Grootste crisis? Les van Goldschmeding

0
5848

Grootste crisis in tijden

Column door Aart van der Gaag, commissaris van het project Op naar de 100.000 banen

Aart van der Gaag
Aart van der Gaag (foto: Esther Meijer)

‘Dit heeft de uitzendsector nog nooit meegemaakt,’ zei een oude uitzendtycoon mij van de week. ‘Maar…,’ zei ik, ‘herinner je je 1982 niet? In drie maanden ging er meer dan 50% van de uitzendomzet af.’ ‘Oh ja,’ zei hij, ‘je hebt gelijk.’

Niet dat ik in 1982 al lid van de uitzendcommunity was, ik was toen directeur van het Groene Kruis in den Haag, een enorme thuisorganisatie waar ik overigens wel als eerste in die sector het uitzenden binnenbracht.

Maar de verhalen kende ik en ik werd er vooral nog aan herinnerd toen ik directeur van Vedior/ASB werd. ASB was namelijk voor 1980 nog de marktleider in de uitzendbranche, Randstad een goede tweede. Na die crisis kwam Randstad er als winnaar uit en het geheim was eenvoudig: waar ASB als een gek bezuinigde, vestigingen sloot, veel personeel eruit, pakte Frits Goldschmeding het rustiger aan, hij liet het vestigingennetwerk in tact en was klaar toen de nieuwe groei weer kwam. Daarna waren ze lang onverslaanbaar als marktleider.

Het was overigens een heel ander landschap, de ABU had zo’n 60 leden, zo’n vijftien grote en de rest MKB. Daarmee hadden ze 90% marktaandeel en van die 90% hadden de grote dan weer 90%. Kom daar nu nog eens om met minstens 12.000 uitzendpartijen.

Over Frits Goldschmeding gesproken, in 2012 kwam ik hem tegen en we hadden het over de marktontwikkelingen. Iedereen kent volgens mij zijn model dat econometrisch geschoeid is, maar net zo goed elementen kent van de reeks van Fibonacci. Hij zei tegen mij: ‘Aart, we krijgen jarenlange groei, in 2019 een dip die van vrij korte duur zal zijn, en dan weer een paar jaar groei.’

Ik zei dat ik het wonderlijk vond dat hij zo lang vooruit kon kijken, ondanks alle ontwikkelingen, de eurocrisis, de brexit (was nog niet aan de orde, hoor) en alles wat we nog niet wisten. Zijn antwoord was: ‘De echte economie wint altijd.’
Ik tweette het in 2012 en het werd mijn meest geretweete en geciteerde tweet ooit.
Dus…, nee, zelfs Frits wist niet dat deze corona zou toeslaan, maar hij wist wel dat er een dip zou komen en dat we er weer uit zouden komen.

Dus uitzenders, hou u daaraan vast en onthou de les van 1982: zet uw organisatie klaar voor wanneer het weer ophoudt en de bedrijven u harder nodig zullen hebben dan ooit.

Aart van der Gaag
Twitter: @aartgaag

Zie ook
Aart van der Gaag blikt terug
Goldschmeding, oprichter Randstad begint stichting voor goede doelen

Vorig artikelHoe kun je je kansen op werk vergroten?
Volgend artikelInitiatief ‘HouJeWinkelmeisjeAanHetWerk’ voor retailers
Aart van der Gaag
Aart van der Gaag (71) is commissaris en boegbeeld van het project 'Op naar de 100.000 banen', een initiatief van VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland om werkgevers te informeren en te inspireren rond de banenafspraak. Als inspirator van het project 'Op naar de 25.000 banen' verricht hij dezelfde werkzaamheden voor overheidswerkgevers. Van der Gaag begon zijn werkzame leven bij de Federatie Sociale Werkvoorziening, een voorloper van Cedris. Hij was verder onder meer directeur van het GAB Utrecht, van de uitzendorganisaties Start en Vedior en van de ABU (de Algemene Bond Uitzendbedrijven). Van deze organisatie was hij ook voorzitter. Hij is, naast zijn officiële rollen, continu bezig met de arbeidsmarkt o.a. als medeoprichter van PTA (platform toekomst van de arbeid) waarin een groot aantal organisaties, ondersteund door de Argumentenfabriek, vanuit de praktijk modellen ontwerpen voor een beter functionerende arbeidsmarkt www.toekomstvanarbeid.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here