De vernieuwing op de arbeidsmarkt begint bij jezelf

0
915

De vernieuwing op de arbeidsmarkt begint bij jezelf

Dat vindt Jorrit Gall, Adviseur Werkgeversdienstverlening UWV, en Accountmanager bij Werk in Zicht, regio Groningen

Jorrit Gall
Jorrit Gall

Hij vertelt over uitdagingen en vernieuwende initiatieven voor en met werkgevers en werkzoekenden.

De arbeidsmarkt is enorm in beweging. UWV faciliteert werkzoekenden en werkgevers om elkaar makkelijker te kunnen vinden. De coronacrisis heeft die taak omvangrijker en complexer gemaakt.

Jorrit Gall heeft roots in de uitzendsector, werkte als recruiter, vestigingsmanager en accountmanager bij YoungCapital in het midden van Nederland en in het Noorden. Hij won in 2014 de verkiezing ‘Intercedent van het Jaar’. In zijn rol als accountmanager werkte hij aan een samenwerking met UWV, onder meer voor het WFT-opleiden (Wet financieel toezicht) van kandidaten met een uitkering. Deze projecten inspireerden hem om bij UWV te solliciteren. “Ik werk er nu vier jaar en ben heel trots op wat wij hier samen doen,” zegt hij. “Het voelt goed om iets te kunnen betekenen voor mensen die onze hulp keihard nodig hebben voor hun plek op de arbeidsmarkt.”

Wat zijn nu, samengevat, de drie grootste uitdagingen op de arbeidsmarkt?

  • Hoe bereiken werkzoekenden en werkgevers elkaar
    “In een tijd waar we een grote mismatch zien tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt én waarin we overspoeld worden met informatie op oude en nieuwe (social) media – sta maar eens stil bij het aantal Whatsapp-groepen waarin je zit, hoeveel pop-ups je telefoon dagelijks geeft of hoeveel reclame je ontvangt in je mailbox – is dit echt een belangrijk vraagstuk. Je kunt nog zo’n fantastische baan bieden, maar als je de juiste kandidaten niet weet te bereiken sla je toch de plank mis. Samenwerken is hierin de key: In onze arbeidsmarktregio – zie de site Werk in zicht– werken UWV en gemeenten, SW-bedrijven en onderwijs nauw met elkaar samen. Als Werk in Zicht hebben we voor de coronatijd een Werkfestival opgezet en BaanBorrels georganiseerd samen met de horeca. Nu de coronamaatregelen het van ons vragen hebben we een opnamestudio ingericht om webinars op te nemen. Deze week hebben mijn collega’s een online banenmarkt op LinkedIn georganiseerd met 1262 deelnemers. Samen bereiken we meer!”
  • Vacatures en cv’s zijn niet meer van deze tijd
    “Het sollicitatieproces stamt uit een papieren tijdperk. Het is nog altijd gebaseerd op vacatures en cv’s. Nu wij en alle ingekochte systemen hierop ingericht zijn (interne HRM-systemen, maar ook commerciële jobboards) is het lastig om hier van af te stappen. Maar waarom willen we werkzoekenden verplichten om competenties op een stuk papier te zetten? En waarom worden recruiters nog steeds opgeleid om goede vacatures te schrijven? Er gaan zoveel tijd, energie en vooral matches verloren door het zoeken naar personeel op papier. Er zijn echt meer mogelijkheden die betere resultaten opleveren. Denk aan matchen met digitale competentiebadges, inzetten van VR-brillen, organiseren van (digitale) rondleidingen, enzovoort. Wij stimuleren het omarmen van die nieuwe mogelijkheden!”
  • We moeten het lef hebben om uit onze comfortzone te gaan
    “Er zijn altijd kansen en mogelijkheden voor wie werk of personeel zoekt. Er is personeelstekort in diverse sectoren en er zijn vacatures. Om de matches te maken moeten werkzoekenden en werkgevers het lef hebben om uit hun comfortzone te stappen. Organisaties die dit aandurven, merken dat het helpt. Wij spreken bijvoorbeeld zorgorganisaties met een personeelstekort, die medewerkers stimuleren om vlogs te maken op de werkvloer. Zij merken dat ze drie keer zoveel aanmeldingen krijgen van werkzoekenden!” vertelt Jorrit.

Hoe bereiken jullie werkzoekenden en faciliteren jullie nieuwe matches?
“Voor ons is het al geruime tijd de vraag hoe wij werkzoekenden bereiken, en hen stimuleren om uit hun comfortzone te treden om een andere baan te vinden,” vervolgt hij. “De coronacrisis heeft daar nog een schep bovenop gedaan. Het cv sluit steeds minder aan bij de beschikbare vacatures. Daarom zou het goed zijn om te kunnen matchen op de belangrijkste competenties die aansluiten bij de job. Denk bijvoorbeeld aan een competentiekaart in plaats van een cv. En een competentievraag in plaats van een vacature. Als je die twee naast elkaar legt en ziet dat meer dan de helft van de competenties direct matcht, dan kun je de andere helft opleiden.

Vanuit UWV kunnen wij via ons netwerk van opleiders in de regio prima hierin ondersteunen. In onze huidige samenwerkingen merk ik dat het mbo-onderwijs er alles aan doet om op korte termijn modulair te kunnen opleiden. Kort door de bocht zou dit betekenen dat ik als student zelf mijn competenties kan samenstellen die ik wil leren. Met modulair onderwijs zie ik in de toekomst voor me dat we samen met werkgever en werkzoekende competenties gaan shoppen die ontbreken bij een match. Op die manier zou vraag en aanbod perfect bij elkaar kunnen komen. Daarin zie ik op termijn veel mogelijkheden. Samenwerking is de key. In Groningen lopen we hierin voorop in het samenwerkingsverband Werk in Zicht.”

Belevingscentrum voor werk
“In onze arbeidsmarktregio – zie de site Werk in zicht – werken UWV en gemeenten, SW-bedrijven en onderwijs nauw met elkaar samen. In dat samenwerkingsverband kunnen we veel meer bereiken. Zo werken wij nu aan een belevingscentrum voor werk. Ik mag zelf ook onderdeel uitmaken van deze innovatieve projectgroep. In dit centrum staat de oriëntatie van jezelf op de arbeidsmarkt centraal en laten we werkzoekenden kennismaken met werk op verschillende innovatieve manieren. We willen zo dicht mogelijk bij intrinsieke motivatie terecht komen, voordat we concreet gaan bemiddelen naar werk. Hiervoor zetten we onder andere 360-graden belevingsvideo’s in van de werkplek. Heb jij een vlog gezien van een bouwvakker en lijkt het je zelf ook wel wat om een huis te bouwen? Hoe mooi is het dan om op dat moment een 360-bril op te zetten en écht op een bouwplaats te kunnen staan en te voelen hoe het is om een huis te bouwen? Als je dan nog steeds enthousiast bent, brengen wij je graag in contact met een werkgever of opleider. Inmiddels hebben wij al acht scripts klaar liggen voor deze werkbelevingsvideo’s. Werkgevers zijn enorm enthousiast over deze aanpak. Wij hopen en verwachten deze video’s in maart al in te kunnen zetten.”

Uitdagingen voor de horeca
“In de regio Groningen heb ik onder andere de horeca als branche in mijn portefeuille. De horeca heeft al geruime tijd een grote uitdaging met haar imago als werkgever. Bedenk zelf maar eens waar je aan denkt bij werken in horeca. Wisselende uren, tijdelijke contracten, weinig toekomstperspectief. Met een aantal grote organisaties in onze arbeidsmarktregio hebben wij onderzocht hoe wij de horecabranche als goede werkgever op de kaart kunnen zetten. Samen met werkgevers als De Drie Gezusters, Martini Hotel Group en Van der Valk en grote stakeholders als Koninklijke Horeca Nederland en HorecaGroningen.nl, hebben we BaanBorrels georganiseerd, waarbij je naar binnen kon gaan, een kopje koffie drinken, je naam op een bierviltje schrijven en weglopen met een baan. Met de BaanBorrels laten we zien hoe gezellig het is om in de horeca te werken en het zet een streep door onnodige sollicitatieprocedures met cv’s en vacatures.

Voor werkzoekenden zonder startkwalificaties hebben we met dezelfde groep werkgevers en mbo-opleider Noorderpoort een traineeship ontwikkeld. Kortom, mogelijkheden voor iedereen.

Een week voor de eerste lockdown hebben wij op acht locaties tegelijk een BaanBorrel georganiseerd. Een week later moest alles dicht. Vervolgens is de horeca weer open gegaan, en nu is de horeca weer dicht. Je kunt je voorstellen: er was al een personeelstekort in deze sector, maar als dit zo door blijft gaan, helpt dat niet voor het vertrouwen van werkzoekenden om een baan te zoeken in de horeca. Ik ben benieuwd welke uitdagingen dit oplevert als de horeca weer definitief open mag.”

Uit je comfortzone
“Natuurlijk begrijpen wij dat het eng is, om zo’n stap te zetten als je 20 jaar hetzelfde werk hebt gedaan en daar heel goed in was. Alsof je weer onderaan de ladder begint, terwijl je een pro was in wat je altijd hebt gedaan. Dat is gevoelsmatig niet makkelijk, maar op termijn betaalt het zich wel uit.

Zelf probeer ik in mijn professionele rol ook regelmatig uit mijn comfortzone te gaan, hoe eng dat ook is. Ook bij UWV moeten wij nu thuiswerken en nieuwe manieren verzinnen om onze doelgroepen te bereiken. Dat ik nu bijvoorbeeld een tv-uitzending presenteer voor werkzoekenden en werkgevers is daar een voorbeeld van. Ik had kunnen zeggen: jongens dit heb ik nog nooit eerder gedaan, laat een ander dit alsjeblieft doen. Maar het ligt nu op mijn bord en ik kan er niet voor weglopen. Ik leer het al doende en accepteer dus maar dat ik het doe zoals ik op dit moment kan.”

KansrijkTV
“Wij hebben in Groningen een studio ingericht, van waaruit wij webinars en online speeddates realiseren. Dat is inmiddels een mega drukbezette studio. Hier hebben wij ook de eerste uitzending van KansrijkTV opgenomen en uitgezonden. Omdat de horeca ook in onze regio zwaar getroffen is door de coronamaatregelen zien we een vergrote instroom aan werkzoekenden uit die sector. We wilden iets extra’s organiseren voor die categorie werkzoekenden en om ze een extra hart onder de riem te steken hebben we de eerste aflevering van KansrijkTV omgedoopt in een Horeca Overstapspecial. Deze tv-uitzending is bekeken door 140 mensen, waaronder werkzoekenden met horeca-ervaring. Er zijn vacatures; banen die direct beschikbaar zijn en waarvan de werkgevers open staan voor horeca-ervaring, ook al betreft het een ander werkgebied. De banen zijn er en toch zien wij de sollicitaties nog niet voldoende op gang komen. Wat kunnen we doen om mensen over die drempel te helpen? Hoe stimuleren en ondersteunen wij hen hierin?”

Ga de uitdaging aan
“Die afwachtende houding hangt, denk ik, samen met de onzekerheid die mensen ervaren als ze iets heel nieuws moeten doen en daarmee uit hun comfortzone moeten komen. Denk aan het twijfelmoment voordat je in een koud zwembad springt. Ik zou tegen al die mensen willen zeggen: Spring!

Waar het om gaat, is dat je je hele leven lang nieuwe dingen leert en je beseft dat je bij al die stappen nieuwe competenties ontwikkelt. Alles wat nieuw is, is eng. Maar daar ligt wel je ontwikkeling. Ga de uitdaging met jezelf aan en blijf uit je comfortzone komen. Zoek de grens op. Op termijn zorgt dit hele palet van skills en competenties ervoor dat je wendbaar bent op de arbeidsmarkt, zodat je tegen een stootje kan en bij tegenslag snel nieuw werk vindt. Dat gun ik iedereen.”

Interview: Hinke Wever

Lees ook
Jorrit Gall – Intercedent van het Jaar 2014 – interview

Lijst met overstapberoepen
Voor iedereen die zich wil oriënteren op een overstap naar een kansrijker beroep, maakt het UWV regelmatig een lijst met overstapberoepen, waarbij je ook kunt zien welke opleiding nodig is. De overheid stimuleert dat mensen zich blijven ontwikkelen met een persoonlijk ontwikkelbudget. Zie:
UWV overstapberoepen met meer werkkansen
Gratis ontwikkeladvies bij loopbaanadviseur
Hulp op maat in eigen regio voor werkzoekenden