"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Jan Kievit (IQ Select): “Wij zijn de supermarkt voor vaste banen in transport”

IQ Select behoort met een omzetgroei van 50% afgelopen jaar tot de snelstgroeiende flexbedrijven van Nederland. De specialist in de transportsector profiteert van de groei in deze niche. Directeur/eigenaar Jan Kievit weet dat het in deze no-nonsense wereld draait om eerlijk zakendoen, met opdrachtgever én kandidaat. “Als je er zelf niet wilt werken, moet je de vacature ook niet aannemen.”

Jan Kievit – Directeur/eigenaar IQ Select

Arthur Lubbers – redacteur Flexnieuws

Jan Kievit (43) zit al meer dan 20 jaar in de uitzendwereld, sinds 2015 als directeur/eigenaar van IQ Select. “Ik heb altijd de ambitie gehad om voor mijzelf te beginnen.” Toch was de uitzendwereld destijds geen bewuste keuze, daar is hij toevallig ingerold. “Ik was kok toen een kennis mij vroeg te helpen om zijn uitzendbureau op te zetten. Dat is gelukt, het bedrijfje groeide heel hard en dus dacht ik ‘dat kan ik ook voor mijzelf doen’. Maar ik was nog heel jong en het leek mij beter ook nog een half jaar bij een grotere uitzender te kijken. Bovendien moest ik solliciteren (ik zat een maand bij het UWV) en dus klopte ik aan bij een paar grote uitzenders. Bij Start vroegen ze ‘wat weet je van transport?’ ‘Helemaal niets’, zei ik eerlijk. Maar ze hebben mij wel aangenomen.” Inmiddels heeft hij het langste deel van zijn carrière bij Start People Transport gewerkt, waar hij promotie op promotie maakte, van vestigingsmanager, regionaal plannings- en hrm-manager, landelijk salesmanager en regiomanager.

Het vormt een goede basis om op z’n 35e de stap te zetten naar een eigen uitzendbureau in de transportsector, legt hij uit. “Ik ben altijd commercieel geweest en heb bij Start Transport natuurlijk nog meer bagage meegekregen. Ik heb daar alle functies doorlopen, weet hoe je een planning opzet, contracten uitwerkt, een vestiging of regio runt. En ik heb natuurlijk contacten opgebouwd in de transportwereld.”

IQ Select – waar vrij snel ook oud-Start collega Daan Cobelens aan boord kwam – groeit sindsdien elk jaar hard, met uitzondering van de coronajaren waarin de omzet gelijk bleef – op zich ook een prestatie omdat de horeca helemaal stil lag. In het eerste jaar (2015) draaide het bedrijf € 4,5 miljoen omzet en in 2022 was dat al opgelopen naar € 51,8 miljoen (+50% ten opzichte van 2021). Voor dit jaar verwacht het bedrijf een omzet te behalen tussen de € 61 en € 63 miljoen.

“Wij plaatsen iemand niet op een vacature, mensen kiezen bij ons een baan uit.”

‘Simpele, oude waarden’

“Transport is een faire sector, je krijgt terug wat je geeft. Er is een no nonsense-mentaliteit, je moet er niet aankomen met gladde verkooppraatjes. Het zijn gewoon leuke mensen die hard werken – een gemiddelde chauffeur die full time werkt maakt 65 uur in de week”, zo beschrijft Kievit.

De bedrijfsfilosofie van IQ Select sluit daarbij aan volgens hem. “Wij willen zo goed mogelijk alles voor die mensen regelen. En wij bemiddelen alleen voor banen waarbij iemand bij ons in dienst komt of bij de opdrachtgever.” Kievit hanteert een Bijbels uitgangspunt: “Behandel iemand zoals je zelf behandeld wilt worden.” Zelf spreekt hij van ‘simpele, oude waarden’ die hij als volgt vertaalt naar zijn rol als bemiddelaar: “Als je er zelf niet wilt werken, moet je de vacature ook niet aannemen.”

Landelijke dekking

Om de transportsector landelijk te kunnen bedienen heeft IQ Select inmiddels zes vestigingen, in Barendrecht, Amsterdam, Nieuwegein, Breda, vorig jaar is een vestiging in Apeldoorn geopend en recent nog een in Eindhoven. “Daar blijft het wel bij, wellicht wordt dit in de toekomst nog aangevuld met enkele steunpunten, maar in principe staat de organisatie nu goed”, zegt Kievit. Met een landelijke dekking in deze hard groeiende niche gaat het IQ Select dus voor de wind. De grootste uitdaging is het vinden van mensen, stelt Kievit. “Er is een chronisch tekort van 60 – 70.000 man in de transportsector. Tot 3,5 jaar geleden bemiddelden wij alleen Nederlandse chauffeurs, nu hebben wij ook buitenlandse chauffeurs, bijvoorbeeld uit Polen en Litouwen.”

Supermarkt

Dat kandidaten bij IQ Select komen voor een baan in de transport komt door het gevarieerde aanbod, stelt Kievit. “Wij hebben gemiddeld zo’n 3.500 vacatures online staan, op circa 30 verschillende sites. Je kunt ons zien als de supermarkt voor vaste banen in de transport. Weet iemand al bij welk bedrijf hij wil werken, dan gaat hij daar solliciteren. Weet je dat nog niet precies, dan kijk je bij ons in de schappen.”
IQ Select is volgens Kievit eigenlijk geen uitzendbureau, maar ‘een bemiddelaar naar een vaste baan in transport’. “Wij plaatsen iemand niet op een vacature, mensen kiezen bij ons een baan uit. Zij mogen een top-3 maken van waar ze willen werken en dat proberen wij dan voor hen te regelen.”

Hoge marketing spend

In deze markt gaan de veranderingen snel, stelt Kievit. “Wat vorig jaar heeft gewerkt, werkt nu niet meer. Wij moeten continu veranderen en ons afvragen wat wij moeten doen om onze marktpositie te behouden en versterken? IQ Select is naar eigen zeggen ‘laagdrempelig’ en ‘goed georganiseerd’. “Wij hebben geen aandeelhouders en de kosten van onze organisatie zijn laag. Dus hebben wij een hoge marketing spend; wij geven het geld uit aan dat waar het om draait, en dat is kandidaten binnenkrijgen.”

“Aan de ene kant zijn we heel ouderwets en aan de andere kant hypermodern.”

Eerlijk perspectief

Wat maakt de werving en selectie van IQ Select anders dan andere bemiddelaars? “Aan de ene kant zijn we heel ouderwets en aan de andere kant hypermodern. Wij zijn zo goed georganiseerd en gedigitaliseerd dat dit ons heel krachtig maakt. Systemen zijn aan elkaar gekoppeld, al het repetitief werk dat niet bijdraagt aan de plaatsing is gerobotiseerd – we laten zelf ook dingen bouwen in de software – en we maken gebruik van slimme (AI-)toepassingen in de werving.” Welke? “Dat zeg ik niet.”

Die digitalisering moet er volgens Kievit voor zorgen dat er zoveel mogelijk tijd is voor persoonlijk contact met de kandidaat. “Daar draait het nog altijd om. Niemand is een nummer. We vragen niet als iemand binnenkomt ‘had je een afspraak?’ – we zijn blij dat je de moeite neemt om langs te komen. Wij doen niet aan registratie van acties, en dergelijke – dat is allemaal onzin. Er moet gewoon alle tijd en aandacht zijn voor de wensen van de kandidaat.”

En je moet volgens hem altijd een eerlijk perspectief bieden. “Als iemand niet geschikt is, zeg je dat eerlijk en bied je hem niet drie keer aan. En als een verzoek van een opdrachtgever niet haalbaar is, zeg je dat ook. Nooit loze toezeggingen doen.”

En verder ‘ouderwets’ via vestigingen werken om volledig in te zetten op persoonlijk contact.

“Het inschrijven willen we persoonlijk houden, we willen iemand wel graag zien. De chemie tussen mensen blijft belangrijk. Er is van alles geprobeerd, hoge kantoorpanden waarin alles digitaal gaat, CV-schuivers en AI-toepassingen – maar een succesformule om de chemie tussen mensen te digitalisering is er niet. En die komt er ook niet.” Nooit? “Ik hoop het niet, want dan is het geen vak meer.”