SLUIT MENU

Kandidaten over de héle arbeidsmarkt loodsen is de toekomst voor uitzendbureau’s

“AI die specifiek getraind is om matches te maken tussen mensen en werk kan de motor worden van je uitzendplatform en echt verschil maken voor je organisatie.” Laurens Waling, Chief Evangelist bij 8vance, legt uit hoe specifieke AI matches maakt die we zelf niet hadden kunnen bedenken en daarmee kandidaten perspectieven biedt die écht het verschil maken.

“We denken nu vaak dat als AI in 80% van de gevallen doet wat we als mens kunnen doen, dat we dan vooral winst behalen in efficiëntie. Maar mijn beleving is dat het 150 of 200% beter is dan wat wij als mens zouden kunnen bedenken. AI kan matches maken die we als mens niet hadden kunnen bedenken. Dus die dronepiloot die ik zoek, die kan ik eigenlijk vinden bij de heftruckchauffeurs, omdat die dezelfde soort bediening gebruiken en een bepaald ruimtelijk inzicht hebben.” 

Laurens Waling, Chief Evangelist bij 8vance, vindt dat dit soort technologie uitzendbureau’s helpt om écht verschil te maken. “Dan ga ik mij bij jou als uitzendbureau inschrijven. Want jij gaat mij over die arbeidsmarkt helpen. Beter dan welk ander bureau ooit. Je komt met nieuwe, mooiere combinaties en je geeft mij een carrièreperspectief. Het is echt persoonlijk en ik voel me geen nummertje.”

Lees ook: Laurens Waling in managementteam 8vance – Flexnieuws.nl

API’s als motor van je uitzendplatform

8vance maakt AI die specifiek getraind is in skills-based matching. Er is een volledig platform beschikbaar, maar uitzenders kunnen het ook met API’s integreren in platforms die ze al in gebruik hebben. Voor de gebruiker is helemaal niet te merken dat 8vance achter de koppelingen zit, maar de specifieke AI wordt daarmee wel de motor van het uitzendplatform.

“Er is echt een verschil tussen specifieke AI en generatieve AI. Iedereen kan tegenwoordig met generatieve AI er algemene vragen aan stellen en ook makkelijk allerlei koppelingen bouwen en dat integreren in je bestaande systeem. Dat geeft ook best leuke antwoorden, maar het geeft geen robuuste antwoorden: je kan er niet echt mee gaan doorrekenen. Wil je dus diepgaandere berekeningen maken, dan heb je specifieke AI nodig,”aldus Waling.

De AI van 8vance is getraind op specifieke data van heel veel profielen, vacatures en opleidingen om daarin de beste matches te kunnen maken. De diepgang van de algoritmes die je gebruikt om een specifieke vraag beter te kunnen oplossen maakt het mogelijk om kandidaten skills-based te matchen. Waling: “Je loodst een kandidaat eigenlijk over de arbeidsmarkt heen. Je kunt met matches naar voren komen die je in eerste instantie niet zou kunnen bedenken. Maar je maakt ook een carrièrepad en je kunt inzien welke kandidaat nu geschikt is voor welke stap. Op basis van skills, skills gaps identificeren, en bepalen wat voor opleiding je misschien wilt aanbieden. Dit is de toekomst voor uitzendbureaus.”

Lees ook: Meer groei bij recruitmentbureaus die werken met AI – Flexnieuws.nl

Van ad hoc naar strategisch partner

Waling legt uit dat de koppeling van specifieke AI aan uitzendplatforms een upgrade in je dienstverlening teweeg brengt. “Dan lever je niet alleen ad hoc wat er in de vacature gevraagd wordt, maar kun je strategisch gaan nadenken welke skills er nodig zijn in de organisatie. En aangeven wat voor talent pool er nodig is en welke kandidaten je in de toekomst nodig hebt.”

Met het bouwen van een dergelijke skills funnel kunnen uitzendbureau’s dienstverlening bieden op een nieuw niveau en de stap maken naar een rol als strategisch partner. Dit kan zelfs op brancheniveau, door carrièrepaden te maken over organisatiegrenzen heen. Een voorbeeld is het in kaart brengen van de skills die aanwezig zijn bij kandidaten die werken op Schiphol. Als je bij bedrijf 1 werkt en bepaalde skills hebt, kan worden voorspeld dat je ook kunt werken bij bedrijf 2 en 3.

Lees ook: Nationale AI-agenda arbeidsmarkt moet werving en selectie in goede banen leiden – Flexnieuws.nl

Waling: “Het is de trend op dit moment in heel HR om te kijken naar skills én naar hoe AI je kan ondersteunen. Door de meerwaarde van het combineren van die twee en op grote schaal te kunnen doorrekenen is er een enorm momentum op dit moment in de hele AI-branche. Zeker ook gezien de tekorten en problemen met verzuim en uitval. Als uitzendbureau moet je dat ook faciliteren.”

Meer weten? Op donderdag 15 mei om 10:45 deelt Waling aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe je kandidaten over de arbeidsmarkt kunt begeleiden. Hoe pakt HR dit aan en hoe kunnen uitzendbureau’s op die trend aansluiten?

Meld je hier nu gratis aan voor de webinar “Hoe kun je jouw instroom en doorstroom boosten met slimme AI”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *