Hinke Wever 12 september 2018 0 reacties Print Jobbird schaalt op naar banen wereldwijdInterview met oprichter Jan-Peter Cruiming ‘We gaan global en groeien volgend jaar naar een omzet van €1,4 miljard.’ Hoe? “Heel hard werken. En nieuwe mogelijkheden benutten. We zijn nu al twee jaar gekozen tot beste vacaturesite* van Nederland. Het feit dat wij zo voordelig zijn, maakt ons populair.” Zes jaar geleden begon Jan-Peter Cruiming met Jobbird en sloeg daarvoor flink op de trom van de marketing. De reclametune van Jobbird werd een ‘oorwurm met vleugels’ die bleef plakken in ieders oren. Hij kon het zich permitteren met de opbrengst van de verkoop van Nationale Vacaturebank, de job board die hij indertijd had opgericht. De site werd in 2012 verkocht aan VNU. Inmiddels is de site in handen van De Persgroep. “Nationale Vacaturebank stond op de eerste positie in de markt toen ik het verkocht. Nu staat het op de zevende plek. De markt voor banen is versplinterd, er zijn honderden vacaturebanken in Nederland. Dat is onhandig voor werkgevers en werkzoekenden. Daarom besloot ik een nieuwe job site in het leven te roepen met als doel daarmee weer marktleider te worden. Ik vind het belangrijk dat iedereen op een en dezelfde plek in principe alles kan vinden. Zoals je vrijwel alle huizen kunt vinden op Funda of allerlei handelswaar op Marktplaats. Ik weet hoe het werkt, al is de werkwijze vergeleken met tien of twintig jaar geleden natuurlijk sterk veranderd.” Wereldwijd vindbaar “Om te beginnen is de markt wereldwijd geworden. Werkgevers moeten in deze krappe arbeidsmarkt ook over de grenzen kijken om de juiste mensen te vinden. Via Jobbird kunnen ze dat doen met een en hetzelfde account. Of je nu een kantoor hebt in Leeuwarden of een kantoor opent in Hong Kong, met Jobbird kun je iedereen bereiken. Je hoeft geen nieuw account te maken.” Beschikbaar in tien talen “Om dit te faciliteren hebben we onze site vertaald in tien talen: Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Portugees, Italiaans, Russisch, Roemeens en sinds kort ook in het Chinees. Dit betekent dat iedereen onze site kan benutten. In Zuid-Amerika is een groot gebied Portugees- of Spaanstalig, dus we kunnen nu echt wel zeggen dat we wereldwijd vindbaar zijn. En ook als iemand in een taal die wij nog niet hebben, bijvoorbeeld het Zweeds, een vacature op onze site plaatst, is het geen probleem voor werkzoekenden om met Google translate de tekst te vertalen en een baan in Zweden te overwegen.” 28 Countrymanagers “We streven naar een team van 28 Countrymanagers, net zoveel als de landen van Europa. Dit zijn mensen van Europese oorsprong, die in Nederland wonen, op ons hoofdkantoor aan de Herengracht in Amsterdam werken en native speakers zijn. Ze kennen de cultuur en handelswijze van hun land van herkomst. We hebben al een mooi internationaal team in dienst. Zij benaderen companies in hun geboorteland met ons aanbod en laten hen via free trials kennis maken met onze werkwijze en mogelijkheden.” Gratis of betaalde vacatures “Op Nationale Vacaturebank en Monsterboard moet je betalen voor het plaatsen van al je vacatures. Ik vind dat niet meer van deze tijd. Bij Google kun je immers al lang gratis gevonden worden. Als je daar meer exposure wilt, betaal je ervoor. Zo doen wij het ook. Wij laten bedrijven kiezen tussen gratis plaatsing van vacatures of betaalde (gesponsorde) plaatsing; zogenoemde premium vacatures. Wij zorgen dat betaalde vacature-advertenties bovenaan staan in de zoekresultaten. Bedrijven plaatsen een groot deel van hun vacatures bij ons gratis en ze gaan alleen de moeilijke vacatures sponsoren. Dat is voor hen een voordelige manier. Bij de gesponsorde vacatures betaal je op basis van resultaten (performance based). Om werkgevers het verschil te laten merken, bieden we een aantal free trials aan, zodat ze zien dat ze meer respons krijgen met gesponsorde advertenties. Per click kost het €0,25. Als je vacature honderd keer is bekeken, betaal je €25,00. Met premium vacatures is de respons ongeveer tien keer hoger, maar werkgevers willen dat natuurlijk eerst ervaren, zodat ze weten waarvoor ze betalen. Met ‘gesponsorde’ vacatures bereiken ze meer, vooral in de strijd om schaarse kandidaten.” E-recruiter voor latent werkzoekenden “Werkzoekenden weten ons wel te vinden, zolang wij ons bereik en onze naamsbekendheid via media-aandacht maar blijven verbreden en versterken. Dat is een ongoing process. Wie nu tevreden aan het werk is, kijkt misschien niet of veel minder naar een andere baan. Die mensen, de zogenoemde latent werkzoekenden, benaderen wij met behulp van Google en Facebook. We hebben een enorme database opgebouwd in de afgelopen zes jaren. Die mensen die ooit via ons een baan hebben gevonden, staan nu misschien weer open voor een andere baan. Wij zorgen met algoritmes dat bepaalde vacatures onder de aandacht komen van de juiste mensen, bijvoorbeeld door een berichtje te plaatsen op hun timeline op Facebook. Daarmee zijn we, naast een vacaturesite, ook een E-recruitment bureau geworden. Om dit te ondersteunen hebben we een team van technische developers. We ontwikkelen het allemaal zelf.” Trends in beeld “We doen ook regelmatig onderzoekjes waarmee we trends verkennen, denk bijvoorbeeld aan salarisvergelijkingen wereldwijd. Wat verdien je als developer in Amsterdam, Londen of San Francisco? Voor bedrijven en werkenden is dat interessant. Zo proberen we de markt transparant te maken. Niet alleen met de matching die we doen, maar ook met alle insights die we hebben. Deze informatie geven wij gratis.” Volumes Is de sprong van €144 miljoen nu naar €1,4 miljard volgend jaar realistisch? “Ja, ik denk dat het haalbaar is. We krijgen mooie bedrijven van klein tot zeer groot aan boord, die wereldwijd personeel zoeken. We blijven heel actief met onze marketing. Het is een schaarse arbeidsmarkt. Heel veel mensen kennen ons, maar ook heel veel nog niet, omdat ze nog lekker in een baan zitten. Op dit moment zoeken deze mensen nog niet actief naar banen, maar dat kan morgen opeens veranderen. Ook dan moeten wij first on mind zijn. We hebben al 180.000 vacatures en zijn daarmee de grootste site van Nederland. We hebben een compleet aanbod. Dat moeten wij blijven communiceren. Ook omdat er steeds weer nieuwe jonge doelgroepen komen op de arbeidsmarkt, die ons nog niet kennen. Tenslotte is ons product heel schaalbaar. Randstad kon ons bijvoorbeeld tot voor kort alleen in Nederland gebruiken, maar die kan ons nu wereldwijd benutten. Dat zijn grote volumes.” Interview: Hinke Wever, FlexNieuws *Ranglijst Recruiting Roundtable NL, gebaseerd op cijfers van Jobfeed jobbird, NationaleVacaturebank, vacatures Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever