Zie je kandidaten als partners

0
246

Zie je kandidaten als partners

Door Esther van Nierop, Partner Professionals in Trainen (PiT)

Esther van Nierop
Esther van Nierop

De arbeidsmarkt is krap. De vraag naar kandidaten is enorm en de werkloosheidscijfers zijn laag. Kandidaten hebben nu een goede onderhandelingspositie. Zij kiezen voor wie zij willen werken. Dat betekent dat je je kandidaten moet gaan zien als partners en ambassadeurs.
Hoe kun je hen verleiden om via jouw organisatie te werken? Voor elke organisatie en dus ook voor arbeidsbemiddelaars is dat nu de grote uitdaging.

Praktische tips

  • Spreek de ‘taal’ van je kandidaat. Verplaats je in de wereld van de kandidaat en ga connecties aan in die wereld.
  • Creëer een duidelijk imago zodat kandidaten, talenten, weten waarvoor ze bij je terecht kunnen! Durf te kiezen, dan kiest het talent voor jou als werkgever. Wees de specialist voor jouw doelgroep kandidaten.
  • Zorg voor de juiste mindset en de juiste aandacht. Je opdrachtgever is belangrijk maar je (potentiële) kandidaat nog belangrijker! Als jij niet het juiste talent weet te selecteren, realiseer je immers geen plaatsingen. En vind je de juiste kandidaat, koester deze dan met oprechte, zinvolle begeleiding en werkkansen.
  • Stel je op als businesspartner voor je kandidaat! Inventariseer de wensen, eisen, behoeften en ga samen op zoek naar de juiste plaatsingen, de ideale baan voor de kandidaat.
  • Investeer in je kandidaat en denk ‘out of the box’. Investeer in omscholingstrajecten voor kandidaten die de juiste mentaliteit hebben. Vaardigheden, kennis kun je mensen aanleren, werkmentaliteit, mindset is veel lastiger aan te leren!
  • Verdiep je in de relatie met je ‘collega’, want dat is een flexkracht, het is je collega. Als de relatie tussen ‘collega’s’ goed is kun je rekenen op de gun-factor, de loyaliteit van de flexkracht en dat is goud waard!

Ken je kandidaat en zijn of haar interesses
Er zijn intermediaire organisaties die mensen uit een specifieke doelgroep inhuren of in dienst nemen om zich goed in de doelgroep te kunnen verplaatsen. Ken je kandidaat, verdiep je in zijn of haar wereld. Welke informatie is voor hen interessant, wat zijn activiteiten die ze graag doen, waar kun je ze vinden op social media? Allemaal belangrijke informatie om je talenten te kunnen vinden en te verrassen. Dat is de manier om je (potentiële) kandidaten een beetje ‘verliefd’ te maken op jouw bedrijf of bureau.

Door kandidaten te verrassen maak je ze nieuwsgierig, ‘verliefd’ op je organisatie en kun je laten zien wat je de kandidaten te bieden hebt als uitzendondernemer, detacheerder. Je kunt ze verrassen met passende vacatures, diversiteit aan vacatures en daarvoor moet je als uitzender je opdrachtgevers goed kennen om de win-win situatie te creëren.

Als je talent hebt weten te verrassen en ze zijn ‘verliefd’ op jouw organisatie, werken voor je als flexkracht, dan wil je dit talent natuurlijk graag behouden voor je onderneming. Je wilt dat de kandidaat van je bedrijf gaat ‘houden’ en je niet ‘verlaat’ voor het eerste beste nieuwe aanbod van een andere flex-ondernemer!

Wees de specialist voor jouw doelgroep
Verras beschikbare en potentiële kandidaten met je aanbod van vacatures. Maar verras je publiek ook met kennis, wetenswaardigheden en interessante informatie die voor jouw doelgroep kandidaten van toepassing is. Verdiep je in de wereld van kandidaten die je een baan kunt aanbieden en bouw een community op waarin je laat zien wat jouw organisatie voor de kandidaat kan betekenen en dat je ‘de wereld’ van de kandidaat volgt en begrijpt.

Hoe is je mindset?
Kijk kritisch naar de mindset in de organisatie. Is er werkelijk aandacht voor de begeleiding van de kandidaat en zijn/haar loopbaan? Is er ruimte voor gesprek met kandidaten? Komen hun competenties en wensen goed in beeld? Hebben we oprecht contact met de kandidaat zodat we deze steeds een aanbod op maat kunnen doen? Hoe ondersteunen de leidinggevende(n) deze mindset en de daaruit volgende aanpak? In mijn trainingsaanbod voor managers/leidinggevenden ga ik hier op in. Out of the box, weg van de dagelijkse praktijk verzorgt Professionals in Trainen vier keer per jaar de Business Boost voor ondernemers/managers. Een training van 3,5 dag in de Spaanse zon of de sneeuw in Oostenrijk. Sparren met collega ondernemers/managers, doelen vertalen naar concrete acties en daarbij behorende vaardigheden én motivatiemanagement, hoe neem je een team mee, hoe inspireer, motiveer je medewerkers en hoe boek je resultaat, groei. Na de training gaan deelnemers weg met energie en inspiratie en houden sommige groepen er zelfs een intervisiegroep aan over om elkaar te blijven challengen.

Stel je op als businesspartner
Voor een langdurige relatie is het van belang om je ‘talenten’ te blijven volgen en boeien. Laat zien en ervaren dat ze belangrijk zijn voor jouw onderneming. Investeer in je kandidaat. Stel je op als werkgever (want dat ben je als uitzender en nog meer als detacheerder!), ga gesprekken aan over opleidingswensen, ontwikkelingsstappen en wat jouw kandidaat/medewerker voor ogen heeft als ‘ideale wereld’ in het werkzame leven. Denk mee in kansen en geef vooral oprechte aandacht.

Pak de HRM-rol
Tijdens interim opdrachten merk ik dat veel consultants/intercedenten het best lastig vinden om de HRM rol te pakken in contacten met de kandidaat. Jammer, want als je de wensen kent van je kandidaat, dan heb je de meeste kans dat de relatie slaagt en je jouw kandidaat blijft boeien met de juiste banen. Dus schroom niet, ga het gesprek met de kandidaat regelmatig aan en vraag goed door.

Blijf in contact
Tijdens mijn trainingen merk ik dat het vinden en werven van kandidaten vaak nog wel lukt, maar het blijven volgen vanuit oprechte interesse, gebeurt minder vaak. Daardoor kun je een kandidaat verliezen aan een andere opdrachtgever, zonder het te merken. Blijf dus in contact, zodat je weet of je kandidaat zich happy voelt bij de opdrachtgever.

Tot slot, niet ieder ‘huwelijk’ houdt stand en soms is het ook goed dat de wegen scheiden en ieder zijn/haar eigen weg gaat. Maar zolang je elkaar kunt verrassen, boeien en binden, zolang je het ‘huwelijk’ spannend kunt houden, kunnen uitzender en flexkracht een prachtige langdurige arbeidsrelatie aangaan, die voor allebei een win-win is.

Succes met het creëren van waardevolle relaties!

Esther van Nierop, Partner Professionals in Trainen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here