loading
views

Solliciteren via Twitter populairder

Volgens het Centraal Planbureau is Twitter onmisbaar in het moderne sollicitatieproces.

Dit zou blijken uit de Macro Economische Verkenning 2019.

Volgens Twitter zelf wordt het platform intensief gebruikt voor het aanbieden en vinden van banen. De hashtag #vacature staat elk jaar bovenaan de ranglijst van meest gebruikte hashtags.

Millennials
Uit het onderzoek Twitter Insiders 2018 in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat millennials vaker bedrijven via social media benaderen. 65% in de categorie 18-24 jaar is bang dat hun cv niet zwaar genoeg is, waarbij de helft van deze groep hierdoor vaak zelfs afziet van het solliciteren voor een baan. Ook hebben veel millennials het gevoel dat alleen een opleiding niet meer genoeg is voor een baan, wat zorgt voor een toenemende prestatiedruk.

Twitter maakt het mogelijk om een bedrijf rechtstreeks te benaderen. Twitter geeft hiervoor de volgende tips:

  • Zorg voor een volledig profiel, met een korte, heldere bio en eventueel een link naar je online cv of blog
  • Kies een passende, serieuze profielfoto
  • Maak duidelijk wat je zoekt – je sociale netwerk is hier je kracht
  • Help ook anderen, om likes en retweets te verdienen

Met een zorgvuldig geformuleerde tweet trek je op originele wijze de aandacht van recruiters. Houd daarbij rekening met de volgende punten:

  • Toon persoonlijkheid – een tweet bestaat uit maximaal 280 tekens. Maak gebruik van afbeeldingen, video’s, emoji’s, GIFs of een poll om de aandacht te trekken en maak jezelf vindbaar met #ZoektWerk.
  • Vermijd modewoorden – als je het niet in het echte leven zou zeggen, waarom zou je het op Twitter zeggen?
  • Zorg dat het bericht duidelijk, beknopt en creatief is.
  • Wees authentiek.
  • Zorg dat je de cultuur van het bedrijf goed kent en dat je tweet hierop aansluit

#OneTweetCV
Twitter UK bood begin oktober vijf Twitteraars unieke werkervaring bij het hoofdkantoor in Londen. Sollicitanten hoefden alleen een beknopte sollicitatie sturen naar @TwitterUK met de hashtag #OneTweetCV. De meest succesvolle kandidaten mochten een dagje (betaald) doorbrengen op de verschillende afdelingen van het hoofdkantoor.

Bron: Twitter, 24 oktober 2018

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek