"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

PageGroup rapporteert als eerste Q3-cijfers, en die zijn pittig

PageGroup rapporteert geen omzetcijfers, maar de bruto marge. Omdat recruitment driekwart van die marge uitmaakt, zijn de slingerbewegingen nog sterker dan we gewend zijn van uitzenders en detacheerders. En slingeren doet het, met in het derde kwartaal een margekrimp van liefst 23 procent in Nederland, schrijft Wim Davidse.

Maandag had PageGroup, als ietwat vreemde eend in de flex-bijt, het genoegen om als eerste staffing company de cijfers over het derde kwartaal van 2024 te publiceren. Vreemde eend, want uitzenden en detacheren zijn relatief onbelangrijk voor de groep; Page Personnel was in Q3 goed voor net geen kwart van de totale bruto marge van de groep. Veel belangrijker is Michael Page, dat vooral aan recruitment voor vast, hoger opgeleid personeel doet, en goed is voor iets meer dan driekwart van de bruto marge van de groep.

Bij Page Personnel werd 56% van de marge verdiend met Temp (dus zeg maar uitzenden, detacheren, zzp-bemiddeling) en 44% met recruitment (Perm), bij Michael Page was de Temp/Perm-ratio 20/80. Al met al was de Temp/Perm-ratio voor de PageGroup daarmee 29/71 in Q3. In Q2 was dat nog 26/74.
Ter vergelijking: bij de Randstad-groep bedroeg de omzet van permanent placements (mondiaal) € 260 miljoen in het eerste halfjaar en die van RPO € 158 miljoen, dus samen € 418 miljoen. Bij een totale bruto marge van € 2.395 miljoen in diezelfde periode komt dat neer op een Temp/Perm-ratio van 83/17, zo ongeveer omgekeerd aan die van de PageGroup.

Vanwege dat grote verschil tussen business- en verdienmodellen is vergelijking van de ontwikkelingen van de omzet en de bruto marge nog wel te doen, maar vooral de reactie op economische recessies en herstel zijn heel anders.

Overal krimp

Wereldwijd zakte de bruto-marge met -13,5% ten opzichte van een jaar eerder; bij Michael Page was dat -10,5% en bij Page Personnel -21,3%; bij Temp was dat -8,6% en bij Perm was dat -15,3%. Zowel bij Michael Page als bij Page Personnel was de krimp van Perm aanzienlijk groter dan de krimp van Temp. (De genoemde percentages zijn de constant currency-cijfers, dus gecorrigeerd voor wisselkoersverschillen.)

Daarmee kwam de mondiale bruto marge uit op 201,4 miljoen Britse Ponden. Ter vergelijking met Randstad wereldwijd: de totale bruto marge van PageGroup in het eerste halfjaar bedroeg 444,0 miljoen Britse Ponden, grofweg 22% van die van de Randstad-groep.

In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika), die goed is voor 53% van de groep-marge, kromp de bruto marge met -15,1% naar 106,3 miljoen pond. Michael Page zag er een krimp van -12%, Page Personnel van -21%. Temp deed er -12%, Perm -16%.

Sterke krimp in Nederland

Nederland liet op China en Australië na de sterkste krimpcijfers van de groep zien: -23%. Nederland is nog goed voor ruim 5% van de mondiale bruto marge van de PageGroup. Over de verhouding Temp/Perm in Nederland is niets bekend, dus wat die enorme marge-krimp betekent in termen van omzet, is niet exact te zeggen, maar die zal niet heel veel afwijken van het gemelde percentage. De krimp was nog sterker dan in het tweede kwartaal, toen die uitkwam op -20%.

Om een beeld te krijgen van de ontwikkeling van de PageGroup in Nederland ten opzichte van de rest van de groep en van de Nederlandse flexbranche, hebben we de volgende grafiek opgesteld. Omdat recruitment (Perm) in een recessie nog harder wordt geraakt dan uitzenden en detacheren, en dan veel harder krimpt, en vervolgens veel harder herstelt, zijn de marge-curven op de rechter-as met een andere schaal afgezet. Ook is ter vergelijking de dus veel gematigder marge-ontwikkeling van de Randstad-groep opgenomen.De Nederland-cijfers van de PageGroup van een flink aantal jaren ontbreken, maar liggen zo te zien doorgaans iets onder de Benelux-/België-cijfers (de rode curve). De cijfers van PageGroup NL zijn flink negatief en zitten nog in een negatieve trend.

Gelukkig valt ook uit de grafiek op te maken dat ZE niet zoveel lijken te zeggen over de ontwikkelingen van de ABU-leden, de VvDN-leden en de totale Nederlandse flexbranche.
PageGroup heeft het seizoen geopend, met pittige krimpcijfers. De komende weken volgen er veel meer – en waarschijnlijk wat minder heftige – Q3-cijfers.

Wim Davidse is director Trends & Insights bij ZiPmedia en toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *