Hinke Wever 23 juni 2026 0 reacties Print Henk Geurtsen, 50 jaar expert in de flexbrancheVijftig jaar actief in de flexbranche: Henk Geurtsen heeft de sector zien uitgroeien van papieren urenbriefjes en contante loonbetalingen tot een complexe wereld van wet- en regelgeving. In dit interview blikt hij terug op zijn loopbaan, ondernemerschap, vakmanschap en persoonlijke veerkracht.Henk Geurtsen is een harde werker, iemand die altijd vooruit denkt, gek is op arbeidsrechtelijke puzzels, verloningsissues, kwaliteitsverbetering en cijfers. Op 1 december 2026 werkt hij vijftig jaar in de flexbranche, waarvan de eerste tien jaar in dienstverband en de jaren daarna als zelfstandig interimmanager en vooral als consultant. Op zijn jubileumdag vindt, niet toevallig, het wet- en regelgevingevent van Experts in Flex plaats. In dit interview blikt hij terug op zijn werk en ervaring in de branche. Henk, hoe rolde je in deze sector? “Het kwam voort uit mijn interesses. Op de havo merkte ik dat ik vooral de vakken economie, handelswetenschappen en wiskunde leuk vond, maar hele dagen in de schoolbanken doorbrengen, daar was ik op een gegeven moment klaar mee. Op mijn zeventiende kreeg ik mijn eerste baan op de administratie van een bedrijf en begon ik met avondstudie. Een jaar later zag ik een vacature voor loonadministratie en finance op het hoofdkantoor van (studenten)uitzendbureau ASA, die me enorm aansprak. Op 1 december 1976 ben ik daar begonnen.” “Naast fulltime werken, heb ik ruim tien jaar avondstudies gevolgd op het terrein van loonadministratie, finance, arbeids- en belastingrecht. Ik had toen al veel affiniteit met arbeidsrechtelijke vraagstukken binnen de loonadministratie, al was dat op dat moment nog niet zo’n groot thema in de flexbranche als nu.” Hoe werkte het met verloning en cao-toepassing in die begintijd? “Er werden vaak netto loonafspraken gemaakt over wat je netto per uur verdiende. Er werd netto-bruto verloond. Vanuit dat nettobedrag werd berekend wat daar bruto bij hoorde en dat brutobedrag zag je op de loonstrook staan. Het maakte dan niet uit of iemand bijvoorbeeld 20 of 40 uur werkte. Het nettobedrag per uur was altijd hetzelfde.” “De ABU bestond toen al, de NBBU nog niet. Er was een relatief eenvoudige ABU-cao voor administratieve krachten. Gekscherend zeg ik weleens dat in die tijd de kaft van de cao dikker was dan de inhoud. Voor uitzendkrachten met alle overige functies was er nog geen cao.” “Er was nog geen internet en geen Excel. De fax, die nu in het museum staat, was er toen nog niet. Nul digitalisering. Vrijwel alle uitzendkrachten kwamen op vrijdag hun urenbriefjes inleveren op de vestigingen, waarna ze hun loon van de vorige week veelal contant kregen uitbetaald. Op vrijdagmiddag en -avond was het daardoor superdruk op de vestigingen. De werkbriefjes gingen in koerierstasjes naar het hoofdkantoor. Daar werd alles verwerkt en naar het computercentrum gebracht.” “Nadat de verloning klaar was, gingen de loonstroken en andere informatie in koerierstasjes terug naar de vestigingen. Een deel van de uitzendkrachten werd per bank betaald. Elke woensdagochtend reed een taxi met betalingsopdrachten en ponskaarten naar de bankgirocentrale in Amsterdam. Daar moest het voor de middag verwerkt worden, zodat het geld op vrijdag op de rekening van de uitzendkrachten stond.” Wat was je volgende stap? “Na twee jaar merkte ik door mijn werkervaring en studie dat ik verder wilde groeien. Daarvoor bood de relatief kleine backoffice van ASA mij te weinig mogelijkheden. In 1979 werd ik manager van de administratie bij Stuwa uitzendbureau, een aanzienlijk grotere organisatie. De uitzendbranche maakte in 1981 en 1982 vanwege economische malaise een moeilijke periode door. Stuwa deed het eigenlijk best goed, omdat we als managementteam in staat waren geweest om de bedrijfskosten op alle fronten te minimaliseren.” “In 1982 ging Stuwa op het overnamepad. Door meerdere overnames in een half jaar tijd werd het bedrijf in 1982 verviervoudigd. Het samenvoegen van meerdere hoofdkantoren in 1982 en begin 1983 was een hectische en vooral boeiende periode. Met alles wat er speelde, leverde dat mij een steile leercurve op.” Waarom besloot je voor jezelf te beginnen? “Na de overnames werd Stuwa omgedoopt tot Werknet Uitzendorganisatie. Ik werkte binnen de holding. In 1986 stond er een supergezond bedrijf. Toen kreeg ik nieuwe kriebels, omdat het veranderen en verbeteren meer op beheren begon te lijken en daar lag niet mijn uitdaging. De vertrouwensband met de twee eigenaren van Werknet was zo goed dat ik, toen ik na begon te denken over een andere uitdaging, dat openlijk met hen kon bespreken, terwijl ik toen nog helemaal niet wist wat ik precies wilde gaan doen. Zij hebben mij daarin volledig gesteund.” “Toen ik in het najaar van 1986 besloot om zzp’er te worden, terwijl dat begrip nog helemaal niet bestond, werd Werknet mijn eerste klant. In het begin vonden sommige mensen in mijn omgeving de stap naar zelfstandigheid een rare move. Waarom gaf ik al mijn zekerheden op, terwijl in september 1986 net ons eerste kind was geboren?” “De eerste jaren bestonden mijn werkzaamheden uit een mix van advieswerk en interim- management opdrachten. Met het steeds ingewikkelder worden van de wet- en regelgeving in de flexbranche ben ik mij helemaal gaan toeleggen op het advieswerk.” Wat trekt jou aan in het advieswerk? “Ik houd van de afwisseling. Ik vind het heerlijk om in lastige cao-vraagstukken te duiken, die voor de flexbranche steeds ingewikkelder worden. Als adviseur heb je een vertrouwensrol en kun je meedenken over veel verschillende varianten om de onderneming succesvol en compliant te maken en te houden. Ik vind het ook interessant om oplossingen te bedenken en tools te ontwikkelen die lastige administratieve verplichtingen, voortvloeiend uit de cao of wetgeving, vergemakkelijken.” Lees ook: Nieuwe tool voor de ET-uitruil “De diversiteit en mijn grote netwerk met contacten zijn voor mij heel belangrijk. Het continu switchen van de ene hulpvraag naar de andere, daar geniet ik van. Ik ben ook iemand die, als ik tijdens mijn vakantie op het strand lig, gerust de hele middag besteed aan het uitpluizen van een nieuwe uitzend-cao of teksten van een complexe regeling die wordt gewijzigd. Zoals een ander een boek leest, smul ik van dat soort ingrijpende wijzigingen en hoe die te kunnen vertalen naar de dagelijkse praktijk voor al die flexbedrijven.” Hoe kwam je tot de oprichting van franchiseformule Experts in Flex? “In 2016 besloot ik dat het goed was een formule te bedenken voor een samenwerking, waarbij ik geen geld hoef te verdienen aan de formule, maar waarbij iedere collega de eigen broek op moet houden en waarin je met elkaar een sterke multidisciplinaire positie neer kunt zetten. Zo ontstond Experts in Flex. Samen kunnen wij een brede vraagstelling uit de markt bedienen. Sinds 2023 organiseren wij samen elk najaar het FlexFuture event wet- en regelgeving. Om dat te realiseren ben ik ook heel blij met de inzet van mijn collega’s, want je hebt elkaar echt nodig om zo’n grootschalig event succesvol neer te kunnen zetten.” “Experts in Flex telt momenteel vier experts, waaronder Bert Visser die al sinds 2016 van de partij is. Hans Scheers sloot zich in 2017 aan bij Experts in Flex. In april 2024 maakte mijn dochter Moniek Geurtsen ook die stap. Ik voel me uiteraard apetrots dat mijn dochter, nadat ze eerst ervaring heeft opgedaan bij een backofficedienstverlener, nu ook partner is bij Experts in Flex.” Wat zeggen ondernemers over jou? Waarom werken ze graag met je? “Ze noemen vaak mijn vakkennis en mijn betrokkenheid. Ze zeggen dat ik rationeel met hen meedenk en me ook echt verplaats in hun situatie. Ik zie de keuzes waar ze voor staan. Welke keuzes zou ik maken als het mijn tent was? Zou ik nog wel lekker kunnen slapen als ik voor die of die oplossing koos? Daar ben ik open in, waardoor ze via mijn voorstellingsvermogen voelen wat een keuze met zich mee kan brengen.” Lees ook: Huidige rekenmodellen voor kostprijsberekeningen kunnen in de prullenbak Hoe ervaar je de huidige tijd vergeleken met tien, twintig, dertig jaar geleden? “De veranderingen volgen elkaar in een steeds sneller tempo op. Voor een ‘normaal’ mens zijn de wijzigingen bijna niet meer bij te houden. Daarom is zo’n jaarlijks FlexFuture event ook zo belangrijk: daar nemen we iedereen mee in wat er het volgende jaar allemaal staat te gebeuren.” Hoe kijk je terug op het overrompelende verlies van je vrouw Nelleke in 2021? “Dat was een enorme rollercoaster. In oktober 2021 leek er nog niets aan de hand. Nelleke was volop aan het werk, had net de opleiding bewegingstherapeut voor paarden afgerond en was gestart met een vervolgopleiding. Vanwege wat vage en ogenschijnlijk niet spannende klachten vond er een medisch onderzoek plaats, waarna ze te horen kreeg dat ze ongeneeslijk ziek was. Acht weken daarna overleed ze al.” “Ondanks alle emoties en het hoge tempo waarin haar gezondheid achteruitging, hebben we er iets heel moois van gemaakt. Ik heb de mantelzorg op me genomen. Dat heeft er zeker toe bijgedragen dat we die acht weken op zo’n mooie en intense manier hebben kunnen beleven. We hebben tot het laatste moment met elkaar het leven gevierd, totdat Nelleke op 14 december 2021 overleed. Direct na haar overlijden kreeg ik veel reacties dat we die periode van acht weken zo mooi en positief hadden vormgegeven. Enkele dagen na haar overlijden vertelde ik tegen de huisarts dat ik maatschappelijk iets wilde doen met de manier waarop we dit met het hele gezin vorm hebben weten te geven, al zag ik nog niet hoe ik dit kon doen. Medio januari wist ik het: ik ga een boek schrijven! Ik heb direct mijn iPad gepakt en ben aan de slag gegaan.” Lees ook: Nelleke, een boek van Henk Geurtsen om te delen “Op 1 februari 2022 heb ik mijn werk weer opgepakt. Ook daarin wilde ik naar de toekomst blijven kijken. Ik kon toen gelijk vol aan de bak, omdat er zich een grote due diligence aandiende. Alles verliep op de manier zoals het goed bij mij past. Met oog voor de positieve dingen in het leven, uiteraard afgewisseld met emotionele momenten. Ik was volop aan het werk naast elke week een opa-dag, waarbij ik paste op mijn kleinkinderen van toen bijna drie en bijna een jaar oud én het schrijven van mijn boek.” “Gelukkig heb ik nu weer een fijne relatie en ben ik qua werk nog lang niet uitgekeken. Formeel kan ik met pensioen gaan, maar dat is niets voor mij. Ik vind mijn werk veel te leuk.” Het boek Nelleke In het boek ‘Nelleke’ beschrijft Henk de rollercoaster die hen overkwam, maar hen niet verlamde. Dat kwam door de kwaliteit van hun relatie en de manier waarop ze omgingen met de situatie. De rauwe chronologische feiten van het ziekteproces worden in het boek omringd door creatieve aandacht en manieren om in kleine en grote momenten samen het leven te vieren. Zo maakten ze het voor zichzelf, hun kinderen, kleinkinderen en de grotere kring van familie, vrienden, buren en andere betrokkenen mogelijk om de schok te verwerken en praktisch mee te leven. Als je wilt lezen hoe zij zijn omgegaan met de situatie, hoe het voelt als je daar middenin zit en je toch samen positief het leven kunt vieren, is dit boek een aanrader en eyeopener. Het boek ‘Nelleke’ is online overal verkrijgbaar. Wil je graag een door Henk persoonlijk gesigneerd exemplaar ontvangen? Stuur dan een e-mail naar henk.geurtsen@expertsinflex.nl” FlexFuture event wet- en regelgeving 1 december 2026 Het FlexFuture event wet- en regelgeving op 1 december 2026 zal weer bol staan van het delen van belangrijke informatie om goed voorbereid 2027 in te gaan. Kaarten (nu met een speciale early bird korting) zijn al te bestellen. Henk: “We zitten nu al op 74 bezoekers, dus dat belooft wat!” Na afloop van het event zal er een speciale borrel zijn om het 50-jarig jubileum van Henk te vieren. Informatie en aanmelden via de website van Experts in Flex. Experts in Flex, Henk Geurtsen Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever