VRF Advocaten start webshop met modelovereenkomsten en brieven voor flex

0
417

VRF Advocaten start webshop met modelovereenkomsten en brieven voor flex

Hendarin Mouselli, VRF Advocaten
Hendarin Mouselli, VRF Advocaten

De coronacrisis leidt tot nieuwe oplossingen en creativiteit, ook in de gespecialiseerde advocatuur.

Hendarin Mouselli, partner bij VRF Advocaten, gespecialiseerd in arbeidsrecht voor de flexmarkt, vertelt hoe zij cliënten in het afgelopen jaar tegemoet kwam met een nieuwe service.

“Bij de eerste lockdown tijdens de coronacrisis zagen we een plotselinge grote terugval van omzet bij onze cliënten. Zij vroegen aan ons: ‘Wij moeten blijven ondernemen, help ons snel en gemakkelijk zaken juridisch goed te regelen.’ Ik dacht toen, als we met z’n allen in een vijver zijn gevallen, laten we dan in onze zakken tasten of er vis in zit.

De meeste uitzenders en payrollers die al jaren actief zijn, hebben echt wel kennis en kunde van wet- en regelgeving, omdat ze aan veel toezicht onderworpen zijn. Veel dingen kunnen ze zelf heel goed. Maar in deze crisis zagen wij dat bedrijven behoefte hebben aan eenvoudige modellen, die ze zelf snel en gemakkelijk kunnen in- en aanvullen, die legal proof zijn tegen een schappelijke prijs.

Claire, bron VRF Advocaten
Claire, VRF Advocaten

Daarom dacht ik: stel dat wij een modellenbank met brieven, overeenkomsten in het leven roepen, toegespitst op de flexmarkt, dus de payrollsector, de uitzendsector, recruitment, een klein deel van de werkplatformen, detacheerders en partijen die regulier personeel inhuren.

Als ik voor deze doelgroepen brieven en overeenkomsten kan aanbieden, die wij als advocaten dag in dag uit maken, dan helpen we deze markt die het nu zo zwaar heeft. Wij zorgen dat de juiste documenten voorhanden zijn. Bedrijven hoeven dergelijke documenten dan niet zelf in elkaar te knutselen, met alle risico’s van dien.”

Als liefhebber van mode…
“Daar hebben we intern over gebrainstormd en ook met onze webdeveloper. Toen kwam bij mij – als liefhebber van mode – het idee om een webshop te bouwen, met de naam  clairecontractcheck, waar je de modellen kunt kopen tegen een vast tarief, of via een abonnement op de website. Bij dit laatste betaal je 49 euro per maand excl. BTW, waarmee je twee modellen per maand kunt downloaden en je blijft op de hoogte van updates en wijzigingen via onze nieuwsbrief.”

Claire contractcheck

Is dit voor jullie een verdienmodel?
“Wij doen dit primair om onze doelgroep op weg te helpen. Het is win win; wij hebben de modellen en de kennis en kunde van deze markt, en onze klanten of andere geïnteresseerden kunnen ze afnemen tegen een schappelijk tarief. Het laagste tarief is 50 euro voor een relatief eenvoudig model. Een uitgebreid stuk zoals een opdrachtovereenkomst kost 450 euro. En daar zitten allerlei andere modellen tussen, variërend van 75, 150, tot 200 euro. De prijs is afhankelijk van het aantal pagina’s, en de complexiteit van het document. Dit is natuurlijk altijd goedkoper dan ons advocaten uurtarief, terwijl afnemers wel advocatenkwaliteit krijgen.”

Webshop live
“Sinds begin januari 2021 is de webshop live en er zijn inmiddels circa 80 modellen verkrijgbaar.”

Hoe had je daar tijd voor? De coronacrisis bezorgde jullie vast ook veel extra werk?

“Dat vraagt iedereen bij alles wat ik doe. Natuurlijk heb ik daar tijd voor! Denken in tijd en extra werk is verbonden met angst en betekent dat je op zoek bent naar een hindernis. Dit zit niet in mijn ‘DNA’. Ik ben ermee begonnen direct in de eerste lockdown. Toen kwam de NOW en gaandeweg kwamen er allemaal vragen en behoeftes van cliënten. Vaak ging het om terugkerende verzoeken, zoals ‘Ik wil mijn werknemers informeren over de NOW’. Met een model van ons dat de ondernemer alleen nog behoefde in te vullen, kon hij voldoen aan zijn informatieverplichting of bijvoorbeeld een brief over wat wel en niet gold als de werknemer op vakantie ging naar een risicogebied en besmet terugkwam. En onze cliënten hadden het zwaar, zeker tijdens de eerste lockdown. Flex gaat er dan als eerste uit, maar wordt ook snel weer opgeschaald zodra het wat beter gaat. Dat zie je nu ook in de flexcijfers terug.

