Graaf dieper bij werving en selectie en vertrouw op data

0
176

Graaf dieper bij werving en selectie en vertrouw op data

Kristel Teirlinck
Kristel Teirlinck

Door Kristel Teirlinck, consultant MatchQ

Het is eind december, de kerstboom staat er weer mooi bij en overal schitteren lichtjes. De kortste dag en langste nacht liggen alweer achter ons. We zijn op een keerpunt.
Dit is vanouds een periode om te bedenken wat ertoe doet in het leven.

Waar geniet je van? Wat wil je nog graag leren?
Waar geef je aandacht aan? En hoe doe je dat?

Doordenderen op dezelfde manier, dat heeft nu even geen zin. Dit geldt ook voor de wereld van werk. Als je als bedrijf en werkgever mee wilt doen in deze arbeidsmarkt, kun je niet meer je tijd verspillen aan de verkeerde dingen. Daar win je de wedstrijd niet mee. Toch gebeurt het.

Gelukkig zijn er berichten dat ervaring steeds vaker geen vereiste meer is op de arbeidsmarkt. Maar toch merk ik dat er nog genoeg bedrijven in oude patronen blijven hangen. Er wordt nog te veel in hokjes gedacht door uit te gaan van het CV in het selectieproces; heeft iemand de juiste achtergrond qua opleiding? Is de persoon al werkzaam geweest in een vergelijkbare functie? Recruiters zoeken zich suf naar het schaap met de vijf poten. Ze hebben de hele regio uitgekamd om mensen te vinden met vergelijkbare werkervaring. Ze worstelen met de schaarste aan zulke geschikte kandidaten, die dan ook nog bereid moeten zijn om te solliciteren.

In deze tijd, waarin de arbeidsmarkt sneller verandert dan ooit, kun je niet meer alleen matchen op basis van opleiding en werkervaring. Je mist een hoop kandidaten die op basis van skills, gedrag en drijfveren eigenlijk harstikke geschikt zijn en graag willen wisselen van sector. Zoals Jan Meijning aangeeft in zijn artikel voor PW, maakt een slimme HR-afdeling gebruik van data-analyse in het wervingsproces om het gedrag te kunnen voorspellen van sollicitanten en werknemers. Inzicht dat uiterst relevant is voor de selectie, maar ook training, ontwikkeling en doorstroom van medewerkers en kandidaten. Zet solide assessments in om data te verzamelen met voorspellende waarde over iemands gedrag op de werkvloer.

Hiermee verkrijg je inzicht of iemand succesvol kan worden in de functie. Je ziet ook hoe iemand zich kan ontwikkelen, omdat de gewenste ontwikkelingsdoelen aansluiten op het gedrag wat van nature bij iemand past. “Door data te gebruiken om gedrag te voorspellen kun je in het wervingsproces een spade dieper gaan dan het zoeken naar de standaard proactieve, flexibele teamspeler met een hands-on mentaliteit”, aldus Jan Meijning.

Zo kun je patronen ontdekken, die onder de oppervlakte liggen, waar je anders nooit achter zou komen.
Je wilt bijvoorbeeld toch geen manager aannemen op basis van de bekende ‘klik’, terwijl het team eigenlijk een heel ander type manager nodig heeft dan jijzelf bent?

Conclusie: dig deeper voor duurzame resultaten in matching. Het vraagt wat investering in tijd en aandacht, maar voor de langere termijn verdient dat zich terug in de wervingskosten. Last but not least leidt dit tot tevreden werknemers, werkgeluk en vernieuwing. Daar snakken we toch allemaal naar?

Fijne feestdagen allemaal!

Gerelateerd
Handig, data driven recruitment, maar welke data gebruik je?
Ontdek de vaardigheden en competenties van medewerkers
Arbeidsmarktscan van MatchQ goedgekeurd door ministerie SZW
MatchQ meet succesvol werkgedrag voor selectie medewerkers

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here