"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Waarom de flexbranche een rooskleurige toekomst heeft

Ondernemers in de flexbranche krijgen te maken met veel veranderingen en uitdagingen. Als ze daar slim mee omgaan, levert dat groei en succes op. Wat staat de flexbranche te wachten? Dat vertellen cijferexperts Wim Davidse (ZiPmedia) Han Mesters (ABN AMRO) en Dennis Luyten (Pay for People) in een webinar.

De uitzendbranche krimpt al bijna een jaar, maar daar komt een einde aan. De arbeidsmarkt in Europa is krapper dan ooit en tegelijkertijd is er volop onzekerheid in de wereld. “Onzekerheid is goed voor de flexbranche”, zei Han Mesters, sectorbankier Zakelijke Dienstverlening bij ABN AMRO.

Samen met Dennis Luyten (Pay for People) en Wim Davidse (ZiPmedia) besprak hij actuele arbeidsmarktcijfers en voorspelde hij de toekomst van de flexbranche. Dat deden deze cijferdeskundigen tijdens de Werf& en ZiPconomy Webinar Week.

Groei in de uitzendbranche

Davidse begon het webinar met een overzicht van actuele cijfers en trends. Als directeur Trends & Insights bij ZiPmedia is hij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. “Ik denk dat er herstel aankomt”, zei hij. “De krimp van uitzenduren lijkt voorbij het dieptepunt.”

Dat denkt ook Luyten. Hij is mede-eigenaar van Brisker Group, waaronder de bedrijven Tentoo en Pay for People vallen. Zij leveren onder andere payroll- en backoffice-diensten aan 200 uitzenders: van eenpitter tot grote organisaties. Hij heeft dus een goed overzicht van de ontwikkelingen in de uitzendbranche. Hij ziet sinds afgelopen zomer een groei in het aantal uitzenduren. 

Persoonlijke band en bijscholing

“Ik zie groei over de hele linie, maar vooral ondernemers met een specialisme en een lokale focus hebben succes”, vertelde Luyten. “Volgens mij komt dat omdat zij intrinsiek gemotiveerd zijn om kandidaten te vinden en ze verder te helpen. Zij hebben persoonlijke banden met mensen en organisaties, ze stappen ‘s avonds in de auto om een uitzendkracht te helpen die gestrand is.”

Dankzij die persoonlijke relaties weten zij beter wie past bij een vacature of wat ze moeten doen om te zorgen dat werkgever en kandidaat op elkaar aansluiten. Klanten waarderen dat, vertelde hij. “Grote productiebedrijven kiezen bijvoorbeeld steeds vaker voor lokale uitzenders.”

Contractvorm minder belangrijk

Focus op persoonlijke banden en ontwikkeling van kandidaten is verstandig, denkt ook Mesters. “Een goede match, daar draait het om”, zei hij. “En de contractvorm is steeds minder van belang. Werkenden zijn vooral op zoek naar uitdaging, ontwikkeling en een werkgever die aansluit bij hun eigen waarden en normen. Of ze dan als zzp’er, uitzendkracht of werknemer aan de slag gaan maakt ze minder uit.”

Vaak wisselen van baan wordt in de toekomst ook steeds normaler, zei hij. “De coronacrisis heeft voor een fundamentele verandering gezorgd wat betreft loyaliteit van werknemers. De banden zijn losser. Daarnaast worden mensen echt niet meer blij van hiërarchisch management. Er ontstaan nieuwe manieren van coördineren die beter passen bij de moderne werkenden.”

In dienst van de kandidaat

Davidse voorspelde dat de rol van uitzendbureaus verandert. “De toekomst van flex is rooskleurig, maar niet eenvoudig”, zei hij. “Er komt allerlei wetgeving aan, de arbeidsmarkt blijft krap en de wensen van werkenden veranderen.”

Volgens hem staan zij steeds meer in dienst van de kandidaat. “De naam uitzend- of flexbureau dekt straks de lading niet meer. Het gaat erom dat je mensen op een flexibele manier door hun leven laat bewegen, door ze te helpen zich te ontwikkelen en passend werk voor ze te vinden.”


Meer weten over de actuele cijfers en voorspellingen?

Bekijk het volledige webinar De flexbranche in en na 2024

 

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.