Hinke Wever 29 november 2019 0 reacties Print Interim-managementbureaus groeien ondanks dalende tarieven en margesInterim-managementbureaus werken in een uiterst competitieve markt. De marges en uurtarieven van de branche staan onder druk. Toch nemen de omzetten toe en zijn de spelers in de markt positief, blijkt uit onderzoek van ZiPconomy en ABN AMRO. De afgelopen jaren daalden de bureaumarges en de uurtarieven van de interim-managers. Daling gemiddelde marge De gemiddelde marge ligt inmiddels op 20 procent, waar deze acht jaar geleden nog 30 procent bedroeg. Het gemiddelde uurtarief (inclusief bureaumarge) van een gemiddelde interim-manager is in acht jaar met 20 euro gedaald naar 121 euro per uur. Toch zeggen de bureaus zelf weinig last te hebben van deze trends en zijn ze positief gestemd over de toekomst. De bureaus verwachten dat de vraag naar interim-managers blijft stijgen. Dat blijkt ook uit de stijgende omzetten van dit type bemiddelaars. Waar komt de groei vandaan? Interim-managementbureaus verwachten dat de arbeidsmarkt nog verder zal flexibiliseren en dat de behoefte aan specialisten toeneemt. Daar spelen zij slim op in door zich vooral te richten op specialismen zoals HR, logistiek, finance of overheid. Door selectief en onderscheidend te blijven, kunnen de bureaus blijven voldoen aan de toenemende vraag. Ondanks een substantiële daling van de bureaumarge en de tarieven, zien de interim-managementbureaus daarom nog volop kansen en definiëren zij hun markt als ‘groeimarkt’. Meer variatie Tegelijkertijd is er steeds meer variatie in de invulling van interim-managementopdrachten. Voorheen werden interim-managers vooral ingezet bij verander- en crisismanagement, momenteel zit de groei juist in overbruggingsmanagement, project- en programmamanagement. Interim-specialist Door de behoefte aan specialistische kennis en vaardigheden, wordt de term interim-manager fluïde en gaat steeds meer richting de interim-specialist. Hierdoor wordt het verschil met partijen die bemiddelen voor zelfstandige professionals of executive search bureaus kleiner. Fee-structuur Bureaus specialiseren zich en bieden extra diensten aan, maar uit het onderzoek blijkt ook dat ze niet radicaal vernieuwen. Nieuwe dienstverleningsmodellen zijn beperkt, innovaties vinden blijkbaar eerder plaats binnen bestaande proposities. De fee-structuur is hoofdzakelijk nog traditioneel, al werken bureaus vaker met een vaste vergoedingsfee en succesfee. Bron: ZiPconomy/ABN AMRO, 29 november 2019 ABN AMRO, interim management, ZIPconomy Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever
15-01-2024ABN AMRO: ‘Twee op drie Nederlandse bedrijven onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporte...