"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Tristan van Heerdt (Joinuz): “Het familiegevoel vasthouden is mijn missie voor 2024.”

“Ik geloof heilig in het goed zorgen voor interne en externe collega’s. Want als wij goed zijn voor onze mensen, zijn zij goed voor onze klanten”, stelt Tristan van Heerdt, commercieel directeur/eigenaar van detacheerder Joinuz. Na een bewogen 2023 verwacht de ondernemer ‘een heerlijk 2024’.

Joinuz is een detacheerder in de zorg- en overheidssector die hard op weg is naar een landelijke dekking. Gestart in Purmerend in 2012, zijn er inmiddels vestigingen in Gouda, Apeldoorn en het afgelopen jaar is daar Breda bijgekomen. Joinuz behaalde in 2022 een omzet van € 22,6 miljoen, een omzetgroei van 26% ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2023 groeide de omzet (naar verwachting) naar € 29 miljoen (+ 28%). En voor 2024 wordt weer flinke groei verwacht.

Vertrouwen

Toch draait het niet om omzet, stelt Van Heerdt. “De basis is oprechtheid, vertrouwen en transparantie. Dat is hoe ik het bedrijf run en hoe ik mij opstel naar klanten.” Daarin verschilt Joinuz volgens hem van veel andere detacheerders. “Er zijn nogal wat cowboys, ook in detacheringsmarkt. Die werken bijvoorbeeld met wurgcontracten; als een professional weg wil, geldt dan een concurrentiebeding waardoor ze soms niet eens weg kunnen of alleen met een heel hoge afkoopsom. Zo wil ik niet werken. Natuurlijk, als een opdrachtgever iemand eerder wil overnemen dan oorspronkelijk is afgesproken, kom je samen tot een financiële regeling. Maar ik denk altijd als een professional vertrekt: óf wij hebben een perfecte opdracht voor hem geregeld óf wij hebben iets niet goed gedaan. Dan ligt dat aan ons. Je moet binden en boeien, maar niet vastbinden.”

“Wij willen niet werken met een concurrentiebeding of hoge afkoopsom. Binden en boeien is iets anders dan vastbinden.”

Lekker leven

Van Heerdt heeft een opleiding in leisure management gehad. Hij hecht dan ook aan wat hij ‘lekker leven’ noemt. Zelf is hij een fanatieke sporter en muziek is zijn grote passie. ‘Je werkt om te leven. Niet andersom’ – zo meldt de website van Joinuz. Die lekker leven-filosofie draagt Van Heerdt ook uit binnen zijn bedrijf. Met ‘een lekker cluppie’ mensen wil Joinuz het werken en leven van de gedetacheerden zo aangenaam mogelijk maken. “Ik geloof heilig in het goed zorgen voor interne en externe collega’s (gedetacheerden). Want als wij goed zijn voor onze mensen, zijn zij goed voor onze klanten. Onze missie is het meest geprefereerde (of liever: aimabele) bureau zijn voor professionals en opdrachtgevers.”

Joinuz wil zich onderscheiden door de ‘menselijke manier van detacheren’. “Wij doen al vanaf de start in 2012 elk trimester vrijwilligerswerk, uit een intrinsieke motivatie. Klanten zien ook dat wij het echt anders doen en waarderen dat.”
De detacheerder onderscheidt zich volgens Van Heerdt zeker ook op inhoud. “Wij bieden heel goede begeleiding, nemen onze externe mensen echt serieus. We gaan elke drie maanden in gesprek met de professional en de manager en maken daar een verslag van. Veel bureaus zeggen dat ze dit doen, maar doen het vervolgens niet. Wij krijgen vaak van verbaasde opdrachtgevers te horen ‘jullie komen echt langs!’.”

“Wij krijgen vaak van verbaasde opdrachtgevers te horen ‘jullie komen echt langs!’”

Familiegevoel

Van Heerdt Van maakt persoonlijk werk van deze andere manier van detacheren. “Wij trekken een type mens aan dat bij ons past. En dat zijn niet de pure sales-jongens. Natuurlijk is er binnen detachering een bonuscultuur, dat is bij ons ook zo. Maar het individuele belang gaat nooit boven het teambelang en al helemaal niet boven het belang van Joinuz. We doen het met z’n allen.” Die boodschap krijgt iedereen bij de onboarding direct mee. “Iedereen die bij ons begint komt altijd eerst bij mij. Ik geef een twee uur durende presentatie over wie wij zijn en hoe wij werken. Want als onze interne medewerkers gelukkig zijn, zijn onze klanten – gedetacheerden en opdrachtgevers – dat ook.”

“De meeste gedetacheerden – bij Joinuz heten ze externe collega’s – komen bij ons binnen met een contract voor onbepaalde tijd”, zegt Van Heerdt, niet toevallig ook actief als lid van de Commissie Goed werkgeverschap bij de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN). Hij gelooft in het binden en behouden van zijn mensen. Iedereen hoort bij de familie. Ook nu Joinuz inmiddels is uitgegroeid tot een bedrijf van 60 interne medewerkers, verdeeld over vier vestigingen. “Het is lastig als je zo snel groeit, maar het ‘familiegevoel’ vasthouden is mijn missie voor 2024.”

Lees ook: ‘Goed werkgeverschap is onze core business’

Complete omslag markt

Binnen Joinuz richt men zich zowel op de candidate als de customer journey. De ene klant (kandidaat) is even belangrijk als de andere (opdrachtgever). Waar lange tijd sprake was van een 100% kandidatenmarkt, is dat opeens in het laatste kwartaal omgeslagen, stelt Van Heerdt vast. “Waren kandidaten vier maanden geleden nog mega-schaars, afgelopen kwartaal, kregen we in plaats van een halve reactie op een vacature opeens weer reacties van 30 tot 40 kandidaten.” Mogelijke verklaring is dat de budgetten er doorheen zijn voor 2023 bij de overheid – de sector waarin Joinuz actief is. In dat geval zou de inhuur volgend jaar – met een nieuwe begroting – weer flink moeten aantrekken, zo verwacht hij. “Want de overheid heeft wel als taakstelling om minder in te huren, maar ze hebben toch veel externen nodig om de dienstverlening te kunnen blijven bieden.”

Toch duidt ook de toename van de bankzitters op een omslag in de detacheringsmarkt. “We hadden voor het eerst in de geschiedenis van Joinuz iemand drie maanden op de bank gehad. Dat was voorheen nooit het geval. Er is meer concurrentie, het is lastiger geworden om mensen weg te zetten.”
Waar jarenlang alles erop gericht was professionals te vinden, komen de kandidaten nu gemakkelijker binnen. “Daar hoeven we op dit moment minder moeite voor te doen. De focus ligt weer meer op de opdrachtgever.”

Geen gemakkelijk jaar, 2024 wel groei

Hoewel het ook voor Joinuz afwachten is of die omslag op de arbeidsmarkt doorzet of tijdelijk is, heeft het bedrijf in november de beste maand ooit gehad, stelt Van Heerdt. Maar 2023 was al met al geen gemakkelijk jaar, geeft hij toe. “Er kwam nogal wat op ons af. En dat heeft veel teweeg gebracht binnen de organisatie. Denk aan alle wetswijzigingen, zoals de uitbreiding van de inlenersbeloning, bijvoorbeeld met een eindejaarsuitkering. Veel loonsverhogingen die we wel moesten doorvoeren konden we niet verhalen op onze klanten. Hetzelfde geldt voor het doorvoeren van indexaties. Door bestaande contracten konden we de tarieven niet altijd aanpassen. Hierdoor hebben wij wel tussen de 12 en 15% marge ingeleverd. Die aanpassingen zullen we in 2024 wel gaan doorvoeren.”

Afgelopen jaar is Joinuz fors gegroeid qua omzet, maar is de winst flink achtergebleven door de vele investeringen en interne groei van de organisaties, legt Van Heerdt uit. Hij verwacht dat daar komend jaar verandering in komt. “We hebben veel nieuw personeel aangenomen – geïnvesteerd in junior medewerkers die komend jaar natuurlijk meer rendement gaan opleveren, twee extra vestigingen geopend (in Apeldoorn en Breda) en zijn overgegaan op een nieuw CRM-systeem waarmee we efficiënter kunnen werken. Alles is klaar om in 2024 heel hard te groeien. Ik verwacht een heerlijk jaar.”

 


Biografie

Tristan van Heerdt deed na 2,5 jaar Vedior vooral ervaring op in de flexbranche bij detacheerder Maandag, waar hij vijf jaar werkte. Hij wilde voor zichzelf beginnen en heeft in 2012 Joinuz opgericht, een detacheerder die zich richt op de sectoren zorg en overheid. “Samen met een partner, want ik wilde niet alleen op een zolderkamertje of een industrieterrein zitten. Dat zag ik niet zitten. Ik ben iemand die naar buiten wil, klanten bezoeken. Ik zocht dus iemand die de organisatie runt.” Hij vond in oud-collega bij Maandag Norbert Koenen een compagnon. “Wij hebben samen het bedrijf opgetuigd en uitgebouwd en dat doen we nog steeds. We zijn twee totaal verschillende personen en dus echt complementair – twee handen op één buik.”