Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan

0
259

Salaris blijkt de belangrijkste reden voor vertrek, 42% van de tevreden werknemers geeft aan bij aanbod van een beter salaris van werk te willen wisselen. Maar met goede communicatie, flexibele werktijden, leuke collega’s en inhoudelijk interessant werk kun je ze vasthouden.

Dit blijkt uit onderzoek onder 680 werknemers uitgevoerd door werkgeverspartner Please, en uit onderzoek door DirectResearch onder 300 werkgevers in maart 2022.

Een op de drie
Ondernemers geven zichzelf gemiddeld een 8 als het gaat om goed werkgeverschap. Ook geeft 67% van de werknemers hun werkgever een 8 of hoger. Toch kunnen werkgevers er niet vanuit gaan dat tevreden medewerkers ook loyale medewerkers zijn: maar liefst 1 op de 3 staat op dit moment open voor een nieuwe baan, waarbij salaris de belangrijkste reden voor vertrek is. Als werkgevers niet voldoende vinger aan de pols houden bij hun medewerkers ligt vertrek op de loer.

Salaris en arbeidsvoorwaarden
Ruim 42% van de tevreden werknemers geeft aan bij aanbod van een beter salaris van baan te willen wisselen. Opvallend is dat nog geen 18% van de tevreden werknemers blij is met het salaris. Ook secundaire arbeidsvoorwaarden (15,5%) zijn een belangrijke reden voor vertrek.

Salaris niet doorslaggevend
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat vooral andere factoren dan salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden bepalen of een werknemer tevreden is met zijn of haar baan. Denk aan flexibele werktijden, leuke collega’s en inhoudelijk interessant werk. Charlotte Bastiaans, Business Manager Please: “Concurreren op salaris alleen mag dan aantrekkelijk zijn in deze krappe arbeidsmarkt, maar raden we sterk af omdat je zo een onhoudbare situatie in de hand werkt.”

Onrust bij personeel
“We zien dat werknemers worden weggekocht bij concurrenten, de hoogste salarissen krijgen en de mooiste plaatjes worden gepresenteerd, met als risico dat nieuw personeel eigenlijk niet binnen het team past of toch niet over de juiste ervaring beschikt. Met als gevolg dat er onrust ontstaat omdat het bestaande personeel vergeten wordt, extra druk op inwerken voelt, ontevreden is of weggaat omdat ze voor hetzelfde werk minder betaald krijgen dan het nieuwe personeel,” aldus Bastiaans.

Luisteren en communiceren
Werknemers geven dan ook aan het belangrijk te vinden dat werkgevers aandacht hebben voor het personeel, goed communiceren en luisteren. Van alle werknemers die hun werkgever een onvoldoende geven, noemt 61% communicatie als verbeterpunt. Van de werkgevers die rapportcijfer 6 of 7 krijgen, moet 40% beter communiceren. En juist op dit vlak laten werkgevers steken vallen.

Besteed tijd mét personeel in plaats van aan personeel
“Ondernemers moeten zich meer richten op de ‘zachte’ kant van het werkgeverschap: aandacht geven, communiceren en luisteren. Als je meer tijd met je mensen doorbrengt weet je wat er speelt en wat zij belangrijk vinden Zo kom je niet voor verrassingen te staan en onderscheid je je als werkgever positief van concurrenten.”

Bron: Please, 15 september 2022