voor payrollers en uitzenders geldt dat operational excellence een noodzaak is. De backoffice is in de basis vergaand geautomatiseerd en gestroomlijnd. Dat is volgens Dennis Luyten, CEO van Brisker Group, een continu proces. “Je moet constant sleutelen aan automatisering, want het verandert met het half jaar. Die complexiteit blijft.” De mogelijkheden voor het inzetten van AI ziet Luyten dan ook vooral in de frontoffice. “Denk aan chats over laagdrempelige klantvragen. Maar als het echt de diepte ingaat, komt het toch op de relatie aan die je hebt met de uitzendkracht of werknemer. We nemen onze rol als juridisch werkgever heel serieus. Daar hoort ook één-op-één bereikbaarheid bij.” En natuurlijk wordt AI steeds meer ingezet om de juiste kandidaten te vinden. “Maar ook daarbij telt het menselijke aspect, op tijd de kansen in de markt zien en de juiste kandidaten te vinden. “Maar ook daarbij telt het menselijke aspect, op tijd de kansen in de markt zien en de juiste kandidaten te vinden op basis van de competenties.” backoffice, Brisker, marktontwikkelingen, Pay for People, payroll Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers