"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Zo werf je zorgpersoneel

Zo werf je zorgpersoneel
Iris Wright
Door Iris Wright, Voor Tekst

Vacatures doelgroepgericht schrijven
De zorg kampt met grote personeelstekorten. In 2019 was de vacaturedruk al ongekend hoog. En waar er nu zo’n 1,4 miljoen mensen in de zorg werken, zijn er in 2040 meer dan 2 miljoen mensen nodig. De Sociaal Economische Raad slaat alarm en roept het kabinet op om nu in te grijpen.

Natuurlijk lossen we met een goede vacaturetekst niet het personeelstekort in de zorg op. Wel draagt de vacaturetekst als communicatiemiddel bij aan het schetsen van het juiste beeld van een zorgvacature. Het wervende karakter van de tekst kan zorgen dat een potentiële sollicitant ook daadwerkelijk solliciteert. Hoe je dat doel bereikt?

Tip 1: Schrijf onderscheidend
Soms lijken we te vergeten dat elke vacature uniek is. Ook binnen de zorg. Wat is jouw Unique Selling Point, ook wel Job Value Proposition genoemd? Wat maakt de werkgever in de zorg beter, interessanter, leuker dan andere werkgevers? Waarom kiest de beoogde doelgroep voor jouw specifieke vacature en niet voor een soortgelijke vacature via de concurrent?

Als je op zoek gaat naar de onderscheidende waarde van jouw zorgvacature: zet je oogkleppen af en de bril van de doelgroep op. Denk aan wat de doelgroep belangrijk vindt en zet hier de spotlight op. En als je dit op een creatieve manier onder woorden brengt, laat je inspireren door organisaties als Azora, Amaris, Erasmus MC en De Trans. Dit zijn zorgorganisaties die al langer hoog scoren op het doelgroepgericht schrijven van vacatureteksten.

Tip 2: Beschrijf welke impact de kandidaat kan maken
Werken voor én met mensen, dat is een belangrijke reden waarom iemand kiest voor het werken in de zorg. Dus vertel hoe de kandidaat bij de zorginstelling impact maakt. Zet storystelling in en vertel het ware verhaal. Of nog beter: laat toekomstige collega’s aan het woord om te vertellen hoe je in deze functie van betekenis kunt zijn als zorgpersoneel. Is het die glimlach op het gezicht van een dementerende oudere? De ervaring dat de zo zieke patiënt dankzij de zorg elke dag een beetje beter wordt? De knuffel die je krijgt na het bijstaan van een familie in moeilijke tijden?

Een mooi voorbeeld van het tonen van de impact die zorgpersoneel heeft, is de campagne ‘Werken aan beter worden’. Met deze campagne won Erasmus MC in 2018 de Werf& Award.

Tip 3: Besteed aandacht aan de werksfeer
Werksfeer telt aanzienlijk mee bij de keuze voor een nieuwe baan. Voor alle generaties. En bij vrouwen nét even meer dan bij mannen. Het is een inkopper dat in de zorgsector vrouwen goed zijn vertegenwoordigd. Data van Brandchart laat bijvoorbeeld zien dat 83% van de verpleegkundigen vrouw is. Dat maakt het nóg belangrijker om aandacht te besteden aan de werksfeeromschrijving.

Breng dus onder woorden hoe de sfeer is op de locatie of afdeling. Blijf daarbij weg bij holle frases als ‘een informele werksfeer’ of ‘een goede onderlinge sfeer’. Dit zegt nog niks. Geef voorbeelden over waarom de werksfeer is zoals deze is. Vertel bijvoorbeeld over de wandelingen die in de pauze worden gemaakt in het tegenovergelegen park. Of de Wie is de Mol-competitie waaraan de hele afdeling altijd meedoet. Of die heerlijke muffins waarop wordt getrakteerd als een collega is uitgeroepen tot zorgmedewerker van de maand. Kortom: laat de lezer voelen hoe het in de praktijk is.

Tip 4: Beschrijf het voordeel van de werklocatie en de beperkte reisafstand
Misschien ook omdat het merendeel van medewerkers in de zorg vrouw is of vanwege de wisselende werktijden: zorgpersoneel hecht waarde aan de werklocatie en de reisafstand. De werklocatie is het liefst zo dichtbij mogelijk en goed bereikbaar.

Benoem wat de werklocatie zo bijzonder maakt in je vacaturetekst. Is het op loopafstand van het trein- of busstation? Nabij uitvalswegen? Kun je gratis en eenvoudig parkeren? En als je meerdere zorglocaties hebt, wat maakt elke locatie uniek? Is dat de ligging nabij het bos of juist het karakteristieke gebouw?

Tip 5: Gebruik geen wollig en formeel taalgebruik
Schrijf de vacaturetekst alsof je tegen de doelgroep praat. In dit geval schrijf je dus vacatureteksten voor een doelgroep waarbij de menselijke factor heel belangrijk is. Vermijd daarom sowieso wollig en formeel taalgebruik, want zo creëer je afstand en komt de tekst onpersoonlijker over.

Daarbij is de doelgroep overwegend vrouwelijk. Hierop kun je eenvoudig inspelen. Maak de tekst zo begrijpelijk en laagdrempelig mogelijk door de juiste woorden te gebruiken. Wist je trouwens dat een vrouwelijke communicatiestijl bij deze doelgroep een grotere kans op sollicitaties oplevert?

Creëer verbinding met zorgmedewerkers
Door werk te maken van je vacatureteksten, win jij straks de harten van verpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers, anesthesisten, assistent polikliniek en ander zorgpersoneel.

Laat zien dat je weet wat de doelgroep drijft en vertaal dit door naar de vacaturetekst. En zorg daarna dat je vacature ook op de juiste kanalen verschijnt zodat de doelgroep ook écht wordt bereikt. Zo creëer je verbinding en draag jij jouw steentje bij aan het minimaliseren van het verwachtte personeelstekort binnen de zorgbranche.

Iris Wright, Voor Tekst Arbeidsmarktcommunicatie

Iris Wright traint om alle arbeidsmarktdoelgroepen te kunnen bereiken. Hier schrijft en adviseert zij ook over.