Slim starten – stoomcursus intercedent en dan aan de slag!

0
1066

Slim starten – stoomcursus intercedent en dan aan de slag!

Ellen van Hierden
Ellen van Hierden

Interview met Ellen van Hierden, directeur van artra

De krapte op de arbeidsmarkt, gecombineerd met de groei van de flexbranche, leidt tot een grote behoefte aan instroom van intercedenten. Zeven grote uitzenders, UWV en de grote gemeenten in Nederland doen mee aan een bijzonder project, geïnitieerd door Ellen van Hierden, om in korte tijd kandidaten te werven én te trainen voor het uitzendvak.

Slim starten als intercedent

Wat is de uitdaging?
“Uitzenders en detacheerders in Nederland kunnen haast geen interne medewerkers meer vinden. Als je ze niet kunt vinden, moet je ze zelf opleiden, is mijn devies. RGF Staffing Nederland (met onder anderen Unique en Start), YoungCapital, Driessen, Manpower, Olympia en Timing, allemaal hebben ze tientallen tot honderden vacatures voor intercedenten. Dat zijn samen al zo’n 1000 intercedenten voor deze zeven grote bureaus. En dan heb ik het nog niet eens over de kleinere organisaties.”

Hoe ziet het traject eruit?
“Het basisidee: we gaan een grote groep deelnemers werven en deze in vier weken opleiden in een bootcamp. Naast de vaktheorie, zoals arbeidsrecht en de uitzend-cao, krijgen de deelnemers vaardigheidstrainingen. In acht dagdelen, verdeeld over vier dagen, trainen wij hen in interviewtechnieken, online personal branding, sourcen, pitchen en netwerken. Ze sluiten de opleiding af met een eindtoets.”

Hoe ga je die mensen werven?
“Wij hebben hiervoor een multimediale campagne opgezet. Hierbij hebben we gekozen om echt landelijk te werven. Daarnaast werken we samen met UWV, de gemeenten en de Werkgeversservicepunten (WSP’s). Een groot pluspunt: deelnemers die nu een uitkering krijgen, kunnen met behoud van uitkering starten; die afspraak hebben wij gemaakt met UWV en de gemeenten.”

Wie is de doelgroep?
“Wij richten ons op de mensen die vrijkomen uit de tijdelijke banen tijdens de coronacrisis, denk bijvoorbeeld aan het werk in de teststraten van de GGD’s. Ook schoolverlaters en mensen die een nieuwe stap in hun carrière willen maken komen in aanmerking.”

Hoe ziet het traject eruit?
“Wie interesse heeft, kan bij ons solliciteren. Na de telefonische intake en het online assessment volgen de speeddates met de uitzenders. Is er een match? Dan wordt de deelnemer geplaatst in een van de groepen. De eerste online trainingen starten al eind augustus. Begin oktober zijn de eerste alumni al aan de slag! Het doel is om in 2021 minimaal 1500 mensen op te gaan leiden. Als het wederzijds klikt en de match is bekrachtigd, ontvangt de uitzendorganisatie een factuur van 2.600 euro voor de wervings- en opleidingskosten, inclusief studiemateriaal. Mochten er mensen overblijven die niet de match van hun voorkeur vinden, dan worden zij aangeboden bij onze andere klanten, die interne uitzendmedewerkers zoeken.”

Mogen kandidaten ook zelf de training betalen?
“Jazeker, als iemand zegt: ik heb er zelf 2.600 euro voor over om dit te volgen, is dat ook goed. Dan kunnen zij na onze basisopleiding hun eigen weg gaan in uitzendland. Hetzelfde geldt overigens voor uitzendorganisaties. Zij kunnen nieuwe medewerkers aanmelden voor dit traject. Voor iedereen geldt de contractvoorwaarde, dat de 2.600 euro opleidingskosten door henzelf of door de werkgever worden betaald.”

Heeft artra al eerder een dergelijk traject uitgevoerd?
“Wij hebben in het verleden al ervaring opgedaan met een dergelijk traject toen UWV in 2016 – 2017 ‘Kansberoepen’ introduceerde. Wij hebben in die periode ruim 300 mensen opgeleid via de campagne ‘Word recruiter’ en ‘Word intercedent’. Die cursisten zijn allemaal duurzaam geplaatst. Dat was een tof en succesvol project.

Iets dergelijks gaan wij nu dus weer doen. Het ‘Slim Starten’-traject is een kort en krachtig traject. Wie op 30 augustus bij ons met dit traject start, kan in principe op 1 oktober in dienst treden bij één van de bovengenoemde toonaangevende uitzenders.

Tekst: artra