Als huisadvocaat, want dat zijn we inmiddels voor veel cliënten, moet je meebewegen. Het is geven en nemen in het leven. Gelukkig is het met iedereen goed gekomen. Iedereen heeft zich uit de meest benarde financiële situatie kunnen houden, maar het was heel spannend in die eerste corona-tijd. We zijn supertrots op cliënten die weer op het oude niveau zitten of zelfs nog beter draaien. Dat ontstaat door niet te denken in beperkingen, maar creatief te zijn, elkaar te helpen en ervoor te gaan.”

Temperatuur van uitzendkrachten opmeten, mag dat?
“De vraagstukken waar nieuwe modelbrieven voor nodig waren, popten op in de praktijk. Denk alleen al aan iets heel simpels. Tot dan toe hadden wij nooit nagedacht over het dragen van een mondkapje op de werkplek en de arbeidsrechtelijke aspecten van het testen en temperatuur opmeten van uitzendkrachten door de inlener. Simpelweg omdat zo’n situatie nog nooit was voorgekomen.”

Hoe werkt bedrijfseconomisch ontslag?
“De behoefte aan modellen varieert dus van afspraken maken over temperatuur meten, of een brief om de loonbetaling op te schorten, tot de verwoording van een anti-discriminatiebeleid, van een vaststellingsovereenkomst tot en met een NOW pro forma beroep. In de payrollsector merken wij dat er behoefte is aan kennis omtrent een formulier over de gelijke behandeling. Iedereen wil het goed doen. Cliënten zeiden ook tegen ons: bij bedrijfseconomisch ontslag moeten we hiervoor een heel pakket van het UWV doornemen in de hoop dat je het nog allemaal begrijpt. Dit soort vragen en informatie hebben wij gebundeld vanuit de gedachte: wij doen dit in de praktijk toch al. Hoe kunnen we onze cliënten hierbij ondersteunen en ze ook helpen om aan dingen te denken waar ze normaliter niet bij stil staan.”
Brief aan werknemer i.v.m. avondklok, bron VRF Advocaten
Vragen in de hectiek van elke dag
“Er gebeurt in de dagelijkse hectiek bij onze cliënten zoveel in combinatie met corona. Denk aan zaken die hun financiën betreffen; allerlei vragen van de inlener en overmacht, vragen van de uitzendkrachten, moet je NOW nu wel teruggeven aan je inleners of niet, vragen van vakbonden of van de ondernemingsraad.

Of de recente vraag rondom de avondklok en de werkgeversverklaring in uitzend- en payrollverhoudingen. Ook daar hebben we een brief voor ontwikkeld. Wij blijven modellen ontwikkelen, afhankelijk van de behoeften van de flexmarkt. Om daarin onze cliënten te ontlasten, kwamen wij op het idee van deze flexwerkwebshop. En het is niet van de een op de andere dag geboren. Wij zitten immers al zo’n twaalf jaar in het vak.”

Hobbels bij de realisatie
“Het maken van bijna 80 invulbare modellen voor de talloze vragen en situaties is één ding, het aanvragen van een automatische incasso is een ander. Probeer zoiets maar eens te regelen vanuit een advocatenkantoor. Dan fronst men de wenkbrauwen. Voor wie een kledingwinkel runt, is zo’n aanvraag geen issue. Komt deze vraag vanuit een advocatenkantoor, dan krabben financiële providers zich eerst achter de oren.”

Testpanel
“Een aantal cliënten heeft meegedacht als testpanel en ons bruikbare tips gegeven. Het idee leidt tot enthousiasme en inspireert ook andere ondernemers in de flexbranche. Daarom gaan we aan de webshop een vriendenpagina toevoegen, als een etalage voor aanvullende diensten. Denk bijvoorbeeld aan een loonstrook check. Dat verzorgen wij niet, dus dat staat los van onze service. Ook dit is weer om de flexmarkt een beetje vooruit te helpen. Verder zijn wij met een partij in gesprek, die mensen bij de aankoop van een model al meteen de service biedt om hun model te personaliseren. Ook onderzoeken IT’ers of via de webshop wellicht kan worden verkend wat de gemiddelde boete is bij, bijvoorbeeld, de rechtbank Maastricht, bij overtreding van een non-concurrentiebeding, waar een werkgever zich dan op kan oriënteren voor zijn praktijk. Kortom, het leidt tot nieuwe creativiteit.”

En het is boeiend?

“Zeker, wij gaan mee in de talloze vragen van cliënten, door dik en dun, zij aan zij. Zo blijven we samen sterk in flexwerk. Wij proberen slimme oplossingen te bieden en zijn van betekenis voor de flexbranche.”

Interview: Hinke Wever