Arthur Lubbers 1 november 2024 0 reacties Print Roel Plasman (Careermaker): “De kansen op de complexe markt liggen in duurzame recruitment”De ABU Marktmonitor laat al jaren een daling van het aantal uitzenduren zien. Toch zijn ze er bij Careermaker van overtuigd dat zij de komende jaren bij de snelle groeiers in de FlexNieuws TOP100 zullen staan. Martijn de Jong, directeur Careermaker: “De toekomstige groei zit in duurzame recruitmentoplossingen.” Bij de transitie van uitzender naar recruitmentorganisatie hoort ook een andere dienstverlening. Want de trend is: minder uitzenden, meer recruitmentoplossingen. “Recruitment is complexer dan ooit. En juist dat is ons specialisme,” stelt Roel Plasman, operationeel directeur Careermaker. Het gaat goed met Careermaker. Afgelopen jaar steeg de omzet met 7% en men heeft er alle vertrouwen in dat die groei komende jaren doorzet. Ondanks een stagnerende economie en krimpende volumes in de uitzendmarkt. Roel Plasman, operationeel directeur Careermaker, verklaart de groei door te wijzen naar de strategie. “We hebben ervoor gekozen om te focussen op drie branches: klantcontact, logistiek en techniek. Tegen alles wat daarbuiten ligt, durven we ‘nee’ te zeggen. Voordeel van specialiseren is dat je die doelgroepen echt kent, weet hoe je hen moet bereiken en hoe je hen in beweging kunt krijgen.” Die focus en specialisatie zie je volgens Plasman ook terug in de samenwerking met de klant. “Wij gaan een stap verder dan de initiële klantvraag.” Martijn de Jong, directeur Careermaker, licht dit toe: ‘’Als een klant tien mensen vraagt en de volgende maand weer tien, dan kun je gewoon telkens die tien mensen leveren, maar dat is geen duurzaam model.” Careermaker begint liever een gesprek met de klant op consultancy-niveau. “Wat zit er achter die personeelsvraag; is het groei, vervanging, ziekteverzuim of ligt de uitstroom te hoog? Zo ja, hoe komt het dat de achterdeur openstaat? Door mee te denken bij het vinden van oplossingen help je de klant echt, voorzie je in zijn werkelijke behoefte.” ‘’Als een klant tien mensen vraagt en de volgende maand weer tien, dan kun je gewoon telkens die tien mensen leveren, maar dat is geen duurzaam model.” – Martijn de Jong, directeur Careermaker Personeelsvraag blijft in klantcontactbranche “De flexbranche is een heel dynamische markt, waarin een groot tekort aan personeel is en dat zal de komende 10-15 jaar ook wel zo blijven”, stelt Plasman. Tegelijkertijd ziet hij dat de uitzendbranche onder druk staat door een dalende trend in uitzenduren. Neem daarbij de strengere wet- en regelgeving die flexwerk onder druk zet en je weet dat de markt er niet florissant voor staat. Toch ziet Careermaker kansen op die complexe markt. “De vraag naar flex blijft toenemen.” Lees ook: Organisaties laten massaal kansen liggen voor oplossen personeelstekort Dat geldt ook voor het bemiddelen van personeel voor klantcontact- of customer service centers, een specialisme waarin Careermaker al meer dan 20 jaar ervaring heeft opgebouwd. Het is een misvatting dat dit werk allemaal door AI en chatbots wordt overgenomen. De Jong: “In bijvoorbeeld de facilitaire klantcontactcenters zie je dat de wat simpelere vragen geautomatiseerd kunnen worden. Daar is meer ruimte voor dergelijke technologische toepassingen. Bij het hoogwaardige klantcontactvragen zoals de finance-wereld, waar meer specialistische kennis is vereist, waarderen mensen het als er ook daadwerkelijk een mens aan de andere kant van de lijn zit.” Plasman denkt dat AI inderdaad voor een efficiency-slag kan zorgen, maar ook dat het menselijk contact niet verdwijnt. “In het klantcontactbranche wordt gekeken of de capaciteit terug te brengen is door chatbots of AI-tools. Een deel van de gesprekken zijn op die manier over te nemen. Ook het outsourcen naar het buitenland blijft in trek. Toch blijft er behoefte aan contact met echte mensen in Nederland. Dus die personeelsvraag in het klantcontactsegment blijft.” Recruitment ‘complexer dan ooit’ De grote uitdaging is volgens Plasman dat recruitment ‘complexer dan ooit is’. “De tijd dat kandidaten een vestiging binnenliepen of via een job site solliciteren, is voorbij. Je hebt nu tig kanalen nodig om de juiste doelgroep te vinden en te bereiken. Dat is ons specialisme. Wij zijn continu bezig met het ontwikkelen van tools, het aanboren van nieuwe kanalen en we lopen voorop in recruitment- en job marketing.” Lees ook: De vacature is de grootste vijand in recruitment De vraag ‘hoe kom ik aan goed personeel?’ zal organisaties hoofdbrekens blijven bezorgen. En juist daar ligt de focus van Careermaker, legt Plasman uit. “Wij zijn de early adopters van de techniek die daarvoor de laatste jaren is ontwikkeld. Wij kunnen alle instrumenten binnen recruitmentmarketing inzetten om grote aantallen kandidaten snel te bereiken en sollicitanten binnen te halen.” “Wij zijn er steeds handiger in geworden de doelgroepen te vinden en in beweging te krijgen. Dit doen we bijvoorbeeld door marketingcampagnes, via Indeed en social media (Instagram, TikTok, Facebook). We draaien ook specifieke job marketingcampagnes voor klanten die wel een eigen recruitmentafdeling hebben, maar toch de juiste mensen niet kunnen vinden. Dan heb je het dus niet meer over uitzenden, maar over andere vormen van dienstverlening.” Careermaker boekte in 2023 een omzet van € 15,8 miljoen, een omzetgroei van 7% ten opzichte van het jaar daarvoor (FlexNieuws TOP 100). Martijn de Jong, ooit begonnen als intercedent bij Manpower Techniek, startte het Rotterdamse bedrijf in 2000. Net als mede-eigenaar Arie Bol is De Jong zijn rol binnen Careermaker aan het afbouwen om plaats te maken voor de volgende generatie. Die nieuwe directie wordt sinds 2023 gevormd door Roel Plasman (operationeel directeur) en Bjorn Kamman (financieel directeur) die beiden al jaren bij Careermaker werken en ruime ervaring hebben in de uitzendwereld (o.m. Start People). De Jong en Bol blijven als aandeelhouders betrokken. Careermaker heeft zich ontwikkeld tot een multi-nichespeler en bewust gekozen voor de focus op drie segmenten: klantcontact, techniek en logistiek. Daarbij is enkele jaren geleden de transitie ingezet van uitzendbureau naar recruitmentorganisatie, met een steeds bredere dienstverlening Andere contractmodellen Minder uitzenden, meer recruitmentoplossingen – dat is de trend. “Het vinden van de juiste kandidaten en het benaderen van de doelgroep is de grote uitdaging”, stelt ook De Jong. Careermaker heeft enkele jaren geleden dan ook de transitie ingezet van uitzendbureau naar recruitmentorganisatie. Het bedrijf haalt nu nog de meeste omzet uit uitzenduren, maar dat kan in de toekomst heel goed via andere contractmodellen gebeuren. “Ongeacht welke vorm van arbeid en welk afrekenmodel daaraan ook ten grondslag ligt – zzp, detacheren, uitzenden, aanneming van werk en alle mogelijke tussenvormen – wij kunnen de recruitment voor klanten verzorgen.” “De vraag in kaart brengen en de oplossing bieden. Het gaat om het vinden van de juiste mensen, de time to hire en de cost per hire laten aansluiten bij de klant – dat is waar wij goed in zijn.” Duurzame recruitment En Careermaker heeft de ambitie de dienstverlening verder uit te breiden – eventueel samen met partners. Extra oplossingen bieden, naast recruitment, om onderscheidend te zijn op de markt. Als voorbeeld noemt Plasman verzuim, een thema dat zeker ook in de klantcontactbranche speelt. “Wij zijn zelf Eigenrisicodrager (ERD) geworden en hebben met ons verzuimteam ervaring met het grip krijgen op verzuim. Die kennis zetten we ook in voor onze klanten. Wij kunnen het verzuim meten en de verzuimcijfers per functie boven tafel krijgen. En door preventie, aandacht voor zieke uitzendkrachten en snelle re-integratie kunnen wij klanten helpen. We zetten dus soms onze verzuimmanagers in bij de klant op de werkvloer.” Het is een van de voorbeelden van andere, aanvullende dienstverlening. Niet zoveel mogelijk uitzendkrachten leveren, maar kijken hoe je de klant echt verder kunt helpen. De Jong: “Wij willen voor elke uitdaging achter de initiële klantvraag oplossingen bieden.” flexbranche, recruitment, uitzendbranche, uitzendbureau, Uitzenden, uitzendkrachten, Uitzenduren Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij Flexnieuws. Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers
28-11-2024Onderzoek Workday: AI ontpopt zich als belangrijk hulpmiddel bij het werven en behouden van talent