Interesse in ‘hipsterbanen’ fors gestegen

0
139

De hipstercultuur heeft voor een stijgende interesse in gerelateerde banen gezorgd. De afgelopen vier jaar is de interesse van werkzoekenden in ‘hipsterbanen’ verdrievoudigd.

Dit blijkt uit gegevens van vacaturesite Indeed.

Stijging van 120%
De community lijkt inmiddels geen alternatieve stroming meer te zijn. Sinds 2015 is het aantal zoekopdrachten van werkzoekenden naar banen als barista’s, bartenders, tattoo-artists en yoga-instructeurs met 120% gestegen, van 91 zoekopdrachten per miljoen in januari 2015 tot 251 zoekopdrachten per miljoen in december 2018.

Grote bedrijven
Opvallend is dat inmiddels steeds meer grote bedrijven op zoek zijn naar medewerkers voor banen die een aantal jaren geleden nog als ‘hipster’ betiteld werden. “Banen die ooit als het domein van hipsters werden gezien, zijn overgestoken naar de zakelijke sfeer”, aldus Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux.

Barista
Een voorbeeld hiervan is de barista. Poos: “Een aantal jaar geleden waren barista’s vooral aan het werk in hippe en onafhankelijke koffieshops. Nu zien we in de top 10 van bedrijven die op zoek zijn naar koffie-experts vooral de namen van corporates en ketens. De NS voert de lijst aan.”

Koffie wint van alcohol
Opvallend is dat er meer vraag is naar barista’s dan naar bartenders. In H2 2018 werden er door werkgevers 585 bartenders per 1 miljoen banen gezocht op Indeed, terwijl dit voor barista’s 867 banen per 1 miljoen waren. “Mogelijk heeft de veranderende houding ten opzichte van alcohol ruimte gecreëerd voor een boom in barista-banen”, aldus Poos.

In Amsterdam is dit verschil nog groter. Hier werden 1523 bartenders gezocht, tegenover 2854 barista’s.

Bron: Indeed, 25 februari 2019