Hinke Wever 14 augustus 2024 0 reacties Print Rien van Ekris, Country Head HR The Adecco Group voedt het hart van Adecco NL met ‘Expedition to Win’Hoe krijg je het vertrouwen, de betrokkenheid en performance terug binnen een HR-dienstverlener waar er veel wisselingen in de top waren en de markt uitdagend is? Het begint met een mensgericht directieteam en een positieve veranderstrategie die iedereen begrijpt. HR-directeur Rien van Ekris, kersvers binnen The Adecco Group, laat het hart van Adecco warmlopen voor de uitdaging om samen te winnen in de markt en te groeien.Van Ekris weet als geen ander hoe je een HR-strategie ontwikkelt die businessprioriteiten ondersteunt en aan de andere kant motiverend en inspirerend is voor iedereen. Hij vertelt hierover in dit interview. HR heeft branding nodig Rien van Ekris is zowel opgeleid marketeer als HR-topman en is een positieve veranderaar. Hij combineert die dingen bewust. “Het is de kunst om businessdoelen te verpakken in heldere beelden en woorden die passen bij het DNA van de organisatie en die de lading dekken met betrekking tot de strategie, missie en cultuur. Dat geeft houvast, iedereen begrijpt waar het over gaat én je kunt aan de hand daarvan makkelijk interventies uitvoeren.” Sinds januari van dit jaar werkt Rien van Ekris als Country Head HR van The Adecco Group in Nederland. In deze rol is hij vanuit HR verantwoordelijk voor alle merken. De grootste uitdaging vormt echter Adecco; hoe kan HR het groeiplan ondersteunen en Adecco op de plek brengen die het verdient? Om dit te realiseren werkt hij intensief samen met de overige leden van het vijfkoppige Adecco-directieteam: Femke Hellemons, Marissa van der Werf, Leontine Bezemer en Geert Halsberghe. “Het klikt goed tussen ons. We hebben allemaal het hart op de juiste plek, zijn toegankelijk en hebben een gemeenschappelijk doel om te winnen. Soms zijn onze gesprekken hilarisch. We vinden onszelf de leukste directie van Nederland,” zegt hij met een schaterlach die over de verdieping rolt. Het hele hoofdkantoor van The Adecco Group in Zaltbommel mag er zijn. Smaakvol, ruim, met veel dynamische plekken voor overleg en het valt op dat de directie ook zelf een plek heeft in de open werkruimte. Van Ekris laat de werkomgeving in een rondleiding aan mij zien en vertelt vol passie over zijn ambities en hoe hij samen met de directie ervoor zorgt dat iedereen meedoet als een team. Want ‘meedoen’ is wezenlijk voor Adecco’s missie, die luidt: ‘De toekomst laten werken voor iedereen.’ “Dat spreekt mij oprecht aan,” zegt hij. “Met onze kernwaarden lef, passie, samenwerken, inclusie en klant centraal als moreel kompas”. Tijd om terug te gaan naar het begin van dit jaar, toen hij net in deze rol was begonnen. “Femke Hellemons zei: ‘Rien, over twee weken hebben we onze jaarlijkse kick-off. Wil jij daarbij zijn en vanuit jouw rol onze Winning Culture ambitie toelichten?’ Uiteraard wilde ik dat doen. Het gaf gelijk de mogelijkheid om de HR-focus voor 2024 te communiceren aan iedereen, verbinding te maken met een persoonlijk verhaal en om mij aan iedereen voor te stellen. Eén maand daarna kwam de vraag: ‘In maart hebben we een off-site met de directie en het extended leadershipsteam, wil je dat mee voorbereiden?’ Deze dagen zag ik als een enorme kans. Er was een fantastische locatie gekozen in het bos waar we van die twee ‘heidagen’ een bijzondere ervaring konden maken.” Expedition to Win “We staan aan het begin van een gezamenlijke reis, een expeditie, dacht ik toen. Laten we dan ook tijdens die twee ‘heidagen’ een echte campsite inrichten. Ik heb tenten gekocht, houtblokken, vuurschalen en een vlag laten maken met Expedition to Win en het logo van Adecco erop. Samen met onze brandmanager hebben we er ook een visueel concept van gemaakt om alles zo concreet en herkenbaar mogelijk te maken. Heel inspirerend was ook de samenwerking met onze Head of Talent om het programma van de off-site tot in de puntjes te ontwikkelen en voor alle lijnmanagers een train the trainer met toolkit te ontwerpen om onze teams lokaal invulling te kunnen laten geven aan deze expeditie. Het werden twee intensieve dagen, waarin we als groep voor het eerst met elkaar diepgaand hebben gesproken over de businessprioriteiten, onze cultuur en de kernwaarden van onze organisatie. Daarnaast hebben we inhoud gegeven aan wat ‘winning culture’ voor iedereen en voor onze organisatie betekent. We sliepen daar, kookten samen vanuit het idee dat we op verkenning en aan het kamperen waren. De ideeën werden steeds concreter en werden een samenhangend geheel. Ook de belemmeringen ofwel ‘shit’ die vooruitgang in de weg staat, kon eenieder benoemen, op kaarten schrijven en in de vuurschaal leggen. Tijdens een aantal krachtige oefeningen waaronder de visualisatie van onze toekomst kregen we grip op hoe we ons marktaandeel kunnen vergroten, hoe onze belangrijkste doelstellingen te behalen en hoe we al onze collega’s op een positieve manier hierbij kunnen betrekken. Winnen doe je niet alleen! Dat doe je samen. Nu laten we die mindset niet meer los. We doen en verbinden alle activiteiten in het licht van ‘Expedition to Win’. Zo voeren we als directie op dit moment tijdens de Summer Expedition rondetafelgesprekken met onze collega’s op alle Adecco-locaties in Nederland. De feedback die we daar ophalen gebruiken we om continu te verbeteren. We zijn inmiddels al een half jaar vertrokken uit ons basecamp en hebben voor de zomervakantie fantastische resultaten met iedereen kunnen vieren. De winning spirit is er, de Expedition to Win gaat door en de focus ligt op samen verder groeien en in volle vaart naar de top.” Kracht van de upside down organisatie ofwel de omgekeerde piramide “Het HR-plan heeft een duidelijke doorvertaling naar onze veldorganisatie. We hebben de organisatiepiramide als het ware omgekeerd door allereerst onze klanten, kandidaten en flexmedewerkers centraal te stellen, inclusief onze collega’s die daar direct mee in verbinding staan, en ons hoofdkantoor in Zaltbommel een puur faciliterende rol te geven. Dáár gebeurt het, dáár zit de ‘value stream’ en wordt het verschil gemaakt als bemiddelaar en als werkgever in de samenleving.” I love Adecco “We zijn daarnaast ook aan het investeren in onze employer brand. Samen met onze collega’s pakken we verbeterpunten op vanuit ‘Your Voice Matters’, ons medewerkerstevredenheidsonderzoek. Op dit moment wordt er gewerkt aan het creëren van nieuwe loopbaanpaden en kijken we gezamenlijk hoe we onze beloningsstructuur voor bepaalde rollen kunnen aanpassen waarbij de focus komt te liggen op skills. Deze voorbeelden van initiatieven gaan bijdragen aan retentie van onze collega’s. We doen wat HR hoort te doen, zodat de organisatie én onze mensen blijven groeien.” Brede en internationale ervaring Van Ekris heeft in de afgelopen twee decennia vooral ervaring opgedaan bij multinationals binnen de FMCG-branche. Eerst bij Mars, waar hij vijf jaar werkte; waarvan twee jaar als management trainee en drie jaar als HR-manager. Daarna volgden omvangrijke en leerzame opdrachten bij dochterondernemingen van PepsiCo in binnen- en buitenland, waar hij in totaal tien jaren werkte. Hij deed ervaring op met grote reorganisaties en het opnieuw ‘bezielen’ van deze locaties om vanuit HR te zorgen voor duurzame groei en winstgevendheid. In zijn Learning & Development rol binnen het Centre of Excellence werkte hij in samenwerking met universiteiten aan het ontwikkelen en stroomlijnen van toekomstgerichte leeroplossingen met altijd weer de koppeling naar strategie en duurzame groei van het individu, team en de organisatie. Aansluitend werkte hij bij Danone in Nederland voor het realiseren van de verhuizing van de Early Life Nutrition divisie naar een nieuwe locatie met een nieuw HR-team en eindigde uiteindelijk binnen Danone Parijs als Global Change & Collaboration Director. Vervolgens vervulde hij twee jaar de rol van CHRO bij De Bijenkorf. “Voor vrijwel elke opdracht binnen mijn verschillende functies bedacht ik een creatief concept waar storytelling en visualisering steevast onderdeel waren. Uit ervaring weet ik dat dit bijdraagt aan het overbrengen en verankeren van de strategie en focus geeft op businessprioriteiten”, zegt hij. “Maak het simpel en leuk. Zorg dat het klopt met het DNA van de organisatie. Verdiep je in de historie, het heden en de toekomst en luister naar vertegenwoordigers uit elke laag van de organisatie. Blijf in verbinding met iedereen en denk verder dan alleen HR. Dat is hoe ik het liefst werk, omdat ik zie dat het helpt. Op die manier heb ik ontzettend veel geleerd over dit vak. Uiteindelijk is het allemaal mensenwerk. Loop je warm voor je werkplek en je werkgever of niet? Bottom line gaat het daarover bij HR.” Adecco, HR, The Adecco Group Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever
30-05-2024Joke de Graaf, Head of HR & Organization bij HeadFirst Group: “Groei en ontwikkeling van onze...