"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Tweede evaluatie meldplicht buitenlandse werknemers: naleving verbeterd, maar administratieve lasten blijven knelpunt

Minister Paul wil administratieve lasten voor bedrijven verminderen, maar zonder afbreuk te doen aan de bescherming van werknemers, zo schrijft ze aan de Kamer.

De naleving van de meldplicht voor buitenlandse werknemers die tijdelijk in Nederland werken, is de afgelopen jaren verbeterd. Toch blijft de administratieve last voor bedrijven een belangrijk knelpunt. Dat blijkt uit de tweede evaluatie van de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie (WagwEU), die minister Mariëtte Paul (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Sinds 1 maart 2020 moeten werkgevers uit de EU, EER en Zwitserland die werknemers tijdelijk in Nederland laten werken, deze detacheringen melden bij de Nederlandse overheid. De meldplicht is bedoeld om beter zicht te krijgen op welke bedrijven actief zijn in Nederland en om arbeidsmarktfraude, onderbetaling en oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Meer duidelijkheid en beter toezicht

Volgens de evaluatie is het voor de meeste buitenlandse dienstverrichters en Nederlandse opdrachtgevers inmiddels duidelijk wanneer de meld- en controleplicht geldt. Daarmee is sprake van een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste evaluatie uit 2023.
Ook toezichthoudende instanties – zoals de Nederlandse Arbeidsinspectie, de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) – geven aan dat de meldplicht een waardevolle bron is voor risicoanalyses en gerichter toezicht.

Blijvende knelpunten

Toch blijft de uitvoering niet zonder problemen. Bedrijven ervaren nog altijd administratieve lasten, onbekendheid met de regels en interne afstemmingsproblemen, wat leidt tot ondermelding en foutieve gegevens. De minister kondigt daarom gerichte voorlichtingscampagnes aan en wil de zichtbaarheid van de handhaving vergroten.

Sociale partners, zoals vakbonden, signaleren bovendien dat de toegang tot meldgegevens omslachtig is en dat ontvangen data vaak onvolledig of anoniem zijn. Daardoor is toezicht op cao-naleving lastig. SZW gaat met sociale partners en de Arbeidsinspectie in gesprek om de toegang tot meldgegevens te verbeteren.

Technische verbeteringen

De afgelopen jaren is geïnvesteerd in het meldloket postedworkers.nl om de gebruiksvriendelijkheid en datakwaliteit te verhogen.
Zo is het loket sinds 2024 gekoppeld aan het KvK-register en kunnen bedrijven bestaande meldingen hergebruiken. Toch blijkt deze mogelijkheid nog niet overal bekend. Een aanvullende handleiding met voorbeeldafbeeldingen en een nieuwe factsheet moeten daar verandering in brengen.

Europese ontwikkelingen

Het kabinet onderzoekt ook mogelijkheden om de regeldruk verder te beperken. Daarbij wordt gekeken naar maatregelen uit Duitsland (risicogebaseerde aanpak) en Spanje (vrijstelling voor kortdurende detacheringen). Daarnaast werkt de Europese Commissie aan een voorstel voor een Europees meldloket voor grensoverschrijdende detacheringen. Nederland neemt dit mee in de verdere uitwerking van het beleid. “We willen de administratieve lasten voor bedrijven verminderen, maar zonder afbreuk te doen aan de bescherming van werknemers,” aldus minister Paul.

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *