Vooral interim IT’ers worden nog steeds actief gezocht

0
156

Hoewel de werving van medewerkers bij veel organisaties op een laag pitje staat wegens de corona-crisis, wordt nog steeds actief gezocht naar IT’ers.

Dit blijkt uit een analyse van recruitmentbureau Robert Walters. De vraag naar data managers en data engineers was in maart zelfs groter dan in dezelfde maand vorig jaar. Recruitment consultant Lars Spaans ziet dat veel IT-projecten gewoon doorlopen. ‘Daarnaast zijn IT’ers gewend om op afstand en op onregelmatige tijden te werken.’

IT-banenmarkt blijft redelijk overeind
Het totaal aantal IT vacatures daalde in maart 2020 met 11% ten opzichte van een jaar eerder (volgens Jobfeed). Dat valt alleszins mee, gezien het feit dat we vanaf de eerste week van maart heel snel moesten switchen naar thuiswerken.

Lars: ‘Wij zien dat veel organisaties hun wervingsproces tijdelijk stopzetten, maar dat is vooral omdat zij het lastig vinden om over te schakelen naar een online onboarding proces. Zij willen dus alsnog iemand aannemen zodra de kantoren weer opengaan, waardoor het effect op de arbeidsmarkt binnen IT tijdelijk is.’

Waar veel professionals er op dit moment voor kiezen om niet te bewegen, kunnen IT’ers het zich dus ook in onzekere tijden permitteren om van baan te veranderen.

Verschuiving naar interim
In maart van dit jaar waren er 37% meer tijdelijke IT opdrachten dan een jaar geleden, terwijl het aantal IT vacatures voor vaste functies 20% daalde. De vraag naar uitzendkrachten nam eveneens af met 17%.

Data managers het meest in trek
Binnen sommige functies is de vraag op dit moment groter dan een jaar geleden. Het aantal vacatures voor data managers steeg in de afgelopen maand het meest ten opzichte van maart 2019, namelijk met 58%, en de vraag naar data engineers nam toe met 33%. Data managers en data engineers worden door steeds meer organisaties aangetrokken om hun data-infrastructuur goed in te richten.

Ook de vraag naar IT product owners (+17%) en IT projectleiders (+12%) steeg. Een stevige digitale infrastructuur is en wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Spaans: ‘Bedrijven in de FMCG, retail, maar ook de service industrie, realiseren zich nu dat het online kunnen aanbieden van hun producten en diensten essentieel is. Ik verwacht daarom dat er na deze crisis nog meer geïnvesteerd wordt in het opzetten en optimaliseren van CRM systemen. Dit zijn grote, langdurige projecten.’

Tijdelijke wervingsstop voor beheerders
De huidige crisis heeft wel zijn weerslag op het aantal vacatures voor helpdeskmedewerkers (-30%), systeembeheerders (-28%) en applicatiebeheerders (-30%). De beheerderskant van IT binnen organisaties bestaat uit een vaste kern, en er worden meer mensen voor deze teams aangenomen als de organisatie groeit. De huidige onzekerheid zorgt ervoor dat bedrijven het voor nu bij hun vaste kern houden als het gaat om systeem- en netwerkbeheer. Spaans: ‘Omdat mensen nu thuis werken merken veel bedrijven wel dat het volume van helpdeskvragen toeneemt. Mensen lopen toch vaker tegen problemen aan, nu de meeste communicatie en werkzaamheden naar online applicaties verplaatst zijn. Dat is een tijdelijke situatie, dus ook voor extra handjes wordt eerder naar interim gekeken.’

Ingesteld op thuiswerken
Spaans geeft aan dat de meeste IT’ers de afgelopen weken net zo productief konden zijn als anders: ‘IT’ers werken vaak samen met mensen op afstand, ze zijn het gewend om te communiceren via online tools, en missen het persoonlijke contact daardoor ook minder dan veel andere beroepsgroepen. Daarnaast zijn IT professionals die met teams op afstand werken door het tijdverschil met andere landen het gewend om uren versnipperd over de dag te werken.’

Werven en inwerken op afstand
Het aannemen en inwerken van nieuwe medewerkers is bij IT professionals over het algemeen gemakkelijker dan voor andere vakgebieden. Soft skills spelen vaak een minder grote rol, de werkzaamheden zijn in veel functies individueel uit te voeren, en volledig online. Spaans: ‘Tegelijkertijd zie je wel dat organisaties nog vasthouden aan het idee dat ze een kandidaat eerst persoonlijk willen ontmoeten voordat ze iemand aannemen, en dan vooral als de hiring manager zelf geen IT’er is.’

Een volledig remote onboarding traject is dus ook voor IT posities nog een uitdaging. Spaans merkt dat internationale organisaties hierin voorop lopen. ‘Grote multinationals hebben eerder met dit bijltje gehakt. Daar vinden vaak één of meerdere gespreksrondes via Skype plaats, dus voor hen is de stap om iemand ook daadwerkelijk een aanbod te doen via Skype een stuk kleiner.’

Bron: Robert Walters, 6 mei 2020