Mkb’ers zakelijke dienstverlening investeren meer in welzijn personeel

0
71

Bijna 4 op de 10 mkb’ers in de zakelijke dienstverlening investeren sinds corona meer in het welzijn van hun werknemers, die als gevolg van de pandemie veel meer thuiswerken dan voorheen.

Dit doen zij onder meer door het stimuleren van een dagelijkse wandeling (41 procent), het geven van kortingen op gezonde maaltijden (13 procent) en door (online) sportlessen te organiseren (13 procent).

Ook zijn veel ondernemers een stuk flexibeler als het gaat om de werktijden: bijna twee derde hanteert geen vaste werkuren meer, zolang het werk maar wordt gedaan. Bijna een derde zegt zelfs dat hun werknemers door thuis te werken veel efficiënter zijn en er minder tijd wordt ‘verspild’ bij bijvoorbeeld de koffieautomaat. Bijna 4 op de 10 mkb’ers geven dan ook aan dat zij na de crisis meer zullen thuiswerken dan ervoor.

Dat blijkt uit de MKB Barometer van Teamleader, waarin ruim 300 Nederlandse mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening hun visie geven over de impact van één jaar corona op thuiswerken, arbeidsproductiviteit en het welzijn van hun medewerkers.

Hoewel de sector optimistisch is over de toekomst denkt 52 procent van de mkb’ers in de zakelijke dienstverlening dat de sector blijvend is veranderd door corona. Bijna 6 op de 10 mkb’ers met personeel geven aan dat dit vooral opgaat voor de manier van werken.

Desondanks zien werkgevers vaker (19 procent) dat thuiswerken een positief effect heeft op de arbeidsproductiviteit dan andersom (14 procent). Veel mkb’ers hebben de indruk dat hun personeel thuis harder werkt, maar signaleren wel verschillen tussen personeel met en zonder kinderen. Bijna een kwart (22 procent) stelt vast dat werknemers zonder kinderen productiever zijn dan collega’s met kinderen.

Bron: Teamleader, 6 mei 2021

Lees ook
TNO: Kwart thuiswerkers wil blijven thuiswerken