Femke van Soest 20 maart 2025 Eén reactie Print Interview met Susanne Hansen-Hamelink Directeur People & Culture ManpowerGroup Nederland: ‘Betrokkenheid creëren’Susanne Hansen-Hamelink is sinds september 2021 eindverantwoordelijk voor de People & Culture afdeling bij ManpowerGroup Nederland, inclusief de diverse labels. In haar team geeft zij direct en indirect leiding leiding aan ruim vijfentwintig medewerkers. Daarnaast is zij eindverantwoordelijk voor de Europese Transformation Office. Eerder heeft zij HR-posities vervuld in diverse branches. Waarom koos zij voor het HR-vak en hoe bevordert zij ontwikkeling en betrokkenheid van en bij medewerkers?Serie HR-directeuren in de flexbranche Femke van Soest voert een serie gesprekken met HR-directeuren in de flexbranche. Daarin vraagt ze naar hun visie op thema’s die spelen op het terrein van HR en de arbeidsmarkt en in hun werkomgeving. Waarom heb je voor de flexbranche gekozen? “Vanaf kinds af aan droomde ik al van aspecten van dit vak. Op de basisschool zat ik in de leerlingenraad en kreeg ik de kans een bezoek te brengen aan de Tweede Kamer in Den Haag en mee te werken aan het Jeugdjournaal. De relatie tussen werknemer en werkgever heeft mij altijd geboeid. Natuurlijk heb ik ook weleens nagedacht over andere rollen in organisaties, meer in de business, maar mijn passie voor het HR-vak heeft mij iedere keer weer doen besluiten daar trouw aan te blijven. Wel heb ik diverse HR-rollen vervuld in verschillende sectoren, waaronder de Logistiek, High Tech industrie en Retail & detailhandel.” “Toen ik werd benaderd voor deze rol bij Manpower Group Nederland was ik meteen geïnteresseerd. Grappig en bijzonder was de reactie van mijn echtgenoot, die in het verleden in de backoffice van een grote uitzendbrancheorganisatie heeft gewerkt. Hij zag mij niet meteen in zo’n omgeving werken. Dat maakte mij juist extra nieuwsgierig. Hij vermoedde dat ik liever procesmatig zou willen werken en gewend was geraakt aan een ander type medewerkers.” “In werkelijkheid bleek de functie bij ManpowerGroup – waarbij geen dag hetzelfde is – mij juist te passen als een jas. Mijn werkervaring en kennis van andere sectoren is een bijkomend voordeel. Ook mijn internationale ervaring komt van pas bij ManpowerGroup als internationaal opererende organisatie.” Wat is voor jou een eye-opener? “Waar ik mij vanaf de eerste dag over heb verbaasd is het relatief hoge verloop (korte dienstverbanden) onder een deel van de medewerkers in de uitzendbranche. Voorafgaand aan deze rol werkte ik bij een organisatie in de haven van Rotterdam. Daar werken mensen vanaf de start van hun carrière vaak tot aan hun pensioen en vaak van generatie op generatie. Dit is in het algemeen in de uitzendbranche compleet anders. Het betekent dat wij bij ManpowerGroup extra aandacht besteden aan het onboarding programma van nieuwe collega’s. Wij bieden een training- en ontwikkelingstraject voor al onze medewerkers.” “Het omgekeerde – qua verloop – komt ook voor, wat dan wel weer superleuk is; oude collega’s keren regelmatig bij ManpowerGroup terug in bijvoorbeeld een andere rol. Zo werkte onze Manpower Brand Leader een periode elders en is nu weer terug op het ‘oude nest’ in een andere functie. Deze boemerangmedewerkers noemen wij trots ‘ManpowerGroupies’. Ook hebben we een collega die werkzaam was in de operationele business in ons HR-team mogen verwelkomen. Om dit te realiseren en de kansen en interesses te zien, is het belangrijk echt in gesprek te zijn en blijven met de medewerkers; een warm en open netwerk te onderhouden met iedereen.” Hoe houd je jonge mensen betrokken? “Wij proberen betrokkenheid te creëren door in te spelen op actualiteiten, zowel intern als extern. Al onze medewerkers mogen meedenken op diverse thema’s. Hiervoor is het belangrijk dat iedere medewerker zich welkom voelt, en het ook laagdrempelig en veilig is om je mening te geven.” “Onze Happy index biedt daarvoor een handig instrument. Dit is een pulse survey, die wij ieder kwartaal uitsturen, waarin je mag invullen hoe je je voelt en wat je vindt. De eerste vraag gaat over hoe je je voelt, wat je kunt aangeven met smileys, en er is ook de mogelijkheid om een open, zelfgekozen antwoord te geven over waarom je je zo voelt. Daarnaast stellen we 1 à 2 vragen over een actueel onderwerp. Bijvoorbeeld over onze doelstellingen; zijn deze duidelijk en weet je waar jij in jouw rol aan bijdraagt?” “Uit de antwoorden zijn leuke initiatieven voortgekomen zoals het fietsplan, de walking challenge en de Clarity, Care & Grow Roadshow. Deze roadshow hield in dat collega’s van People & Culture en het Country Leadership Team alle locaties en onsite locaties bezochten om te horen en zien wat er leeft en speelt. Dit werd in de hele organisatie gewaardeerd. Daarnaast worden er natuurlijk verbeteringen die doorgevoerd door de managers.” Welke ervaring of welk gesprek heeft jou het meest geraakt? “Mooie gesprekken kunnen mij altijd raken. Ook slecht nieuwsgesprekken kunnen goed en ontroerend zijn, vooral wanneer het vervolgens lukt om samen met de betrokken medewerkers een hanteerbare, zorgvuldige uitkomst te realiseren. Het is fijn dat wij iets voor onze mensen kunnen betekenen, zowel zakelijk als privé of een combinatie van beide.” “Zo hebben wij een kandidaat mogen begeleiden vanuit een samenwerking met oPuse. Deze kandidaat wilde na een langdurige periode van ziekte weer deelnemen aan het arbeidsproces. Dit proces van opbouwen en samenwerken heeft erin geresulteerd dat zij een vaste baan binnen People & Culture kreeg, van haar ziekte is hersteld en zelfs het vermogen heeft opgebouwd om volledig te kunnen werken. We zagen hoeveel dit deed voor haar levensplezier en zelfvertrouwen.” “Goede ervaringen en herinneringen heb ik ook opgedaan bij vluchtelingen die we hebben geholpen met het opdoen van werkervaring. Ook aan de reactie van de medewerker, die na een promotie meer financiële ruimte kreeg om met haar gezin dromen te realiseren, denk ik met warmte terug.” Lees meer: Rien van Ekris, Country Head HR The Adecco Group voedt het hart van Adecco NL met ‘Expedition to Win’ Waar krijg je energie van? Hoe blijf je fit? “Mijn hele leven werk ik al in een HR-rol. Ik voel me daarin met mezelf in balans, ik vind dat ik het leukste werk doe dat er is!” “Sinds het begin van mijn carrière werk ik fulltime en ik heb dit nooit als zwaar ervaren. Natuurlijk was en is dit soms balanceren, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat ik de regie had over mijn agenda. Hierdoor ervaar ik geen stress.” “Bij ManpowerGroup hechten wij hier sowieso waarde aan. Wie jonge kinderen heeft, moet nu eenmaal soms eerder weg om thuis te zijn. Diezelfde collega’s zijn vaak ’s avonds nog even aan het werk. Werk combineren met een gezin, dat is topsport. Met begrip, geven en nemen, blijven zowel de mensen als de organisatie fit en in balans.” Hoe zie je de branche over tien jaar? “De arbeidsmarkt zal altijd flexibiliteit nodig hebben. Het draait in het leven ook niet alleen maar om werk. Steeds meer mensen willen dat hun werk positief bijdraagt aan de maatschappij. Voor elke werkgever is het uitdagend om hier het juiste evenwicht in te vinden en succesvol te kunnen opereren.” “AI-ontwikkelingen gaan veel impact hebben. We kunnen er nu al aan werken om die soepel te integreren in de arbeidsorganisatie.” “Mensen verbinden zich in het algemeen minder vanzelfsprekend langdurig aan één bedrijf. Zij zullen meer bezig zijn met hun eigen ontwikkeling. Dat geldt niet alleen voor de interne collega’s. Door ontwikkelingsmogelijkheden te bieden kun je als werkgever talent binden en behouden. Daarom bieden wij bijvoorbeeld onze flexwerkers via het programma MyPath diverse mogelijkheden voor training en ontwikkeling van vaardigheden, en kunnen zij certificaten voor specifieke functies behalen.” Wat zou je aan starters in de organisatie willen meegeven? “Aan iedereen zou ik willen meegeven; maak een bewuste keuze, denk na over de stappen die je zet. Wees niet bang om iets te vragen, wees open en vraag om hulp. Je hoeft niet alles alleen te doen. Bij ManpowerGroup werken veel collega’s die open en eerlijk communiceren en erg sociaal zijn. Collega’s zijn er om ervaringen uit te wisselen, van elkaar te leren in sociaal opzicht en in de uitvoering van het werk. Als je samen dingen doet, wordt het werk leuk en gevarieerd. “Dan is ‘learning on the job’ een plezierige en interessante ervaring.” Femke van Soest schreef dit interview in samenwerking met redacteur Hinke Wever. Lees meer: Joke de Graaf, Head of HR & Organization bij HeadFirst Group: “Groei en ontwikkeling van onze medewerkers staat centraal.” HR, Manpower, ManpowerGroup Print Over de auteur Over Femke van Soest Femke van Soest is Managing Partner bij FaseVijf, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in de bemiddeling van managementposities in de markt van flexibele arbeid/commerciële arbeidsbemiddeling. Bekijk alle berichten van Femke van Soest
05-02-2025De juiste match maken binnen HR en recruitment? Gebruik deze zeven wetenschappelijk bewezen beïnvlo...