"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Ontwikkelen als KPI: leidinggevenden als drijvende kracht achter groei

Neem je ontwikkeling op als een meetbare Key Performance Indicator (KPI), dan stimuleer je leidinggevenden om te investeren in de groei van hun team. Dat stelt Barbara Kramer, directeur bij de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU) in deze blog.

In elke organisatie is vooruitgang de sleutel tot succes. Maar hoe zorg je er als werkgever voor dat je medewerkers blijven groeien? Het antwoord ligt bij de leidinggevenden: zij vormen de drijvende kracht achter de leercultuur van je bedrijf. 

Door ontwikkeling op te nemen als een meetbare Key Performance Indicator (KPI) worden je leidinggevenden gestimuleerd om te investeren in de groei van hun team. Het resultaat? Gemotiveerde werknemers, een sfeer van continu leren en groeien, en een positieve impact op zowel de bedrijfsresultaten als het behoud van talent.

In gesprekken met werkgevers hoor ik regelmatig dat leidinggevenden doorgaans gefocust zijn op het behalen van omzet en targets, waardoor de ontwikkeling van hun medewerkers in de waan van de dag minder prioriteit krijgt dan het verdient. Dit is heel begrijpelijk, maar hoe kun je er als werkgever voor zorgen dat leidinggevenden toch aandacht hebben voor leren en ontwikkelen? 

Ik ben ervan overtuigd dat een deel van het antwoord ligt in het opnemen van ontwikkeling als Key Performance Indicator (KPI). Op die manier worden leidinggevenden gestimuleerd om actief met de leercultuur in je organisatie aan de slag te gaan én er tijd voor vrij te maken.

Leidinggevenden als mentoren

Een effectieve leidinggevende vervult niet alleen de rol van manager, maar ook die van coach en mentor. Hij of zij begeleidt, motiveert en inspireert zijn teamleden om het beste uit henzelf te halen, onder andere door regelmatig gesprekken te voeren over hun ambities en groeimogelijkheden. 

Daarnaast is het belangrijk om werknemers te ondersteunen zodat ze aan hun ontwikkelingsdoelen kunnen werken, bijvoorbeeld doordat ze tijd kunnen vrijmaken om (online) trainingen te volgen.

En na de training? Dan kan de leidinggevende het gesprek aangaan over de opgedane kennis. Hoe kan de medewerker de geleerde kennis en vaardigheden in de praktijk toepassen? En hoe kan de rest van het team profiteren van wat er geleerd is? Het bespreken van casussen en voorbeelden kan het gemakkelijker maken om de geleerde kennis en vaardigheden in de dagelijkse praktijk toe te passen.  

Een ontwikkelingsgerichte organisatie

Voor jou als werkgever is de eerste stap het onderkennen van de cruciale rol van leidinggevenden bij het creëren en cultiveren van een leercultuur. 

Daarnaast kun je leiderschapsgedrag dat leren en ontwikkelen bevordert motiveren, erkennen en eventueel belonen. Het implementeren van ontwikkeling als KPI is daarbij een waardevol instrument. Bijvoorbeeld door prestatiebeoordelingen en beloningssystemen waarbij niet alleen wordt gekeken naar omzet en targets, maar ook naar de mate waarin leidinggevenden tijd en energie investeren in de ontwikkeling van hun team. 

Tot slot heb je als werkgever uiteraard ook een faciliterende rol: je zorgt ervoor dat de juiste middelen en trainingen beschikbaar zijn. Door leidinggevenden te ondersteunen en aan te moedigen om een cultuur van voortdurende groei en verbetering te stimuleren, creëer je een omgeving waarin zowel je medewerkers als je bedrijf groeien.

Heb jij ontwikkeling als KPI geïmplementeerd in jouw organisatie? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en ideeën! Laat gerust een reactie achter onder deze blogpost of op onze LinkedIn-pagina.

Barbara Kramer is directeur bij de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU), het enige onafhankelijke exameninstituut in de flexbranche.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *