Kennis bepaalt vliegende start ná corona

0
213
Barbara Kramer
Barbara Kramer

Kennis bepaalt vliegende start ná corona

Column door Barbara Kramer, manager SEU

De impact van corona op organisaties is groot en heel divers. Waar de ene organisatie zorgen heeft over het voortbestaan, weet de andere organisatie niet hoe ze het werk rond moeten krijgen en waar ze de mensen vandaan moeten halen. Gelukkig zijn er in binnen én buiten de flexbranche mooie initiatieven om elkaar te helpen en te ondersteunen.

Maar hoe gaat het straks als het normale leven weer wordt opgestart?

Traditioneel heeft onze branche een belangrijke rol als markten weer aantrekken. Bedrijven hebben de mensen die zij nu noodgedwongen laten gaan weer snel nodig. De krapte op de arbeidsmarkt is zeker niet voorbij.

De les uit de vorige crisis: juist nu opleiden

De lessen uit eerdere crises
Naast het inrichten van een 1.5 meter organisatie, zijn er ook andere zaken die bepalen hoe succesvol je weer opstart. Onzekerheid en omzetverlies leidt tot bezuinigen, waarbij opleiden makkelijk te schrappen lijkt. Uit eerdere crises is echter gebleken dat bezuinigen op ontwikkeling geen duurzame oplossing is. Sterker nog, het investeren in de ontwikkeling van personeel is juist één van de voorwaarden van herstel!

Medewerkers voelen zich gezien en gewaardeerd, wat bijdraagt aan de loyaliteit naar jou als werkgever en wat bijdraagt in het terugdringen van het personeelsverloop. Zodra de markt aantrekt zijn deze mensen klaar om, met de juiste bagage, mooie resultaten te realiseren. En omdat ze beschikken over parate en actuele kennis kunnen zij sneller schakelen en zijn ze productiever.

Positieve geluiden uit de markt
Gelukkig heb ik al van verschillende flexorganisaties mooie voorbeelden gehoord. Er zijn bedrijven die ervoor kiezen hun medewerkers juist nú op te leiden voor het SEU-examen. Of medewerkers die deze rustige periode mogen benutten om tijdens werktijd te leren voor het SEU-examen. Dit beeld wordt bevestigd in de recente enquête van de AWVN, waaruit blijkt dat werkgevers blijven focussen op ontwikkeling van hun personeel.

Ik hoor ook positieve verhalen van medewerkers die tijdens of net voor de corona crisis zijn gestart in hun nieuwe baan. Zij zijn met open armen ontvangen en in een (aangepast) onboarding traject opgenomen. Juist in tijden van thuiswerken en afstand kiezen organisaties ervoor om mensen die nog maar net in dienst zijn te voorzien van alle benodigde kennis en vaardigheden om straks volledig inzetbaar te zijn als het moment daar is.

Zijn jouw medewerkers klaar voor een vliegende start?
Begin dit jaar zijn er veel wijzigingen doorgevoerd in wet- en regelgeving. De harmonisatie van de uitzendcao’s en de invoering van de WAB… is de kennis van jouw medewerkers up-to-date? Zijn zij klaar voor een vliegende start, of verliezen ze tijd omdat ze veel moeten opzoeken of aan collega’s moeten vragen hoe het precies zit?

Leer van de lessen uit het verleden: zet jouw organisatie klaar voor wanneer het weer ophoudt en de bedrijven je harder nodig hebben dan ooit. Investeer nú in opleiden, zodat jouw medewerkers zich straks volledig kunnen focussen op de sales en het matchen van vacatures en kandidaten.

Barbara Kramer, manager SEU

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here