loading
views
0 reacties
Esther van Nierop

Benader kandidaten als je klanten

Als partner van Professionals in Trainen is Esther van Nierop dagelijks actief in de intermediaire markt. Als trainer, business coach, maar ook als interim manager of adviseur. PIT Professionals in Trainen biedt diverse kennis, maar vooral vaardigheidstrainingen die direct toepasbaar zijn in het dagelijkse werk in de flexmarkt. Interesse om te horen hoe PIT het verschil maakt? Bezoek de website www.professionalsintrainen.nl of neem direct contact op met Esther van Nierop of een van de andere partners, Ellis Goedvree en Shirley Klein. X

Benader kandidaten als je klanten of… ‘trouw’ met ze!

Wie de perfecte kandidaat heeft, heeft het ‘goud’ in handen! Oké, maar hoe komen we in deze krappe arbeidsmarkt dan aan die kandidaat….?

Zo eindigde ik mijn column twee weken geleden. Het is geen nieuws dat de arbeidsmarkt krap is en dat de ‘war of talent’ al enige tijd bezig is. En wie wint deze ‘war’? Dat is de kandidaat! De vraag naar kandidaten is enorm en de werkloosheidscijfers waren nog nooit zo laag. Kandidaten kiezen nu de werkgever in plaats dat de werkgever een ruime keuze heeft aan kandidaten.

Wat kunnen recruiters, consultants, intercedenten doen om die schaarse kandidaten te verleiden voor hen te werken? Hoe kun je kandidaten met de juiste competenties, kennis en vaardigheden aan je organisatie binden zodat je ze kunt (door)plaatsen? En, hoe zit het met de mindset van de recruiters, consultants, intercedenten? Zien wij de kandidaat nog steeds als ‘middel’ om het doel, de plaatsing bij de opdrachtgever te realiseren? Of is onze mindset al bijgesteld en zien wij de kandidaat ‘binnen halen’ als doel met als ‘middel’ de juiste plaatsing om de kandidaat aan ons te binden?

Verrassen – boeiden – binden, daar gaat het om! Of wel ‘verliefd – verloofd – getrouwd’
In de flexmarkt daait het volgens mij allemaal om de juiste relaties aangaan en deze onderhouden om zo met elkaar mooie resultaten te behalen. We zijn gewend om die relatie aan te gaan met opdrachtgevers en weten daarin ook dat aandacht en de juiste aandacht belangrijk is. Bij kandidaten is dat niet anders maar die hebben we volgens mij jarenlang niet, of onvoldoende, als klant gezien!

Verras kandidaten, beschikbare en potentiële kandidaten met je aanbod van vacatures. Maar verras je publiek ook met kennis, wetenswaardigheden en interessante informatie die voor jouw doelgroep kandidaten van toepassing is. Verdiep je in de wereld van kandidaten die je wilt/kunt plaatsen en bouw een community op waarin je laat zien wat jouw organisatie voor de kandidaat kan betekenen en dat we ‘de wereld’ van de kandidaat begrijpen!

Zo zijn er intermediaire organisaties die mensen uit een specifieke doelgroep inhuren of in dienst nemen om zich goed in de doelgroep te kunnen verplaatsen. ‘Ken je kandidaat’, verdiep je in de wereld van de kandidaat! Welke informatie vindt de doelgroep interessant, wat zijn activiteiten die ze graag doen, waar kun je ze vinden op social media? Allemaal belangrijke informatie om je talenten te kunnen vinden en te verrassen. De manier om je (potentiële) kandidaten een beetje ‘verliefd’ te maken op jouw bedrijf, bureau!

Door kandidaten te verrassen maak je ze nieuwsgierig, ‘verliefd’ op je organisatie en kun je laten zien wat je de kandidaten te bieden hebt als uitzendondernemer. Verrassen met passende vacatures, diversiteit aan vacatures en daarvoor moet je als uitzender je opdrachtgevers-markt goed kennen om de win-win situatie te creëren. Als je talent hebt kunnen verrassen en ze zijn ‘verliefd’ op jouw organisatie, werken voor je als flexkracht, dan wil je dit talent natuurlijk graag behouden voor je onderneming. Je wilt dat de kandidaat van je bedrijf gaat ‘houden’ en je niet ‘verlaat’ voor het eerste beste nieuwe aanbod van een andere flex-ondernemer! Op naar de ‘verloving’!

Tijdens de verlovingsfase is het van belang om je talenten te blijven ‘boeien’. Laat de kandidaten zien en ervaren dat ze belangrijk zijn voor jouw flex-onderneming. Investeer in je kandidaat. Stel je op als werkgever, (want dat ben je uitzender!), ga gesprekken aan over opleidingswensen, ontwikkelingsstappen en wat de kandidaat voor ogen heeft als ‘ideaal’ in het werkzame leven. Denk mee in kansen en geef vooral oprechte aandacht!

Tijdens interim opdrachten merk ik dat veel consultants/intercedenten het best lastig vinden om de ‘HRM rol’ te pakken in contacten met de kandidaat. Jammer want als je de wensen kent van je kandidaat, dan heb je de meeste kans dat de ‘verloving’ slaagt en je de kandidaat blijft boeien met de juiste banen. Dus schroom niet, ga het gesprek met de kandidaat regelmatig aan en vraag goed door.

En net als in een relatie, gaat de verliefdheid over in houden van, zie je toekomst samen en ga je ‘verloven’ en als de liefde goed zit, zelfs trouwen! En dan ben je aan elkaar verbonden, loopt het soms een scheurtje op, maar loop je niet direct weg! Toch? Het huwelijk met je talent houdt in dat je als werkgever je kandidaat kunt binden omdat je de juiste vacatures kunt bieden, de kansen creëert die voor de kandidaat belangrijk zijn en de loyaliteit ontvangt van een werknemer die de werkgever/uitzender – werknemer/flexkracht relatie als waardevol ervaart!

Nu denk je wellicht: dat klinkt mooi en op die manier kan ik talenten vast aan me binden en ga ik na de flexibele fases misschien wel een contract voor onbepaalde tijd aan met je kandidaat. Maar wat kan ik concreet hiervoor doen?

Praktische tips:

    • Spreek de ‘taal’ van je kandidaat. Verplaats je in de wereld van de kandidaat en ga connecties aan in die wereld
    • Creëer een duidelijk imago zodat kandidaten, talenten, weten waarvoor ze bij je terecht kunnen! Durf te kiezen en dan kiest het talent voor jou als werkgever. Wees de specialist voor jouw doelgroep kandidaten!
    • Zorg voor de juiste mindset en de juiste aandacht! Je opdrachtgever is belangrijk maar je (potentiele) kandidaat nog belangrijker! Als jij niet het juiste talent weet te selecteren, geen plaatsingen immers! En vind je de juiste kandidaat, koester deze dan en bind de kracht aan je!
    • Stel je op als businesspartner naar je kandidaat! Inventariseer in wensen, eisen, behoeften en ga samen op zoek naar de juiste plaatsingen
    • Investeer in je kandidaat en denk ‘out of the box’. Investeer in omscholingstrajecten voor kandidaten die de juiste mentaliteit hebben. Vaardigheden, kennis kun je mensen aanleren, werkmentaliteit, mindset is veel lastiger aan te leren!
    • Verdiep je in de relatie met je ‘collega’, want dat is een flexkracht, je collega. En als de relatie tussen ‘collega’s’ goed is kun je rekenen op de gun-factor, de loyaliteit van de flexkracht en dat is goud waard!

Tot slot, niet ieder ‘huwelijk’ houdt stand en soms is het ook goed dat de wegen scheiden en ieder zijn/haar eigen weg gaat. Maar zolang je elkaar kunt verrassen, boeien en binden, zolang je het ‘huwelijk’ spannend kunt houden, dan kunnen uitzender en flexkracht een prachtige arbeidsrelatie aangaan, die jaren kan duren!

Succes met het creëren van waardevolle relaties!

Esther van Nierop, Partner Professionals in Trainen

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek