Barbara Kramer 11 december 2020 0 reacties Print Een leven lang ontwikkelen, niet alleen voor de flexkrachtDoor Barbara Kramer, Manager SEU Duurzame Inzetbaarheid en een Leven Lang Ontwikkelen staan al jaren op de agenda, binnen het bedrijfsleven én bij individuele werknemers. De coronacrisis heeft het belang van deze onderwerpen nog eens extra benadrukt. De afgelopen maanden is er heel veel aandacht geweest voor veilig en gezond werken en de noodzaak van om- en bijscholing. Duurzame inzetbaarheid gaat over het effectief inzetten (en behouden) van één van de belangrijkste ‘assets’ van een organisatie: de medewerkers. Dit is een breed gebied, waar het zowel gaat om de mentale en fysieke gezondheid van werknemers als om hun competenties. Voor uitzendkrachten worden op dit vlak al jaren veel initiatieven ontplooid. En met succes, zo blijkt uit een recent door DOORZAAM gepresenteerd onderzoek. Maar… hoe zit het met de duurzame inzetbaarheid van vaste medewerkers in de flexbranche? Wordt een deel van de subsidiegelden ook aan hén besteed, of ligt de focus vooral op de flexkracht? Hoeveel aandacht is er voor het hart van de flexorganisatie: een Leven Lang Ontwikkelen voor de (sales) intercedent, recruiter en/of de backofficemedewerker? Continue ontwikkeling van medewerkers stokt Jazeker, er is binnen de flexbranche veel aandacht voor de vaste medewerker als het gaat om onboarding. Denk hierbij aan een goede ‘landing’ bij een nieuwe werkgever, sales trainingen en het vergaren van kennis met betrekking tot relevante wet- en regelgeving en cao kennis. Het grote voordeel hiervan is dat mensen relatief snel inzetbaar zijn als volwaardig teamlid. Vanuit mijn rol voor SEU zie en hoor ik dat daarna de continue ontwikkeling van deze werknemers veelal stokt. Veel organisaties worstelen met de vraag: “Hoe borg ik het kennisniveau van mijn medewerkers? Welke aanvullende trainingen zijn interessant voor welke functie of individu? Hoe ga ik om met het verloop binnen mijn organisatie? Leid ik niet op voor de concurrent?” Draai het eens om. Wat als je niet opleidt? Dan kun je rekenen op gedemotiveerde medewerkers, personeelsverloop, financiële risico’s en/of imagoschade als gevolg van onjuiste of onvolledige adviezen c.q. uitvoering. Opleiden allesbehalve een kostenpost Investeren in medewerkers blijkt de beste motivator voor een tevreden medewerker en langdurig dienstverband. Een Leven Lang Ontwikkelen gaat om meer dan alleen een training die nodig is voor de uitvoering van een functie. Als medewerkers het gevoel hebben dat zij hun carrièredoelstellingen kunnen behalen blijven zij langer bij de organisatie. Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat medewerkers vertrekken als zij het gevoel hebben stil te staan in hun ontwikkeling. Realiseer je, dat de kosten voor werving en selectie vele malen hoger zijn dan die van opleiding en ontwikkeling! Tijd om een Leven Lang Ontwikkelen op de agenda te zetten Mijn stelling is dat aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers leidt tot een enthousiaste en gemotiveerde medewerker, een betere dienstverlening en kostenbesparing door een langer dienstverband. Oftewel, hoogste tijd om Leven Lang Ontwikkelen van vaste medewerkers ook hoog op de agenda te zetten! Doe je mee? SEU heeft de ambitie om bij te dragen aan de blijvende ontwikkeling van de vaste medewerkers in de branche, en dan vooral met de focus op de borging en verdieping van kennis. Hoe zorg jij dat jouw kennis up-to-date is? Welke ontwikkelbehoefte leeft er bij jou? Werkgever, staat een Leven Lang Ontwikkelen al op jullie prioriteitenlijst? Laat het ons weten! Mail naar b.kramer@seu.nl Barbara Kramer, SEU Lees ook Interview DOORZAAM, maart 2020: Kans op werk begint met aandacht, waarna elke stap telt De veranderende rol van salaris- en backofficeprofessionals Kennis bepaalt vliegende start ná corona Doorlopende leerlijn voor payroll- en backoffice medewerkers Zo maak je van jouw kennis dé ‘Unique Buyer Reason’ SEU: verbreding kennis en kwaliteit intercedent Barbara Kramer, duurzame inzetbaarheid, intercedenten, leven lang ontwikkelen, LLO, opleiden, recruiters, sales professionals, SEU, uitzendbranche, vaste medewerkers Print Over de auteur Over Barbara Kramer Barbara Kramer is directeur bij de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU), het enige onafhankelijke exameninstituut in de flexbranche. Bekijk alle berichten van Barbara Kramer
30-01-2025Afscheidsinterview Chris Heutink (Randstad) “Ambitie vertalen naar performance en altijd oog houde...