Baanzoekers vinden thuiswerken steeds interessanter, aanbod neemt iets af

0
130

Baanzoekers vinden thuiswerken steeds interessanter, aanbod neemt iets af

Baanzoekers in Nederland zoeken aanhoudend naar banen die thuiswerken faciliteren. Dat blijkt uit een analyse van vacaturesite Indeed. Werkgevers bieden het echter steeds minder vaak aan.
Zoekopdrachten naar thuiswerken
Onder werkzoekenden neemt de populariteit van thuiswerken steeds verder toe. Twee jaar geleden zocht slechts 0,1 procent van alle werkzoekers naar thuiswerken. Op dit moment is dit 0,5 van het totaal. “Dat lijkt misschien minimaal, toch hebben we het dan al snel over duizenden zoekopdrachten per dag,” zegt Kelly Oude Veldhuis van Indeed.

“Naar alle waarschijnlijkheid zal de stijgende lijn doorzetten”, voorspelt Oude Veldhuis. “Behalve dat het thuiswerken bij een groot deel van de Nederlanders gewoon goed is bevallen, zijn ook externe factoren verantwoordelijk voor de toegenomen interesse. Denk bijvoorbeeld aan de angst voor een mogelijke nieuwe virusuitbraak, maar ook de oplopende brandstofprijzen die woon- werkverkeer duurder maken.”

Percentage vacatures met termen als 'thuiswerk'

Iets minder vacatures bieden thuiswerken
Op dit moment maakt bijna vijf procent (4,7) van alle vacatures melding de mogelijkheid om thuis te werken. Wel neemt dit percentage iets af, afgelopen januari was dit namelijk nog ruim zes procent. “Dat is een relatief hoog percentage, gezien het feit dat in veel sectoren thuiswerken helemaal niet tot de mogelijkheden behoort”, zegt Oude Veldhuis. “Toch verwacht ik dat dit percentage nog verder gaat stijgen. In de huidige krappe arbeidsmarkt moet je als werkgever alles uit de kast trekken om personeel te vinden. Het kan daarom een goed idee zijn om thuiswerken standaard aan te bieden, anders bestaat de kans dat een werknemer elders solliciteert waar dit wel een optie is.”

Bron: Indeed, 8 augustus 2022

Lees ook
TNO: Kwart thuiswerkers wil blijven thuiswerken
Gemeente Rotterdam – thuiswerken en andere effecten van de coronamaatregelen
Thuiswerken vaker mogelijk in klantcontact