"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Generieke uitzenders versus flexspecialisten: een uitzendwereld van verschil

Binnen de FlexNieuws TOP 100 zijn de verschillen tussen uitzenders groot. De malaise onder de generieke uitzendorganisaties staat in schril contrast met gespecialiseerde uitzendbureaus. Waar de Grote 4 keihard krimpen, boeken de specialisten (vaak dubbelcijferige) omzetgroei.

Eerder deze maand publiceerden we onze eerste FlexNieuws TOP 100. Deze honderd flexbureaus – goed voor 46% van de totale flexbranche – geven een getrouw beeld van de ontwikkelingen in de markt. De verschillen tussen de typen flexbureaus (uitzenden, detachering, brokers/MSP, zzp-bemiddeling) zijn echter groot. En dat geldt ook binnen de uitzendsector; de generieke uitzenders presteren veel minder goed dan de specialistische flexbureaus.

Grote uitzenders fors in de min

De ABU Marktmonitor laat al twee jaren achtereen een forse krimp in uitzenduren zien. De tijd van het eenvoudig wegzetten van grote aantallen uitzendkrachten lijkt voorbij. Daar hebben de grote uitzenders, die het altijd moesten hebben van volumes, natuurlijk het meest last van. De onbetwiste marktleider Randstad Groep Nederland zet de toon van de krimp van de grote, generieke uitzendbureaus. Randstad boekte in ons land in 2023 een indrukwekkende omzet van bijna € 3,2 miljard, maar dat betekende wel een omzetdaling van maar liefst -9,4%.
En 2024 brengt vooralsnog geen verbetering voor Randstad. Ook in het tweede kwartaal van dit jaar is de omzet van Randstad Nederland met -9% gekrompen. Dat was al de zesde stevige kwartaalkrimp op rij, en zelfs weer meer dan in het vorige kwartaal, toen de omzet van de Randstad in Nederland met -7% afnam.

Ook de andere uitzenders die tot de (Traditionele of) Grote 4 behoren – RGF Staffing NL (-9%), ManpowerGroup NL (-6,5%) en Adecco Group NL (-0,5%) – hadden het moeilijk in 2023: allemaal zagen zij hun Nederlandse omzet een beetje tot stevig krimpen.

Dat geldt zelfs voor het ambitieuze YoungCapital (The Works) dat enkele jaren geleden naam maakte als de nieuwe uitdager van de Traditionele 4. Het bedrijf kende met een omzet van € 485 miljoen in 2023 een omzetkrimp van bijna -10%.  Het tekent de malaise waarin de generieke uitzenders momenteel zitten. Ook Olympia Nederland – sterk vertegenwoordigd in de industrie – kende met een omzet van € 479 miljoen een omzetdaling van -10,7%.

Bron: Dzjeng

Positieve uitschieters

Onder de (grote) generieke uitzendbureaus zijn echter ook positieve uitschieters, bijvoorbeeld Actief Werkt! (omzetgroei +1,6%) en vooral Carrière, dat met een omzetgroei van +18,4% (omzet 2023: € 222 miljoen) ver boven de andere grote, generieke uitzenders uitsteekt. Carrière Uitzendbureau, dat vorige maand nog het failliete Flexibility overnam – is dan ook een van de snelst groeiende uitzendbedrijven van Nederland.

Met ruim 7.000 uitzendkrachten per dag en meer dan 55 vestigingen in Nederland, Polen, Roemenië en Turkije, richt Carrière zich op uitvoerende functies in de sectoren productie, logistiek, food, transport en industrie.
Ook enkele (iets minder) grote spelers op de uitzendmarkt (< € 100 miljoen omzet) deden het uitstekend, bijvoorbeeld TRIXXO Nederland (+10,7%) en FlexFirst Groep (+11,8%).

Generiek is uit, specialisme is in

Ondanks de positieve uitschieters onder de generieke uitzenders kan op basis van de FN TOP 100 de conclusie worden getrokken dat de aloude uitzendstrategie om uitzendkrachten te leveren voor alle soorten beroepen (op praktisch en middelbaar niveau) aan alle soorten werkgevers in alle sectoren niet meer zo goed werkt als vroeger.

De gemiddelde krimp van de generieke uitzendorganisaties staat in schril contrast met de omzetgroei van gespecialiseerde flexbureaus. Die doen het namelijk veel beter. Zo blijkt uit de FlexNieuws Top 100 dat 80% van de specialisten omzetgroei wist te boeken vorig jaar. Van logistiek, techniek, bouw tot zorg en onderwijs – de specialisten wisten opnieuw hun kennis en expertise in hun gekozen sectoren te verzilveren.

De grootste specialist is OTTO Workforce NL (omzet 2023: € 821 miljoen (+ 13%)) is marktleider in het bemiddelen van arbeidsmigranten in de logistiek, retail en food-sector. Het bedrijf richt zijn pijlen inmiddels op arbeidsmigranten van buiten de EU en bouwt haar specialisme uit door samenwerkingen aan te gaan met opleiders van zorgprofessionals in Indonesië en Filipijnen. Logistic Force Group verstevigt haar marktpositie in de logistiek en transport (omzet 2023: € 113 groei (+17,6%)). Ook IQ Select, dat zich helemaal heeft toegelegd op de transportsector, behoort weer tot de snelgroeiende flexbedrijven (+19,3%).

Daan presteert uitstekend in haar – bepaald niet eenvoudige – specialisme overheid, zorg en onderwijs (omzet 2023: € 125 (+12%)). Ook de in de bouw gespecialiseerde uitzenders deden het opvallend goed, met Jansen & De Wit als grootste uitblinker (omzet 2023: € 46,6 miljoen (+43%)).

Hoewel er grote verschillen zitten in de ontwikkeling van doelgroepen (zie grafiek hieronder) kan over het algemeen dus worden gesteld dat uitzenders die zich specialiseren in een of meer van die doelgroepen succesvoller zijn dan generieke uitzenders.

Bron: Dzjeng

Multi-specialisten, succes met zelfstandige labels

Bijzondere aandacht verdienen de zogenoemde multispecialisten. Dit zijn grotere uitzendorganisaties die met verschillende merken (labels) zich op specifieke doelgroepen (kandidaten) richten.

House of HR is zo’n multispecialist, een heel grote, interantionale organisatie die telkens meer specialistische uitzendbureaus opslokt, ook in Nederland. De kracht van hun strategie is dat zij de sterke labels zelfstandig laten (ook in naam). ‘Zij groeien hard, juist door het in stand houden van de specialisaties’, zo stelde flexbranche strateeg Wim Davidse in een eerdere analyse van de uitzendmarkt. De cijfers onderschrijven dit; House of HR boekte alleen al in Nederland vorig jaar een omzet van € 1,35 miljard (+11,3%) en bezet daarmee de derde plaats in de FlexNieuws TOP 100.
Ook Home of People doet veel overnames om de benodigde schaalgrootte te creëren, maar laat de verschillende, succesvolle bedrijven bewust zelfstandig opereren. Met goede resultaten tot gevolg (omzet 2023: € 123 miljoen (+13%).

The Specialist Group laat haar labels ook zelfstandig en onder eigen naam de specifieke sectoren bedienen (petrochemie, energie, life science en bouw/infra). Eveneens met succes. De omzet steeg vorig jaar met een kwart naar bijna € 250 miljoen. In een binnenkort te publiceren interview op FlexNieuws.nl vertelt CEO Sil Hoeve waarom deze strategie zo goed werkt.

Van handjes leveren tot partner in flexpersoneel

Samenvattend: de gemiddelde omzetkrimp van de grote generieke uitzenders bedroeg in 2023 -7%. De gespecialiseerde uitzendbureaus boekten gemiddeld een omzetgroei van +9,7%. (en de multi-specialisten +8,6%). De snelle conclusie is dan ook dat generiek uitzenden (gericht op volume en/of gericht op allerlei doelgroepen en alle soorten werkgevers) het aflegt tegen het kunnen leveren van de juiste, gespecialiseerde vakkrachten in een bepaalde sector. Dat zal alles te maken hebben met minder vraag naar grote aantallen uitzendkrachten; door automatisering in de productie, industrie en logistiek zijn simpelweg minder ‘handjes’ nodig.
Maar het heeft ook te maken met kunnen bieden van echte toegevoegde waarde, waarin gespecialiseerde flexbedrijven wel slagen (en generieke uitzenders blijkbaar niet of minder). Door kennis en expertise van specifieke sectoren en/of het hebben van een sterk netwerk in een bepaalde regio, zijn de flexspecialisten beter in staat de bredere dienstverlening te bieden waar hun klanten (met name MKB’ers) behoefte aan hebben, namelijk een partner die meedenkt om hun specifieke complexe (flex)personeelvraagstuk op te lossen.
Jansen & Wit, een gespecialiseerde uitzender in met name de bouw en techniek in het oosten en noorden van het land, is daar een fraai voorbeeld van. Binnenkort op FlexNieuws.nl het verhaal achter het succes van Jansen & De Wit in een interview met mede-eigenaar José Perik.

Lees ook: