"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Flexbranche in 2025: lichte groei verwacht van 1,5%

Na twee jaren van krimp is er een lichte groei te zien in het aantal uitzenduren in de flexbranche. Door een aantrekkende economie groeit het aantal uitzenduren dit jaar naar verwachting met 1,5%. De grootste uitdagingen voor de sector zijn een structureel krappe arbeidsmarkt, strengere wet- en regelgeving en de opkomst van AI. Dat blijkt uit een analyse van ING.

Vraag trekt licht aan in 2025

Naar verwachting zal het aantal uitzenduren in de flexbranche, die bestaat uit uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers, in 2025 met 1,5% licht groeien, na twee jaren van krimp. De sector is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de economie en voelt het als één van de eersten als opdrachtgevende bedrijven hun activiteiten op- of afschalen. Nu de economie weer enigszins aantrekt, komt er vanuit bedrijven langzaamaan weer meer vraag naar uitzendkrachten. 

Controle op schijnzelfstandigheid gunstig voor uitzenders en detacheerders 

Naast een aantrekkende economie is de handhaving op schijnzelfstandigheid sinds begin dit jaar gunstig voor uitzenders en detacheerders. Veel van het werk dat voorheen door zzp’ers werd gedaan, kan niet langer als zodanig worden uitgevoerd. Inlenende bedrijven kiezen er naar verwachting dan ook vaker voor om zzp’ers een vast contract aan te bieden of om zzp’ers via een uitzend- of detacheringsbureau in te huren, aangezien dat nu de meest flexibele arbeidsvormen zijn. De uitzendbranche zal vooral profiteren van een aantrekkende vraag naar uitzendkrachten vanuit sectoren als schoonmaak, beveiliging, zorg en kinderopvang. Voor meer specialistisch werk zal vaker voor detachering worden gekozen.

Herstel bleef vorig jaar uit

Net als in 2023, bleven de marktomstandigheden voor de flexbranche vorig jaar uitdagend. Het aantal uitzenduren kromp opnieuw fors met circa 5%. Vanwege een lage economische groei en aanhoudende geopolitieke onzekerheid in de markt bleven bedrijven zeer terughoudend met het inhuren van uitzendkrachten en gedetacheerden. Dit gold zeker voor de 

industrie en transport & logistiek , twee sectoren waar doorgaans veel uitzendkrachten werkzaam zijn. Bovendien was er minder vraag doordat bedrijven in een structureel krappe arbeidsmarkt werknemers eerder een vast contract aanbieden. Richting het einde van 2024 trok de vraag licht aan. Zo kampte eind 2024 een kwart van de flexbedrijven met vraaguitval, terwijl dit halverwege 2024 nog voor veel meer (40%) bedrijven gold. 

Verdere afname uitzendbanen in 2024

De verminderde vraag naar uitzendkrachten is ook duidelijk zichtbaar in de ontwikkeling van het aantal uitzendbanen. Vorig jaar waren er gemiddeld 39.000 uitzendbanen minder dan in 2023. De daling was wel minder fors dan in 2023, toen er gemiddeld 56.000 minder uitzendbanen waren. De afname in het aantal uitzendbanen kwam niet alleen door minder vraag naar uitzendkrachten vanwege het economische sentiment, ook werden er meer vaste contracten afgesloten (+1,5%). Naar verwachting gaat het aantal uitzendbanen dit jaar weer licht toenemen. 

Krapte op de arbeidsmarkt grootste uitdaging 

De grootste uitdaging voor de flexbranche is en blijft de structurele krapte op de arbeidsmarkt. Ondanks dat er minder vraag was naar uitzendkrachten had nog altijd tweederde van de flexbedrijven eind 2024 last van de personeelsschaarste. Dit betrof zowel eigen personeel als uitzendkrachten en zet een rem op de groei van flexbedrijven. Immers, door het personeelstekort stokt de toestroom van (nieuwe) uitzendkrachten en daarmee ook de groei. Ook is er nog altijd sprake van een mismatch op de arbeidsmarkt, waarbij vraag en aanbod niet goed op elkaar aansluiten. 

5% hogere tarieven in 2025

Voor het derde jaar op rij stegen de tarieven in de flexbranche in 2024 met ten minste 7%. Dit kwam met name door hogere loonkosten en een langere time-to-hire. Door de structureel krappe arbeidsmarkt duurt het zoeken naar een juiste kandidaat veelal langer en stijgt de zogenoemde ‘cost-per-hire’. Daarnaast lagen de cao-lonen vorig jaar gemiddeld 6,6% hoger dan in 2023, de grootste stijging in 40 jaar. De tarieven in de flexbranche stijgen dit jaar – naar verwachting met 5% – gematigder dan in de voorgaande drie jaren. Door de aanhoudende krapte blijven met name de loonkosten ook dit jaar stijgen.

Wet- en regelgeving maakt uitzendwerk duurder en minder flexibel

Naast een structureel krappe arbeidsmarkt wordt de sector ook geraakt door strengere wet- en regelgeving. Dit maakt uitzendwerk duurder en minder flexibel. Zo heeft een uitzendkracht inmiddels recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden als een werknemer in loondienst, zoals een marktconform pensioen en een transitievergoeding. Daarnaast is het uiteindelijke doel om uitzendwerk alleen in te zetten voor ‘ziek & piek’ en niet langer voor werk op structurele basis, een enkele uitzondering daargelaten. Bovendien zadelt de invoering van het toelatingsstelsel (wet Wtta) de sector op met extra kosten en regeldruk. Al zorgt de wet er echter ook voor dat de drempel voor nieuwe toetreders in de markt hoger wordt. Het is echter nog niet bekend per wanneer de wet wordt ingevoerd. 

Generieke uitzenders staan onder druk

Ondanks een aantrekkende vraag naar uitzendkrachten is de verwachting dat generieke uitzenders het naar de toekomst toe moeilijk blijven houden. Zo is er minder vraag naar uitzendkrachten voor standaardwerk, zoals in distributiecentra en de industrie. Simpelweg omdat uitzendwerk door nieuwe wet- en regelgeving nog nauwelijks voordelen heeft boven iemand vast in dienst nemen. De enige reden is flexibiliteit, al wordt dat steeds meer ingeperkt. Daarnaast zijn er door verdergaande automatisering over de gehele linie ook minder mensen nodig, niet alleen in de productie, maar ook op het gebied van administratief werk. 

Minder vraag door gebrek aan snelgroeiende bedrijven 

Een andere ontwikkeling die generieke uitzenders raakt betreft het wegvallen van de vraag naar grote aantallen uitzendkrachten vanuit snelgroeiende bedrijven. In de afgelopen jaren werden miljarden geïnvesteerd in onder meer flitsbezorgers Gorillas, Getir, Zapp en Flink, maaltijdbezorging en online supermarkten Crisp en Picnic. Dat zwengelde de vraag naar grote aantallen uitzendkrachten en zzp’ers aan. Tijdens de coronapandemie kwam daar de GGD bij die veel uitzendkrachten nodig had op de priklocaties. Dat is inmiddels allemaal grotendeels weggevallen en is er tot nu toe nog niets nieuws op grootschalig niveau voor in de plaats gekomen. 

AI nog geen strategische prioriteit in de flexbranche

Ten slotte heeft de wereldwijde opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) zijn impact op de flexbranche . Generatieve AI (GenAI) zal naar verwachting op termijn de bemiddelingsrol van veel traditionele uitzenders en arbeidsbemiddelaars grotendeels kunnen overnemen. Maar ondanks een structureel krappe arbeidsmarkt is AI nog geen strategische prioriteit voor de meeste recruiters in de flexbranche wereldwijd. Eerst moeten nog de nodige stappen worden gemaakt op het gebied van digitalisering. Om echter toekomstbestendig te blijven is het belangrijk dat flexbedrijven GenAI tijdig en succesvol inzetten, zodat ze efficiënter en productiever werken en daarmee een concurrentievoordeel hebben. 

Lees ook:

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *