Hinke Wever 4 oktober 2024 0 reacties Print ‘Inleners zijn zich onvoldoende bewust van de regels en risico’s bij inhuur van personeel’“Er is een wake-up call nodig in de hele keten van inleners en uitleners van personeel,” zegt Gerbert Jan Valk, CEO van Linden-IT. “Bestaande en nieuwe wetgeving wordt bewust of onbewust genegeerd, er is tekort aan goed getraind personeel en het werk moet wel doorgaan.” Linden-IT voert een marketingcampagne met nadruk op regelgeving. Wat speelt er?“Inleners en detacheringsbureaus verdiepen zich niet of nauwelijks in bestaande en nieuwe regelgeving, merken wij. Ze voeren struisvogelpolitiek.” En dat is een doorn in het oog van Gerbert Jan Valk, CEO van Linden-IT. “Er is een wake-up call nodig in de hele keten van inleners en uitleners van personeel”, vindt Valk. Linden-IT voert daarom nu een marketingcampagne, met nadruk op regelgeving. Linden-IT is een detacheringsbureau voor IT’ers met momenteel ruim 500 gedetacheerden in dienst. Valk heeft ruime ervaring in de flexbranche. Hij werkte onder meer voor Randstad en PEAK IT en is een van de oprichters van Linden-IT, dat actief is sinds 2016 met detachering van ICT’ers. “Niet naleven van de regelgeving leidt op korte termijn tot een ongelijk speelveld en op langere termijn, maar onontkoombaar, tot risico’s op claims van pensioenfondsen en Belastingdienst. Dat gaat over grote bedragen. Ook inleners ontsnappen daar niet aan. Uiteindelijk heeft dat een domino-effect, iedereen in de keten wordt geraakt.” Compliant werken Valk: “Het komt regelmatig voor dat grote organisaties – zelfs vanuit de overheid – via aanbesteding personeel willen inhuren tegen een tarief waarvoor je de ‘terbeschikkingstelling van arbeid’ niet volgens bestaande wet- en cao-regelgeving kunt leveren. En dan heb ik het nog niet eens over de arbeidsmarktdynamiek; alles wat nodig is om personeel te werven en op te leiden. Vaak is voor de gevraagde functies immers training en knowhow op maat nodig.” “Wie als leverancier van personeel (in de vorm van detachering of consultancy) op dat (te lage) aanbod ingaat, verzwijgt dat de regels ook voor hem gelden. Dat is riskant. Op afzienbare termijn wordt de handhaving, die ook met terugwerkende kracht effect heeft, strikter, terwijl een groot deel van de markt zich er nog helemaal geen rekenschap van heeft gegeven.” “Iedereen die personeel aanbiedt, kan straks makkelijker worden gecontroleerd via de WTTA (Wet Toelating ter beschikkingstelling van arbeid). Deze wet leidt tot nieuwe plichten voor zowel uitleners van personeel als inleners. Dit is geen kwestie van ‘wie dan leeft, wie dan zorgt’. Het vraagt nu voorbereiding”, verklaart Valk. “En ook bestaande wetgeving kan niet zomaar worden genegeerd.” Gelijke beloning voor gelijk werk Marcel Reijmers, consultant en directeur van adviesbureau FlexKnowledge bevestigt dit. “De complexiteit van de regelgeving neemt toe. Ook de informatieplicht voor inleners rondom de inlenersbeloning wordt door de WTTA uitgebreider”, zegt hij. “De inlener/opdrachtgever moet heldere informatie verschaffen aan de personeelsleverancier (of dit nu een uitzender of een detacheerder is, dat maakt niet uit) over wat iemand verdient volgens de inschaling en andere arbeidsvoorwaarden in de organisatie van de klant.” “Al wordt dit bij aanbiedingen in de markt met regelmaat anders voorgesteld, detacheerders en uitzenders vallen beide onder de regels voor uitzenden. Dat geldt overigens ook vaak voor werk dat consultants uitvoeren. Als er onder leiding en toezicht van de opdrachtgever wordt gewerkt, zijn ze op dezelfde manier verplicht om de inlenersbeloning te volgen zoals beschreven in de uitzend-cao. Dat ligt niet aan de aard van de dienstverlening, maar aan de wetgeving.” Veel discussie, maar detacheerders moeten zich houden aan uitzend-cao Detacheerders onderscheiden en distantiëren zich in de praktijk graag van uitzenders, bevestigt Marcel Reijmers. “Zij hanteren een ander businessmodel met dus ook een andere propositie. Daarom zijn er veel detacheringsbureaus actief in de markt die vinden dat ze niet onder de uitzend-cao (horen te) vallen, omdat ze werken zonder uitzendbeding (waarbij het einde van de opdracht ook meteen het einde is van het dienstverband). Deze bureaus bieden hun gedetacheerden veel extra’s zoals de zekerheid van een jaarcontract of langer dienstverband, het doorbetalen bij geen opdracht, een opleiding, een auto van de zaak et cetera.” “Toch ontslaat dit hen niet van het toepassen van het loonverhoudingsvoorschrift van de WAADI of de inlenersbeloning, zoals beschreven in de uitzend-cao vanaf het moment dat die algemeen verbindend is verklaard. Vanaf dat moment valt namelijk elke partij die arbeid ter beschikking stelt onder de uitzend-cao (ABU en NBBU).” Grote reikwijdte WTTA De komende wet WTTA heeft een grote reikwijdte, die gaat gelden voor iedereen die arbeid ter beschikking stelt. “Zeker, die wet heeft enorm veel impact. Volgens het toelatingsstelsel (WTTA) moeten inleners/opdrachtgevers ook gaan melden met welke personeelsleveranciers zij zaken doen”, verklaart Reijmers. “Ze mogen straks alleen werken met personeelsleveranciers die zijn toegelaten en die aan strenge eisen moeten voldoen. De hele keten van opdrachtgevers en leveranciers wordt daardoor beter gecontroleerd.” “Als een opdrachtgever zaken doet met een (detacherings- of consultancy)bureau dat achteraf feitelijk valt onder de regels voor een uitzendbureau, maar dat niet is toegelaten in het WTTA-stelsel, leidt dat tot hoge boetes en mogelijk forse loonheffingen en/of aansprakelijkheid voor niet betaalde premies. Wanneer een personeelsleverancier daardoor in financiële problemen komt en failliet gaat, wendt de Belastingdienst zich tot de inlener/opdrachtgever. Dat kan de BD doen op basis van de reeds bestaande Wet Ketenaansprakelijkheid. Met de invoering van het Toelatingsstelsel (WTTA) wordt de controlemogelijkheid vanuit de overheid verder aangescherpt, niet alleen op de afdracht van belastingen en premies, maar ook op de juiste beloning.” “Voor velen lijkt dit nog ‘onweer in de verte, misschien drijft het wel over’, maar dat doet het niet. Certificeringsbureaus draaien overuren om te toetsen waar de uitleners staan. Certificeerders en adviseurs hebben er nu al meer dan een dagtaak aan om iedereen tijdig te informeren en gereed te maken voor dit nieuwe stelsel.” Claims met terugwerkende kracht van individu, pensioenfonds en belastingdienst Reijmers noemt nog meer voorbeelden van risico’s en gevolgen van het niet naleven van de regelgeving. “Stel dat een gedetacheerde werknemer ontdekt dat hij/zij achteraf recht had op meer loon (bijvoorbeeld omdat er geen eindejaarsuitkering is betaald die wel onderdeel is van de inlenersbeloning), dan kan hij of zij dit met 5 jaar terugwerkende kracht achteraf nog opeisen. Met de komst van het toelatingsstelsel zal de controle hierop toenemen en zijn uitzendkrachten en gedetacheerden op dit punt beter beschermd. “In de praktijk komt dit niet zo vaak voor”, vervolgt Reijmers, “maar ook claims die pensioenfondsen opleggen, vormen een fors financieel risico.” “Omdat gedetacheerden onder de regels van de uitzend-cao vallen, hebben zij recht op het StiPP-pensioen en dat geldt zelfs als de uitzend-cao niet algemeen verbindend is verklaard. Als dit pensioenfonds aanklopt bij het detacheringsbureau en met terugwerkende kracht claims legt voor achterstallige pensioenpremie, kan het bureau zodanig worden geraakt, dat het geen middelen meer heeft om zijn belasting te betalen, kandidaten te werven, te betalen, op te leiden, enzovoort. Dat brengt niet alleen dat bureau, maar ook de continuïteit van de workflow bij de opdrachtgever in gevaar.” “Natuurlijk zit ook de Belastingdienst niet stil. Die kan op zijn beurt concluderen dat een detacheringsbureau ten onrechte gebruik heeft gemaakt van een bepaalde (financieel gunstigere) sectorindeling (sector 44 of 45; zakelijke dienstverlening I of II, in plaats van sector 52; uitzenden). De sectorindeling bepaalt de hoogte van de premieafdracht voor de Ziektewet en de Werkhervattingskas. Sinds 2020 moeten alle bedrijven die uitzenden of detacheren zijn ingedeeld in sector 52, maar de praktijk leert dat er nog steeds detacheringsbureaus zijn, die dit niet weten. Dit kan leiden tot premieheffing, rente en boetes met terugwerkende kracht tot 2020. Dat gaat om grote bedragen. Als het bureau vervolgens omvalt, klopt de Belastingdienst ook in die gevallen aan bij de inlener.” Bewustzijn creëren om de workflow veilig te stellen “Wij willen inleners en collega-detacheringsbureaus ervan bewust maken dat de bestaande en komende regelgeving van iedereen een andere mindset vraagt. We moeten ons daar in de gehele keten op voorbereiden, zodat het werk bij opdrachtgevers veilig door kan gaan”, verklaart Gerbert Jan Valk tot slot. “Wij blijven onze gedetacheerden op de juiste manier trainen en tewerkstellen bij onze klanten. In de markt is er veel vraag naar goed opgeleide ICT’ers, die op een juiste manier worden begeleid en op een veilige manier ervaring kunnen opdoen. Daar voorzien wij in. Uiteindelijk zijn ICT-systemen, zoals ook maar al te vaak blijkt in het nieuws, de achillespees van de samenleving en de arbeidsmarkt. Daar wil je betrouwbare mensen en organisaties aan laten werken, die compliant zijn en weten wat ze doen.” Meer weten over de wetgeving? De volgende artikelen van Marcel Reijmers geven meer achtergrondinformatie over huidige en nieuwe wetgeving: Deel 1: nieuwe wetten en de risico’s voor uitleners en inleners Deel 2: het verschil tussen uitzenden, detacheren en consultancy Deel 3: de regels en risico’s bij inhuur Deel 4: De risico’s bij het inhuren van zzp’ers Wat doet Linden-IT? Gerbert Jan “Met Linden-IT zetten wij ons in om ICT-problemen bij klanten op te lossen door de inzet van mensen met kennis van zaken. Daarnaast dragen we zorg voor de groei van ICT-professionals door ze te begeleiden naar mooie opdrachten waarmee ze stappen kunnen zetten in hun carrière. Dit ondersteunen wij onder meer door veel te investeren in opleidingen en het begeleiden van deze IT professionals tijdens en naast hun opdrachten.” “Wij zijn Linden-IT gestart, omdat we zagen dat er in de markt behoefte is aan de opleiding en training van afgestudeerde MBO’ers, maar ook ervaren kandidaten met MBO, HBO- of WO-opleiding. We zorgen voor bijscholing in het gebruik van Microsoft, IT-servicemanagement en communicatievaardigheden. Met ons businessmodel kunnen wij maatwerk leveren aan onze opdrachtgevers.” Lid van NBBU en VvDN “Wij zijn lid van uitzendbrancheorganisatie NBBU. We voldoen aan hun richtlijnen en zijn SNA en NEN-4400-1 gecertificeerd, wat garandeert dat wij en onze opdrachtgevers voldoen aan de wet- en regelgeving. We kiezen bewust voor een transparante en eerlijke manier van werken. Daarmee verminderen wij de kans op misverstanden en juridische complicaties. De ervaring heeft ons geleerd dat dit duidelijker en prettiger is voor ons, voor onze gedetacheerden en onze opdrachtgevers. Daarmee weet iedereen waar hij aan toe is.” “Wij zijn ook lid van de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN), omdat wij hiermee vechten voor het sluiten van een detacherings-cao die meer recht doet aan de arbeidsvoorwaarden die detacheerders bieden. Als die cao er is, stelt die ons in staat om regels te volgen die verschillen van de uitzend-cao, maar zo ver is het nu nog niet. consultancy, detachering, toelatingsstelsel, Uitzenden, WTTA Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever
17-03-2025Frank van Gool blijft na afscheid pleitbezorger van arbeidsmigratie: “Wilders kan mijn telefoontje...